HERE WeGo

heregoDe app HERE WeGO ging tot eerder dit jaar tot het leven als HERE Maps, en stond als dusdanig vooral bekend als navigatiesysteem dat de concurrentie aangaat met bijvoorbeeld Google Maps. Vorig jaar werd de app overgenomen door autofabrikanten als Audi, BMW en Daimler. Pluspunt aan HERE WeGo is vooral dat de navigatie voor een groot deel ook offline te gebruiken is en daarmee goed bruikbaar is op vakantie. Wat minder bekend is, is dat de navigatie net als Google Maps ook een prima navigatie biedt voor de fiets, te voet en het openbaar vervoer. Daarbij kent de app een aantal handige services zoals autodelen en actuele vertragingsinformatie. Die actuele info laat het in het buitenland wel eens afweten, maar het is mogelijk om vanaf welke locatie dan ook een OV-reis te plannen. Als bestemming kan van alles worden ingevuld, zoals een straatnaam of bekende plaats. De app vergelijkt dan alle verschillende reismogelijkheden en laat zelfs wandelroutes van 18 uur zien. Voor de OV-reiziger ontbreken misschien wel wat keuzemogelijkheden in de reis. Daarbij begint de app te navigeren wanneer voor een reis wordt gekozen, wat voor de forens tamelijk overdreven is wanneer hij maar al te goed de weg naar het station weet. Al met al een interessante app om reismogelijkheden te vergelijken of om mee op weg geholpen te worden in onbekend gebied zoals het buitenland.

TripGo

tripgo Screenshot 2016-05-31-13-43-14TripGo is er eentje in de categorie internationale apps die ook deels in Nederland bruikbaar zijn. De reisplanner is bruikbaar in regio’s Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. En daarnaast dus in veel Europese en Amerikaanse steden. In het buitenland heeft de app aardig wat prijzen gewonnen.

Het bijzondere aan de reisplanner is dat hij alle reismogelijkheden op een rij zet. Maar dan ook echt álle mogelijkheden. Van lopen en fietsen (al duurt het hele dagen) tot de auto, motor en het openbaar vervoer al dan niet gecombineerd met een stuk autodelen of taxi. De reisplanner bevat zoveel bestemmingen dat het wat chaotisch in gebruik kan zijn. Naast internationale bestemmingen die voorbij flitsen kun je bijvoorbeeld zelfs naar “bioscoop De Munt zaal 5” navigeren. De resultaten zijn wel mooi overzichtelijk. In tegenstelling tot een reisplanner als 9292 is meteen in het overzichtsscherm te zien welke opties gebruikmaken van de trein en welke van tram of bus (met zelfs de lijnnummers in het overzicht). Helaas wordt alleen bij de auto het geschatte reistarief weergegeven (en dat daar nog parkeertarief bijkomt moet de gebruiker dus zelf even rekening mee houden). Opvallend is dat bij een aantal testen andere reismogelijkheden gegeven werden dan door 9292 – wat dus betekent dan beide apps eigenlijk niet compleet zijn. Onder de zeer vele opties van TripGo bevindt zich de mogelijkheid de agenda te vergelijken met real-time data en een bericht te krijgen wanneer het nodig is te vertrekken. Maar de echte interessante vraag is natuurlijk wanneer wij in Nederland dit soort complete reisapps gaan ontwikkelen.

ANWB Onderweg

Wanwbie aan de ANWB denkt, denkt vooral aan auto’s. De ANWB Onderweg app is dan ook vooral bedoeld voor automobilisten, maar heeft toch een interessant onderdeel om eens te bekijken: de Auto/OV-planner vergelijkt de gewenste reis met auto en openbaar vervoer.

Hoewel de auto vrijwel altijd sneller is dan het OV, verliest de auto duidelijk snelheid aan de actuele verkeerssituatie die door ANWB in het reisadvies wordt verwerkt. Op de voorpagina van het reisadvies worden meteen de grootste struikelblokken van de reis getoond: het aantal overstappen per OV en de uurtarieven voor het parkeren van de auto op de bestemming. Zo zien we in de app dat wie een dagje gaat winkelen in Haarlem, maar beter de auto thuis kan laten. Helaas werkt dit niet altijd en laat de app regelmatig de melding ‘parkeren niet mogelijk’ zien wanneer de gewenste bestemming niet specifiek genoeg is of ietsjes van de parkeerplaats af ligt. In de reistijd van de auto wordt geen rekening gehouden met het zoeken naar een parkeerplek, iets dat 9292 wel deed toen er nog een mogelijkheid werd geboden het OV met de auto te vergelijken.

