FAQ internationaal reizen


Op deze pagina vind u een lijst van veelgestelde vragen over reizen in het buitenland. Klik op een vraag om ons antwoord te lezen.

Waar kan ik het beste mijn internationale treinkaartje kopen?

Website NS International
De website van de internationale tak van de Nederlandse Spoorwegen, NS International, heeft een online boekingsmodule. Te koop zijn kaartjes vanaf elk Nederlands station naar een aantal grote en minder grote stations in het buitenland. Ook is het beperkt mogelijk om verbindingen in het buitenland te boeken, m.n. vanaf Belgische stations. De site heeft de mogelijkheid om rekening te houden met bezit van een voordeelurenkaart of een vrijreizenkaart. Ook Railpluskorting en verschillende BahnCards kunnen worden aangegeven. Betaling kan met creditcard (met kosten) of iDEAL (geen kosten). www.nsinternational.nl

Telefonisch
Het is ook mogelijk om telefonisch bij NS International kaartjes te kopen en te reserveren (030-2300023, normale telefoonkosten). Voor een telefonische boeking worden € 7,50 boekingskosten p.p. in rekening gebracht, met een maximum van € 22,50 per boeking.

Balie NS International
Er zijn steeds minder internationale balies op de stations. U kunt nog terecht op de stations Amsterdam Centraal, Arnhem, Breda, Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal, Schiphol, Utrecht Centraal. Houd op drukke tijdstippen rekening met fikse wachttijden, vooral in Amsterdam. Bij boekingen aan deze balies worden boekingskosten in rekening gebracht, afhankelijk van de bestemming variërend van € 3,50 tot € 7,50 per persoon. In Eindhoven, Groningen en Maastricht zijn de internationale balies gesloten, maar kunnen kaartjes bij de plaatselijke vestiging van D-reizen worden gekocht.

Kaartautomaat
Eenvoudige kaarten zonder reservering zijn te koop uit de automaat op ieder Nederlands treinstation. Ten opzichte van het loket binnenland heeft de automaat beperkingen: minder keuze in grensovergangen, geen Railplus-korting op het Nederlandse traject (bij reizen buiten de voordeeluren); geen retours met een andere terugweg; geen kaartjes met vertrek vanuit het buitenland; geen kaartjes naar de Nederlandse grens (wel vanaf de grens). Een weekendretour Brugge kent de automaat wel, maar voor bijvoorbeeld Keulen wordt de hoofdprijs gevraagd. Met name handig voor een spontane trip.
Houders van een netkaart (NS/OV-dag/maand/jaarkaart, OV-studentenkaart, enz.) hebben in principe alleen een kaartje voor het buitenlandse traject nodig en kunnen de optie ‘NS-traject gratis’ kiezen: de automaat geeft dan een kaartje af met 100% korting in Nederland. Aan het loket geldt altijd een toeslag van minimaal € 3,50, ook als het gewenste kaartje niet bij de automaat te koop is.

Website Deutsche Bahn
De website van de Duitse spoorwegen kent een zeer uitgebreide reisplanner waarin nagenoeg alle treinen van Europa in verwerkt zijn. Kaartjes kopen kan voor reizen van, naar, via of in Duitsland. www.bahn.de. 

Website NMBS
De website van de Belgische spoorwegen kent een reisplanner die van pas komt bij reizen van, via of naar België. Ook reizen met de TGV vanaf Brussel-Zuid naar Zuid-Frankrijk kan goed met deze reisplanner. Kaartjes moet u zelf afdrukken, of kunnen opgehaald worden bij een afhaalautomaat of loket van de NMBS, maar ook bij NS als het kaartje niet als PDF beschikbaar is. Er is voor de meeste creditcards geen betaaltoeslag maar bepaalde internationale kaartjes zijn 1 € per enkele reis duurder dan bij NS. www.b-europe.com

Website SNCF
Deze (Nederlandstalige) site kent zijn beperkingen in de gebruiksvriendelijkheid, maar biedt ook (TGV-)verbindingen naar middelgrote stations in Frankrijk. Vreemd genoeg worden de rechtstreekse TGV's vanaf Brussel niet altijd aangeboden, maar een treinverbinding via Parijs wel. www.sncf-voyages.com (voor reizen met de Thalys naar Parijs: www.thalys.com). 

