Knelpunten NS-dienstregeling 2017


Onder meer middels het Meldpunt reacties NS-dienstregeling 2017 brengt Rover de grootste knelpunten van deze dienstregeling in kaart. Hieronder een overzicht van ons nu bekende knelpunten en onze reactie daarop.

Flevolijn

Tussen Almere, Amsterdam Zuid en Schiphol gaan 4 in plaats van 2 intercity’s per uur rijden. Dat is een belangrijke verbetering op dit drukke traject. Daarnaast gaat er weer 2 maal per uur een intercity stoppen in Almere Buiten, richting Schiphol en Dordrecht. Maar dit gaat wel gepaard met diverse verslechteringen voor andere reizigers op de Flevolijn en Hanzelijn. Rover is daar ontevreden over. Lelystad verliest zijn directe intercityverbinding met Amsterdam Centraal, Sloterdijk en Lelylaan. De reis duurt daardoor nauwelijks langer, maar extra overstappen betekent een minder comfortabele reis en een de kans om bij vertraging de aansluiting te missen.

Daarnaast krijgen meer Sprinterreizigers dan nu te maken met een lange stilstand onderweg in Weesp. En reizigers tussen Dronten en het Noorden raken hun treinaansluitingen in Zwolle kwijt. Dit gaat om  een relatief bescheiden aantal reizigers, maar zij zijn wel tientallen minuten langer onderweg.

Van tijdelijke aard zijn de verslechteringen op de verbinding Almere Centrum – Utrecht. Dit betreft een langere reistijd, vooral richting Utrecht, en het schrappen van de stop in Utrecht Overvecht in één richting. Dit wordt opgelost met verbeteringen in de infrastructuur in Naarden-Bussum. De Utrechtse treinen rijden niet meer door naar Almere Oostvaarders. Dat is vervelend voor de reizigers die hier en in Almere Buiten en Parkwijk de Utrechtse trein nemen. Dit zat echter wel van begin af aan in de planning. 

Dordrecht

De intercity Den Haag – Eindhoven gaat via de HSL rijden waardoor hij 10 minuten sneller wordt. De keerzijde is dat Dordrecht deze intercity verliest. Dordrecht houdt 4 maal per uur een intercityverbinding richting Rotterdam en verder en 2 maal per uur de intercity richting Roosendaal en Zeeland. In 2017 blijft daarnaast ook de intercity Amsterdam – Brussel nog via Dordrecht rijden. Richting Breda zouden echter in de NS-plannen alleen nog Sprinters overblijven. Rover adviseerde de IC-verbinding richting Breda te behouden en ook de gemeente ijverde daarvoor. Dit is in zoverre gelukt dat er voorlopig eenmaal per uur een intercity Dordrecht-Breda gaat rijden, gefinancierd door het ministerie van IenM. Reizigers verder dan Breda zullen echter toch met een overstap en langere reistijden worden geconfronteerd. Ook vanwege de lage frequentie lijkt dit nauwelijks een kansrijke definitieve oplossing. Rover wil met NS naar betere oplossingen kijken.

Den Haag – Eindhoven – Venlo

Deze verbinding wordt versneld door via de HSL te rijden tussen Rotterdam en Breda. Dat gaat echter niet vanaf 11 december gebeuren. Er is sprake van een valse start, eerst is er minder treinverkeer tussen Breda en Rotterdam door werkzaamheden aan de Willemspoortunnel. Daarnaast wordt de verbinding in Breda geknipt. Hier komt een 3 minuten crossplatform overstap. Rover is niet blij met deze oplossing.

Zeeland

De reistijd tussen de Randstad en Zeeland worden wederom langer. Gelukkig wordt de verbinding tussen Zeeland en Brabant verbeterd doordat er een goede overstapverbinding in Roosendaal ontstaat. Rover adviseerde goed naar de verbinding Zeeland – Randstad te kijken. Daarover lopen nu nog gesprekken.

Leeuwarden – Zwolle

NS had met de provincie Friesland afgesproken 4 treinen per uur te gaan rijden tussen Zwolle en Leeuwarden. Op het laatste moment bleek dit mogelijk. Inmiddels is duidelijk dat pas in 2018 de vier treinen gaan rijden. De dienstregeling wordt wel gewijzigd waardoor er een schevere verdeling over het uur is. Momenteel vertrekken de treinen vanuit Leeuwarden ongeveer elke 20 minuten, in 2017 wisselt dat tussen de 12 en 27 minuten. Rover adviseerde om de huidige dienstregeling te handhaven zolang de vierde trein niet rijdt.

Limburg

Arriva neemt de stoptrein verbindingen van NS over. Daardoor zijn er twee vervoerders actief op hetzelfde traject. Reizigers moeten daarom per vervoerder in- en uitchecken. Gelukkig zijn de prijzen voor het treinkaartje niet verschillend. Arriva gaat de stoptreinen elk halfuur rijden, ook in het weekend. Lees hier meer over de treindienst in Limburg.

Kennemerlijn

Ten opzichte van de dienstregeling in 2016 is er sprake van een verbetering. De spits InterCity gaat ook stoppen in Heiloo en Castricum. Wel blijft de aansluiting in Haarlem krap. 

Haarlem

Reizigers tussen Haarlem en Utrecht krijgen te maken met een langere reistijd. De IC Haarlem – Amsterdam krijgt andere tijden waardoor deze niet meer aansluit op de IC Amsterdam – Utrecht. De extra reistijd kan worden beperkt door gebruik te maken van de sprinter Haarlem-Amsterdam. Rover adviseerde lange treinen in te zetten. NS heeft toegezegd deze trein lang genoeg te maken om alle reizigers mee te kunnen nemen. 

Amsterdam-West

Station Amsterdam Lelylaan verliest de IC verbinding met Leiden en Almere. De reistijd tussen Lelylaan en Almere neemt niet toe, maar reizigers krijgen wel te maken met een extra overstap.