De OV-planner werkt op basis van adressen wat voor de incidentele reiziger, die waarschijnlijk toch niet bekend is met de namen van de diverse bushaltes, duidelijk genoeg is. Bij de OV-optie wordt maar één reismogelijkheid geboden. Helaas is er niets te vinden over de prijs van de OV-reis. Ook info over bijvoorbeeld het gebruik van de OV-chipkaart ontbreekt. Jammer is ook dat er geen optie is voor het integreren van auto met OV, door bijvoorbeeld te parkeren op een P&R-terrein op de route.

Al met al is de Auto/OV-planner van ANWB leuk voor de vergelijking, maar eigenlijk niet toegankelijk genoeg om de automobilist tot een incidentele OV-reis te verleiden. 

Citymapper

citymapperDe app Citymapper, beschikbaar voor Android, iPhone en SmartWatch, wordt door internationale gebruikers en pers bejubeld als “de ultieme transport app”. Voor Nederlanders en Belgen is de app tot nu toe alleen een optie geweest bij verblijf in het buitenland, maar sinds half 2015 is de app ook in de Randstad en in Antwerpen en Brussel te gebruiken.
Citymapper is inderdaad een bijzonder complete navigatie-app met vrijwel alle belangrijke opties: razendsnelle route-informatie, ter plekke of in de nabije omgeving, realtime info, pushberichten, mogelijkheden tot afspreken met vrienden op een bepaalde locatie, toevoegen van thuis- en werkadres voor nog sneller gebruik. Bij OV-reisadviezen worden meteen alternatieve opties getoond zoals de taxi (met mogelijkheid een Uber te bestellen), de fiets en benewagen. Bij die laatste twee mogelijkheden motiveert de app je door te tonen hoeveel calorieën je met deze keuze verbruikt, en in hoeveel pepernoten of koppen erwtensoep dit om te zetten is (goede kans dat er in de zomer voor ander voedsel wordt gekozen). Dankzij het intuïtieve ontwerp van Citymapper heb je haast niet door hoeveel functies er in deze app verwerkt zitten. Nadeel is dat de app volledig Engelstalig is en zich dus beperkt tot de Randstand. Naar verluidt zal het Nederlandse gebied zich voorlopig niet uitbreiden en moeten reizigers buiten de Randstad het gebruik dus blijven beperken tot grote buitenlandse steden als Londen, Berlijn, Parijs, Rome en New York.

ActuTrein

sept15 appreview screenshot“Wáárom in hemelsnaam nou nog zo'n applicatie zullen mensen zich afvragen. Welnu, een van mijn andere hobby's is treinspotten (ik ben er dus zo een die met camera gewapend achter bijzondere treinritten aangaat), dus het lag voor de hand”, schreef Rens Bloom, ontwikkelaar van ActuTrein, al in 2011 op Androidworld.nl. De app komt sindsdien al veelvuldig voorbij op treinspottersforum Somda en heeft dan ook al een flinke schare gebruikers. Wat is er bijzonder aan ActuTrein? Het is wederom een reisplanner met actuele vertrektijden, informatie over storingen en werkzaamheden, waarmee de app zich kan plaatsen in het rijtje “uitgeklede versies van de NS-app voor de liefhebber”. De toegevoegde waarde van de app is vooral dat er steeds in de app te zien is wat voor soort trein er naar verwachting komt aanrijden, een kunstje dat natuurlijk van niemand anders dan een treinspotter kan worden verwacht. Nog interessanter is, dat altijd te zien is hoe lang de aankomende trein is. De ervaren reiziger kan gewapend met deze kennis alvast een rustig plekje op het perron opzoeken – of juist klaarstaan om een korte trein het hoofd te bieden.

Inmiddels, jaren na ontwikkeling van ActuTrein, biedt ook NS deze “preview” in de reisplanner als service aan de reiziger. Dit werkt echter nog niet bij alle treinen. Bij ActuTrein is de voorspelling wel altijd aanwezig en na flink wat jaren testen kan ik garanderen dat de app er vrijwel nooit naast zit. Al willen (grote) treinstoringen nog wel eens roet in het eten gooien.

De app is beschikbaar als gratis LITE-versie voor Android of kan voor 72 cent worden gekocht, de pro-versie biedt hierbij als extra’s GPS-ondersteuning en een mogelijkheid tot het opslaan van reisadviezen.