Treinreiswinkel
Dit particuliere treinreisbureau met vestigingen in Leiden en Amsterdam biedt treinreizen over heel de wereld aan. Voor reizen binnen en buiten Europa geeft de Treinreiswinkel advies en verkoopt kaartjes. Boeken kan in de winkel of via de website. Een toeslag van € 9,50 tot € 19 is van toepassing. De online boekingsmodule van de Treinreiswinkel heet sinds kort www.happyrail.com. Een online boeking zonder menselijke tussenkomst is zonder boekingskosten.

Overig
U kunt ook kaartjes in het buitenland zelf kopen. In veel landen en gebieden bestaan goedkope aanbiedingen, bijvoorbeeld voor rondreizen (zie ook Aantrekkelijke tarieven). De prijzen kunnen afwijken van die bij verkoop in Nederland; ook de beschikbaarheid varieert. Daarnaast worden treinkaartjes verkocht door reisbureaus in Nederland (zie overzicht op www.nsinternational.nl) en in het buitenland, soms ook telefonisch of via internet. Ook bestaat er een particuliere vergelijkingswebsite www.trainline.eu, nog niet iedere reis is hier te vinden.

Tips

  • Anders dan NS International berekent Deutsche Bahn geen boekingskosten bij verkoop van tickets aan het loket, alhoewel sommige binnenlandse tickets aan het loket wel duurder zijn dan via internet of automaat.
  • De Treinreiswinkel in Leiden en Amsterdam heeft een zeer uitgebreid assortiment bestemmingen en rondreiskaarten en verkoopt alle tickets die ook verkrijgbaar zijn bij een Duits (DB), Frans (SNCF) of Brits loket. (Zie )
  • Voor reizigers die dicht bij de grens wonen is er een mogelijk alternatief: internationale kaartjes aanschaffen bij een Belgisch station, bv. Antwerpen of Luik. Of bij een Duits station, bv. Leer, Gronau, Meppen, Emmerich of Aken.

 (Bijgewerkt januari 2017)

Hoe zit dat met nationale en internationale tarieven?

Algemeen:

Vrijwel alle Europese spoorwegmaatschappijen hanteren twee tariefsystemen: een systeem voor binnenlandse reizen en een systeem voor internationale reizen. Koopt u in een bepaald land een kaartje voor een binnenlandse reis, dan betaalt u het binnenlandtarief; koopt u een kaartje voor een internationale reis of voor een reis in een ander land, dan betaalt u in de regel het vaak hogere internationale tarief. Informatie over het internationale tarief krijgt u bij NS International; informatie over het nationale tarief in het buitenland bij de betreffende buitenlandse spoorwegmaatschappij. Bij een groot verschil tussen de twee tarieven is het de moeite waard om tegen internationaal tarief te reizen tot het eerste station in een land en daar een binnenlands kaartje te kopen voor het vervolg van uw reis. Voor een aantal landen kunt u kaartjes bestellen via internet: kijk op de website van de betreffende spoorwegmaatschappij en let op de voorwaarden.

Ook in Nederland kan het voordelig zijn om de reis op te splitsen met een binnenlands vervoerbewijs en internationaal vervoerbewijs, bv. voor reizen via Roosendaal, Emmerich en Bad Bentheim. Voor internationale reizen via die grensovergangen gebruikt NS International een hoger tarief dan voor binnenlandse treinkaartjes.

Bijzonderheden:

  • In Roosendaal en Maastricht staan automaten waar speciale, vaak goedkopere Belgische vervoersbewijzen te koop zijn. (Niet bij de NS-automaten en alleen van en naar Maastricht en Roosendaal. Ook online via de NMBS.)
  • Bij sommige lokale grensoverschrijdende spoorlijnen Nederland-Duitse zijn er regelingen waarbij het lokaal grensoverschrijdend vervoer wordt opgenomen in de regionale Duitse OV tariefsysteem. Bijvoorbeeld: Aken – Heerlen, Venlo – Düsseldorf, Enschede – Gronau.
  • Op de spoorlijn Groningen – Leer, uitgebaat door Arriva, is de OV-chipkaart te gebruiken tot Leer, waar in- en uitgecheckt kan worden. Reizigers die verder reizen dan Leer moeten bij NS of DB een internationaal vervoerbewijs voor de hele reis kopen of in combinatie met de OV-chipkaart vanaf Leer verder reizen met een Duits binnenlands vervoersbewijs.

