• Home
  • Nieuws afdeling Limburg

Rover-Limburg

01
november
2017

Test met OV-chipkaart die in Duitsland en Nederland gebruikt kan worden

Reizen met het openbaar vervoer over de grens kan inglogo etcijn door bijvoorbeeld verschillende vervoersbewijzen. Als onderdeel van het Europees onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma Horizon 2020 van de European TravelIers Club (ETC) is een project gestart voor het interoperabel gebruik van OV-chipkaarten in Duitsland en in Nederland. Dit project vindt plaats in Aken alsmede op de Arriva-lijnen 44 en 350.

21
oktober
2017

Regeerakkoord 2017: treinverbinding Hamont-Weert

In tweedekameraansluiting op de Belgische investering in de lijn Antwerpen-Hamont wordt het aansluitende traject Hamont-Weert, met cofinanciering van regionale overheden, gereactiveerd voor personentreinen. Er wordt ook gekeken hoe de verbinding vanuit Eindhoven naar Duitsland kan worden verbeterd.

De BTW op het trein- en buskaartje gaat van 6 naar 9 procent. Een OV-reis wordt dus duurder en daar staat geen compensatie tegenover. Sterker nog, de koffie en het croissantje voor onderweg krijgen te maken met dezelfde prijsverhoging.  Duurzaam vervoer is noodzakelijk voor het milieu en om Nederland bereikbaar te houden. Rover vindt deze prijsverhoging in het OV dan ook zeer onverstandig. In Limburg speelt ook nog mee dat bij de bus de tarieven 3 tot 4 procent omhoog gaan. Dit betekent dus een prijsverhoging van het busvervoer in Limburg van 6 tot 7 procent.

15
oktober
2017

Internationale treintickets bij Arriva

Het14072221 is alweer een hele tijd geleden dat men voor de koop van een internationaal treinticket terecht kon bij de loketten van NS International. Deze loketten trof men o.a. aan op de stations van Heerlen en Maastricht en sloten eind jaren negentig definitief hun deuren.

Wilde men daarna een kaartje kopen om met de trein naar bijvoorbeeld Duitsland, Oostenrijk, België of Frankrijk te reizen, dan kon men terecht op de site van NS International, bij een aantal reisbureaus, de loketten van de Deutsche Bahn op het station Aachen Hbf of bij de Treinreiswinkel in Leiden en Amsterdam.

08
oktober
2017

Symposium Busgrens of Grensbus op 28 oktober in Breda

De 17090831Nederlandse en Vlaamse reizigersverenigingen Rover en TreinTramBus organiseren op 28 oktober onder de titel Busgrens of Grensbus? een symposium over het grensoverschrijdende busvervoer over kortere afstanden. We zijn te gast bij de gemeente Breda.

Onder leiding van Peter Meukens  zullen we samen met vertegenwoordigers van de vervoerbedrijven De Lijn en Arriva en met politici uit Vlaanderen en de Nederlandse grensprovincies ingaan op de problemen en op de (on)mogelijke oplossingen.

Het belooft een interessante middag te worden, waarbij het nu eens niet gaat over reizigersstromen in treinen tussen internationale metropolen. Wel over de kansen die het regionale openbaar vervoer óók over de landsgrens heen biedt om de regio’s aan weerszijden van de grens  bereikbaar te houden, bijvoorbeeld over nut en noodzaak van bussen uit Maaseik naar Sittard of Weert.

01
oktober
2017

Buurtbus Rimburg Eygelshoven gaat rijden vanaf 23 oktober

Op 17081703initiatief van de Belangenvereniging Rimburg en het Bewonersplatform Kerkrade Noord is het door gezamenlijke inspanning gelukt om Buurtbus lijn 723 te laten rijden. Vanaf maandag 23 oktober a.s. wordt de opgeheven buslijn 23 van Übach Palenberg, via Rimburg, Groenstraat, Waubach, Eygelshoven naar station Hopel en de Vestastraat vervangen door lijn 723. De Buurtbus zal van 7.00 ’s ochtends tot 19.00 uur ’s avonds het openbaar vervoer verzorgen op deze route, de route vanaf station Eygelshoven is gewijzigd en rijdt niet meer naar de Vestastraat maar naar Mondo Verde. Het enige verschil met de lijnbussen van Arriva is dat de Buurtbus met vrijwilligers gereden wordt en er niet gereserveerd hoeft te worden zoals nu noodzakelijk is met de OV-shuttle die rijdt tussen Rimburg en Waubach.

