Internationale reizen en vertraging

Internationaal
Wat te doen bij een gemiste aansluiting? Waar heb je als reiziger recht op? Vooral op de laatste vraag weten weinig reizigers het antwoord en ook het spoorwegpersoneel blijkt lang niet altijd op de hoogte. Toch is er wel degelijk het een en ander vastgelegd in de CIV (Contrat de transport International ferroviaire des Voyageurs— de overeenkomst van internationaal spoorwegvervoer van reizigers) en dereizigersrechtenverordening (1371/2007/EG) van de EU (die ook van toepassing is in Zwitserland en Noorwegen). Veel spoorwegen (waaronder NS) hanteren de daarbij passende standaardversie van de algemene voorwaarden
(GCC-CIV/PRR).

In het kort komen deze regelingen hierop neer:

Bij een verwachte vertraging op de eindbestemming van meer dan een uur moet de reiziger worden aangeboden:

  • zijn reis afbreken en het niet afgelegde deel terugbetaald krijgen of
  • terug naar zijn vertrekpunt reizen en het hele ticket terugbetaald krijgen of
  • zijn reis voortzetten met een vervangende, gelijkwaardige verbinding bij de eerstvolgende gelegenheid, ofwel op een later tijdstip naar keuze van de reiziger. Het voortzetten van de reis met een vervangende verbinding mag niets extra’s kosten en kan ook via een andere route. U kunt bijvoorbeeld via een andere grensovergang reizen als de volgende trein via de geplande overgang nog op zich laat wachten.

De spoorwegmaatschappij moet er (op verzoek) voor zorgen dat het missen van de aansluiting of het opheffen van de trein op het treinkaartje wordt aangetekend. Ook moet, voor zover nodig, het treinkaartje geldig worden gemaakt voor de nieuwe reisroute of voor een andere trein. Die aantekening is niet overal verplicht, maar het personeel in een volgende trein kan dan duidelijk zien dat u het recht heeft om met die trein te reizen. Als u bijvoorbeeld in Keulen de Eurocity naar Basel mist, mag u zonder toeslag te betalen de daaropvolgende ICE nemen. De regeling geldt ook voor treinkaartjes met “treinbinding” (alleen geldig in een bepaalde trein), zoals die er veel zijn in Frankrijk en Duitsland. De oorzaak van de gemiste aansluiting of de treinuitval mag uiteraard niet de schuld van de reiziger zijn. Als u door eigen schuld te laat op het station verschijnt, heeft u deze rechten niet.

Ook is geregeld dat reizigers die door vertraging hun bestemming niet meer op dezelfde dag kunnen bereiken, moeten worden geholpen. Dat kan bijvoorbeeld door het bieden van alternatief vervoer of door te zorgen voor een overnachting.

Alle spoorwegen moeten ook een compensatieregeling hebben waarbij minimaal 25% wordt terugbetaald vanaf 1 uur vertraging en minimaal 50% vanaf 2 uur vertraging op de eindbestemming, waarbij de reiziger moet kunnen kiezen voor compensatie in geld, als hij geen tegoedbon wil. De teruggavedrempel voor de compensatieregeling mag niet hoger zijn dan 4 euro. Vertraging en compensatie moeten over de hele reis worden bepaald, niet per trein of per vervoerder.

EU-lidstaten hebben helaas wel de mogelijkheid om binnenlandse treindiensten tijdelijk en regionale treindiensten permanent uit te zonderen van de EU-verordening. In o.a. Nederland, België en Duitsland is dat echter niet of nauwelijks gebeurd. In andere landen, zoals veel landen in Oost-Europa maar ook Frankrijk en Groot-Brittannië zijn er echter wel dergelijke uitzonderingen. Een overzicht van deze uitzonderingen is te vinden op:

ec.europa.eu/transport/passengers/rail/national_exemptions_en.htm

Voorwaarden geldig bij tickets verkocht door NS International:

www.nsinternational.nl/nl/algemeen/vervoersvoorwaarden