Is de OV-chipkaart geldig in het buitenland?

Nu de OV-chipkaart bijna overal gebruikt wordt, is het belangrijk te weten hoe de OV-chipkaart gebruikt kan worden voor internationale reizen.

Bij internationale treinreizen kun je geen “reizen op saldo” gebruiken, behalve voor reizen naar weener en Leer (bij Nieuweschans). In dat geval kun je kiezen tussen een gewoon treinkaartje en de OV-chipkaart.

Voor alle andere grensoverschrijdende trajecten is reizen op saldo niet mogelijk en heb je een gewoon internationaal kaartje nodig. Er moet niet worden in- of uitgecheckt, ook niet voor aansluitende binnenlandse treinen. Uitzonderingen daarop zijn eenmalige chipkaarten (van loket of automaat) en de verchipte Keuzedag voor 60+, die pas geldig wordt na de eerste keer inchecken. Uitchecken is daarmee echter ook niet nodig.

Eventuele abonnementen die op de OV-chipkaart staan zijn wel geldig. Een reiziger met bijvoorbeeld een abonnement “Altijd Vrij” heeft alleen een aansluitend treinkaartje vanaf de grens nodig of met 100% korting in Nederland.

Een reiziger met recht op korting heeft een internationaal kaartje met korting nodig – voor de nieuwe abonnementen altijd 40%. Voor internationale kaartjes geldt als spits alleen tussen 4 en 9 uur ’s morgens op werkdagen, zoals voor het oude Voordeelurenabonnement. Zie ook de informatiepagina van NS International.

Helaas is relatief veel NS-personeel niet op de hoogte van de regeling voor internationale reizen en beweert het ten onrechte dat u altijd moet in- en uitchecken, of zelfs dat u de doorgaande trein even moet verlaten (!) om in of uit te checken.

Over het algemeen kan de OV-chipkaart worden gebruikt in de bussen van Nederlandse vervoerders, ook voor internationale reizen, al zijn er wel enkele uitzonderingen. Bij buitenlandse vervoerders kun je de OV-chipkaart in de regel niet gebruiken, al zijn ook hier enkele uitzonderingen op.

Rover heeft voor internationale treinreizigers op een rij gezet hoe gesloten poortjes gepasseerd kunnen worden.

Hoe kom ik als internationale reiziger door een gesloten poortje?

Algemeen

  • De hoofdregel is dat je voor internationale reizen niet in- of uitcheckt, ook niet voor aansluitende binnenlandse treinen. Afwijking daarvan vermelden we hieronder.
  • Je koopt het beste voor de hele internationale reis kaartjes. Dit geldt ook voor reizen met Thalys of CityNightLine. Voor het aanreistraject met binnenlandse treinen verkoopt NS gewone kaartjes, ook met korting indien van toepassing. Zo voorkom je dat je toch nog een traject op saldo zou moeten reizen.
  • Als je een geldig kaartje hebt, niet door een poortje komt en er geen NS-personeel is om je een sleutelkaart te geven, dan kun je altijd de groene assistentieknop bij het poortje gebruiken.

Bekijk hier een overzicht van regels voor diverse reissituaties.

Kan ik korting krijgen op mijn internationale treinreis?

