Internationale langeafstandsbusdiensten

idbus

Met de komst van Flixbus staat de langeafstandsbus weer volop in de aandacht. Voor veel internationale reizigers zijn deze bussen al langer een begrip. Vooral de prijs is aantrekkelijk: voor een paar tientjes reis je van Amsterdam naar Londen of Parijs en weer terug. De busreis van Amsterdam naar Brussel is in een aantal gevallen zelfs sneller dan de treinreis per Beneluxtrein. Kortom, een internationale busreis kan de moeite waard zijn.

Eurolines
De bekendste lange-afstandsbusdienst is Eurolines. Eurolines groepeert 29 onafhankelijke busbedrijven uit 25 landen. De Nederlandse, Belgische en Franse tak vallen onder het Franse Veolia Transport. Eurolines rijdt naar meer dan 600 bestemmingen in heel Europa. Veel steden zijn dagelijks te bereiken; Brussel, Parijs en Londen zelfs meerdere keren per dag. Eurolines heeft vaak scherpe aanbiedingen, vooral voor vroegboekers. Maar ook de last-minute boekers, die te laat zijn voor de voordelige treinkaartjes, reizen met Eurolines voor een paar tientjes naar diverse Europese steden. Stunttarieven waarbij reizigers voor slechts enkele euro’s naar Parijs of Londen reizen, blijken wel verleden tijd. In Amsterdam vertrekken de bussen sinds december 2014 vanaf station Duivendrecht. Eurolines is de enige lange-afstandsbusdienst die vanuit meerdere Nederlandse plaatsen vertrekt en een Nederlandstalige klantenservice biedt (de chauffeurs spreken wel vaak een andere taal). Wie door wil reizen tussen Amsterdam, Londen, Brussel of Parijs kan een Mini Pass kopen in diverse combinaties vanaf €40. Wie naar meerdere steden wil reizen binnen een periode van 15 of 30 dagen kan voor een Eurolines Pass aanschaffen. De prijzen variëren per seizoen en bedragen tussen € 225 en € 375 voor 15 dagen en tussen € 340 en € 490 voor 30 dagen (voor jongeren t/m 26 geldt een gereduceerd tarief). Ook is er een kortingskaart beschikbaar (voor € 29 voor 3 maanden of € 39 voor 6 maanden), waarmee je profiteert van 25% korting op de meeste Europese trajecten. Meer informatie:www.eurolines.nl.

MEGAbus, een dochter van de Engelse Stagecoach Group, biedt supervoordelige busdiensten naar meer dan 100 bestemmingen binnen het Verenigd Koninkrijk en op het Europese vasteland. Reizen worden aangeboden vanaf € 1 (plus €0,50 reserveringskosten), al is het een flinke zoektocht om dit tarief daadwerkelijk te vinden. Maar ook met kort vooraf boeken kan men in het laagseizoen al voor €20 van Amsterdam naar Londen reizen. Opstappen kan op Amsterdam Sloterdijk of Rotterdam CS. Er rijdt zowel een dag- als nachtdienst naar Parijs en naar London.nleu.megabus.com

OUIBUS is (onder de voormalige naam iDBUS) opgericht door de Franse Spoormaatschappij SNCF. Deze busdienst biedt ritten naar Antwerpen, Brussel, Lille (Rijsel), Parijs en Londen, vanaf stations Amsterdam Sloterdijk en Rotterdam CS. De bus vertrekt éénmaal per dag vanuit Amsterdam naar Parijs (luchthaven of stadscentrum), en twee maal per dag naar Londen. Bij het boeken via de website kan een zitplaats worden gekozen. OUIBUS biedt nog meer service zoals gratis wifi in de bus, stopcontacten en realtime GPS-informatie. Waar deze busdienst vlak na de lancering nog inzette op het hogere marktsegment binnen de busmarkt, zijn de tarieven steeds verder gedaald. Met een prijs vanaf €19 voor een reis naar Londen of Parijs is OUIBUS nu zelfs concurrerend met Eurolines – mits tijdig wordt gereserveerd..nl.ouibus.com