30
september
2017

Station Grubbenvorst, een gepasseerd station?

17062933De Maaslijn is in 1883 aangelegd en werd veel  gebruikt voor goederenvervoer. De spoorlijn is tot de komst van de spoorlijn Eindhoven - Weert een belangrijke schakel voor de kolentreinen die tussen de Staatsmijnen in Limburg en de rest van Nederland reden geweest. In de Tweede Wereldoorlog is de Maaslijn grotendeels teruggebracht naar een enkelsporig traject.

Reizigersvereniging Rover is altijd een voorstander geweest om de spoorverdubbeling als eerste te plannen. Helaas heeft de Provincie gekozen om eerst te elektrificeren. De reden voor deze keuze zijn de 20% lagere exploitatiekosten van de elektrische treinen. Een betere oplossing om de regelmatige vertragingen te voorkomen is echter een grootschalige spoorverdubbeling.

05
september
2017

Wijziging treintarieven Arriva in Limburg

Voor17032204 de start van de huidige concessie  is tussen de Provincie en Arriva afgesproken dat op de Arriva treintrajecten het opstaptarief van 89 eurocent zou gelden en een kilometertarief van 18,6 eurocent. Deze tariefsystematiek wordt ook gehanteerd voor het reizen met de Arriva-bussen in Limburg waarbij het kilometertarief voor de bus werd vastgesteld op 16,9 eurocent. Daarnaast gold dat bij een overstap van de Arriva bus op de Arriva trein maar één keer het opstaptaptarief berekend zou worden; dit eenmalige opstaptarief zou ook gelden voor de overstap van trein op bus. 

29
augustus
2017

NS wil assistentie voor rolstoelgebruikers op meer stations

Op16030602 dit moment biedt NS op iets meer dan 100 stations assistentieverlening aan waarbij een medewerker van NS of een taxichauffeur een persoon met een beperking in en uit de trein kan helpen. NS wil op alle stations van het HoofdRailnet assistentieverlening invoeren. Het   oorspronkelijke plan was om dit voor 2045 te realiseren. Zoals de NS plannen er nu uit zien moet dit uiterlijk in 2025 gerealiseerd zijn. Nederland telt 380 stations waarvan NS er 270 gebruikt. Op 160 daarvan kunnen rolstoelers nu niet gebruik maken van de assistentieverlening.

07
augustus
2017

Maastricht komende twee weken moeilijker bereikbaar

Vanaf14032804 aanstaande maandagochtend tot maandagochtend 21 augustus zal vanwege werkzaamheden de Noorderbrug in Maastricht volledig worden afgesloten. Deze afsluiting zal in en om de stad ongetwijfeld leiden tot een behoorlijke verkeershinder.

Om een mogelijke verkeersinfarct te voorkomen worden inwoners van en bezoekers aan Maastricht verzocht de komende twee weken zich op een andere wijze te verplaatsen in en om de Limburgse hoofdstad; bijvoorbeeld door op de fiets te stappen of door gebruik te maken van het openbaar vervoer al dan niet met een autorit naar/vanaf een P+R locatie.

16
juli
2017

Financiering grensoverschrijdende spoorlijnen

In12071207 het kader van betere grensoverschrijdende spoorverbindingen subsidieert de Europese Commissie de verbetering van de spoorverbinding Heerlen-Aken met € 28 miljoen. De beschikbaar gestelde gelden zijn bestemd voor de elektrificatie van het traject van Landgraaf tot de Duitse grens en voor de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf.

De electrificering is nodig omdat Arriva in de toekomst met elektrische treinstellen van het type Flirt gaat rijden Maastricht, Heerlen en Aken, in de toekomst wordt deze verbinding waarschijnlijk doorgetrokken tot Luik.

Bijzonder aan deze treinstellen is dat ze gaan rijden onder 3 verschillende bovenleidingspanningen en met 3 veiligheidssystemen. De verwachting is ook dat de financiering voor het Duitse gedeelte binnenkort rond komt.   