Eurotunnel kleinFlixBus gooide hoge ogen in 2015 door de concurrentie met NS aan te gaan met binnenlandse langeafstandsbussen. Maar daarnaast biedt Flixbus vooral internationale reizen vanuit diverse Nederlandse plaatsen naar een groot aantal bestemmingen binnen Duitsland. Voor €24,50 is een reis Amsterdam – Hannover te boeken. De meeste bussen hebben gratis wifi aan boord. Andere service bestaat onder meer uit stopcontacten, extra beenruimte en verkoop van snacks aan boord. Flixbus is in 2015 gefuseerd met Meinfernbus. www.flixbus.nl

IC Bus is het product van de Deutsche Bahn, dat zich hiermee ook op de in Duitsland vrijgegeven busmarkt begeeft. In Nederland kan gebruik worden gemaakt van de busdiensten Düsseldorf – Roermond - Brussel en Düsseldorf - Eindhoven – Antwerpen. Vanaf 14 maart 2016 rijdt deze laatste lijn naar verwachting weer door naar Londen. De IC Bus is te boeken vanaf € 9 maar ook hier is het tarief afhankelijk van hoe ver vooraf wordt geboekt. Tickets worden verkocht via www.bahn.de. Houders van de Duitse BahnCard 25 krijgen ook op deze busreis 25 procent korting.

CityBusExpress rijdt vanaf Amsterdam, Amersfoort, Utrecht, Enschede en Apeldoorn naar Hannover en Berlijn. De bus rijdt slechts zeer periodiek dus tijdig reserveren is noodzakelijk. Met slechts 52 stoelen in de bus ipv de standaard 62 – 70 stoelen biedt CityBusExpress extra beenruimte. Andere voordelen zijn alleen Nederlandstalige chauffeurs, een selectie van internationale tijdschriften en gratis bier, cola, koffie en flesjes water. Prijzen zijn afhankelijk van het moment van boeken waarbij vroegboekers extra voordelig reizen, een reis Amsterdam – Berlijn is bijvoorbeeld beschikbaar voor €26. https://citybusexpress.com/

Berlin Linien Bus Deze bus rijdt een lijndienst Rotterdam - Den Haag – Amsterdam - Utrecht – Hannover – Braunschweig – Magdeburg - Berlijn. Een en enkele reis Amsterdam – Berlijn kost €60. De website is alleen in het Duits. https://www.berlinlinienbus.de/

Student Agency is in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, niet specifiek gericht op studenten. De Tsjechische reisorganisatie biedt busdiensten vanuit diverse Nederlandse plaatsen richting Praag via Düsseldorf en Frankfurt. De website www.studentagency.cz laat zich gelukkig ook in het Engels of Duits tonen maar is desondanks bijzonder chaotisch en tjokvol foutmeldingen. Voor de doorzetter.

Grensoverschrijdende lijnbussen
Voor het afleggen van kortere grensoverschrijdende afstanden zoals Nijmegen – Emmerich, Maastricht – Aken, Venlo – Duisburg, Maastricht – Hasselt en Tilburg – Turnhout kan de reguliere lijnbus een uitkomst zijn. Vaak is dit goedkoper dan de trein en in meerdere gevallen rijdt de bus een traject dat per trein helemaal niet bestaat. Wel komt er nogal vaak wat uitzoekwerk bij kijken hoe het met de ticketverkoop zit. Daarbij kunnen sommige regels het extra gecompliceerd maken: bij de Connexxion-bus Hulst – Antwerpen – Breda mag bijvoorbeeld alleen op bepaalde delen van de lijn de OV-chipkaart gebruikt worden en mag bij een aantal haltes niet worden in- of uitgestapt. Een handig overzicht is online te vinden in de OV-wiki: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Grensoverschrijdend_openbaar_vervoer.

Een andere tip is de website www.grenstreinbus.be. Hier is een overzicht te vinden van OV-verbindingen tussen Nederland en België met bijbehorende “gebruiksaanwijzing”.

Binnen het buitenland
Op doorreis kan het soms ook flink schelen om in het buitenland te kiezen voor de langeafstandsbus in plaats van de trein. Vooral in landen als het Verenigd Koninkrijk, waar de trein erg duur kan zijn, kan een rit met een busdienst als National Express een alternatief zijn. Ook in Frankrijk heeft de TGV concurrentie van bedrijven als Starshipper en Isilines. In Duitsland is Flixbus een goed alternatief voor de prijzige Deutsche Bahn. In Zweden kan de reiziger terecht bij Swebus. En natuurlijk kan Eurolines ook gebruikt worden om de grote binnenlandse afstanden mee te overbruggen.


Bijgewerkt: 04-01-2016