05
juli
2017

Al 17 vrijwilligers voor Buurtbus Rimburg – Eygelshoven

OpBuurtbus Geulle 1 juli hadden zich al 17 vrijwilligers aangemeld als chauffeur voor de Buurtbus. Om de bezetting optimaal te hebben zijn minimaal 25 vrijwilligers nodig. Heb je een rijbewijs voor personenvervoer (rijbewijs B), dan kun  jij ook chauffeur worden op de Buurtbus.

In principe rijd je 4 uur per week, maar welkom zijn ook personen wel regelmatig, maar niet elke week beschikbaar zijn . Voor vrouwen en studenten kan dit ook aantrekkelijk vrijwilligerswerk zijn.

Het is de bedoeling dat de Buurtbus elk uur een rit maakt van Station Übach Palenberg via Rimburg, Groenstraat, Europaweg-Zuid, Waubach (Pastoor Scheeperstraat), Eygelshoven, station Hopel naar Mondo Verde. Via de rotonde bij Mondo Verde rijdt de Buurtbus dezelfde route in tegenovergestelde richting.

Als er voldoende vrijwilligers zijn, start de Buurtbus haar route medio Augustus aanstaande. De chauffeurs krijgen een uitgebreide instructie inclusief een aantal proefritten.

We willen op korte termijn gaan rijden, dus meld je snel aan via telefoon nummer 0651010519 of per mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

16
juni
2017

Bijeenkomsten voor het werven van vrijwilligers voor de buurtbus Rimburg Eygelshoven

Er15082010 worden in Rimburg en Eygelshoven bijeenkomsten georganiseerd over het vijwilligerswerk van chauffeurs die gaan rijden in de buurtbus.Naast informatie kan men zich ook aanmelden als chauffeur.

De bijeenkomst in Rimburg is op 22 juni 2017 in d'r Eck in Rimburg om 19:30.

De bijeenkomst in Eygelshoven  is op 28 juni 2017 in het Scoutinggebouw om 19:30.

Advertentie 

11
juni
2017

Opgeheven lijn 23 komt terug als buurtbus lijn 723

Er 15082224werd in de afgelopen maanden nogal wat gemopperd over lijn 23, de buslijn tussen Eygelshoven, Waubach, Rimburg en Ubach Palenberg, die met ingang van 11 december 2016 is opgeheven.  Maar als er zich voldoende vrijwilligers aanmelden gaat deze buslijn weer rijden als buurtbus lijn 723. Maar wat verandert er voor de reiziger? Feitelijk weinig; de reiziger hoeft niet te bellen en de 8-persoonsbus rijdt ieder uur en in de bus zijn dezelfde vervoersbewijzen te krijgen als in de gewone bus van Arriva. Daarnaast is de reisinformatie gewoon te vinden op de website van OV9292. De buurtbus rijdt overdag van maandag t/m zaterdag. In de avonduren en op zondag kan men gebruik maken van de OV-shuttle(belbus) die rijdt tussen Rimburg Markt en de Pastoor Scheepersstraat in Waubach. 

10
juni
2017

ALV Rover Limburg op 27 mei 2017 en presentatie over Omnibuzz

Op 1705270127 mei 2017 heeft weer de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering (ALV) van Rover-Limburg plaats gevonden. Dit jaar was de locatie van de ALV net zoals vorig jaar in De Spuiklep te Heerlen. Waarschijnlijk vanwege het Hemelvaartweekend en het zomers warme weer waren er echter wat minder aanwezigen dan bij de ALV van 2016. De ALV bestond zoals gewoonlijk uit een besloten ochtendgedeelte (alleen voor leden van Rover) en een openbaar toegankelijk  middaggedeelte met een presentatie door een gastspreker; dit keer de directeur van Omnibuzz Guido Vreuls. 

03
mei
2017

Themagedeelte van de algemene ledenvergadering van Rover

Op17042603 zaterdag 27 mei 2017 organiseert de Rover afdeling Limburg in de “Spuiklep”, Parallelweg 4,  6411 ND in Heerlen haar algemene ledenvergadering (ALV). Deze ALV, is alleen toegankelijk voor leden van Rover.

Van 13.00u.tot 15:00u. is het openbare themagedeelte. Gastspreker dit jaar is de directeur van Omnibuzz Guido Vreuls. Omnibuzz verzorgt vanaf 11 december 2016 het vervoer voor mensen met een Wmo-indicatie. Aanwezigen worden in de gelegenheid gesteld vragen te stellen.

[12 3 4 5  >>