  • Railplus is een aanvulling op de Voordeelurenkaart en andere NS-jaarabonnementen, die recht geeft op 25% korting (vanaf 10 december 2017: 15%) op grensoverschrijdende treinreizen in Europa, enkele reis en retour. Reist u tijdens de voordeeluren, dan krijgt u met uw Voordeelurenkaart op het Nederlandse traject van uw internationale reis 40% korting (niet op de Thalys-treinen naar Frankrijk). De Railplus-korting geldt ook buiten de voordeeluren. Railplus kost € 15 per jaar; voor senioren (vanaf 60 jaar) met Voordeelurenabonnement is Railplus gratis. Let op: voor sommige landen zijn er beperkingen. Railplus geldt ook voor grensoverschrijdende reizen waarbij het niet de Nederlandse grens is die u passeert. En: Railplus geeft over het algemeen alleen korting op grensoverschrijdende kaartjes van het normale tarief, dus niet op allerlei aanbiedingen.
  •  Daarnaast zijn er kortingen voor internationale reizen die ook voor reizigers zonder Voordeelurenkaart of Railplus gelden: zie onder de landenkopjes op deze pagina's. Met name de informatie over het tariefsysteem in Duitsland is interessant, ook voor reizen waarbij Duitsland alleen doorgangsland is.
  •  In Nederland varieert de beschikbaarheid van kortingen per soort verkooppunt: loket, automaat, Internet, Treinreiswinkel
  •  Let op leeftijdsgrenzen. In het buitenland liggen die vaak anders dan in Nederland. In sommige landen krijgt u bijvoorbeeld aanzienlijke korting op reizen (en musea e.d.) als u 60 jaar of ouder bent, in andere pas bij 65. Ook voor kinder- en jongerenkortingen variëren de leeftijdsgrenzen.

Kortingstarieven voor treinreizen in en door Duitsland

In Duitsland gelden veel soorten kortingstarieven. Zie de pagina landeninfo om hierover meer te lezen. Een kort overzicht: 

Naar Duitsland (aankoop bij DB en NS) Binnen Duitsland (aankoop bij DB)
Sparpreis Europa
  • enkele reis of retour
  • boekbaar zo lang er plaatsen zijn, tot 1 of 3 dagen voor vertrek (afhankelijk van de bestemming)
  • reserveren mogelijk
  • vanaf € 19, afhankelijk van afstand en beschikbaarheid.
  • geen korting voor medereizigers
  • 25% korting met BahnCard 25
Sparpreis
  • enkele reis of retour binnen Duitsland
  • boekbaar zo lang er plaatsen zijn, ook op de dag van vertrek
  • reserveren mogelijk
  • van € 29 (tot 250 km € 19) enkele reis, afhankelijk van afstand en beschikbaarheid
  • medereizigers (max. 4) betalen € 19
  • 25% korting met BahnCard 25
Door Duitsland (aankoop bij NS of NMBS)
Discount
  • enkele reis of retour
  • 1 reservering verplicht en inclusief
  • geen korting voor medereizigers
  • vanaf ca. € 70 (afhankelijk van afstand) voor het deeltraject in Nederland en Duitsland; korting voor het vervolg.
Superdiscount
  • enkele reis of retour
  • 1 reservering verplicht en inclusief
  • iet mogelijk
  • geen korting voor medereizigers
  • vanaf ca. € 45 (afhankelijk van afstand) voor het deeltraject in Nederland en Duitsland; korting voor het vervolg.


Aantrekkelijke tarieven

Als u een tijdje in een bepaalde regio of plaats in het buitenland verblijft en van plan bent om daar met het openbaar vervoer te reizen, let dan op speciale tarieven. Vaak zijn er aantrekkelijke kaartjes te koop, bijvoorbeeld goedkope dagkaarten of meerdagenkaarten voor een stad of gebied (voor alleenreizenden, gezinnen of groepen), waarmee u allerlei rondreizen kunt maken. Bijkomend voordeel kan zijn dat u zich niet hoeft te verdiepen in het plaatselijke tarievenaanbod. Vraag informatie op bij uw hotel, pension of camping, bij het vervoerbedrijf of het toeristenbureau. Vooral Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Groot-Brittannië bieden wat dit betreft talloze mogelijkheden.

Is het voordelig met Interrail-pas te reizen?

Er zijn Interrail-passen die overal geldig zijn en passen voor 1 land, waarbij de Benelux als 1 land wordt gezien. De Interrail voor de Benelux is niet te koop voor inwoners van de Benelux.

Voor de landenpassen zijn de landen in vijf prijsniveaus ingedeeld. Ze zijn verkrijgbaar voor 3, 4, 6 en 8 dagen binnen een maand. Prijsvoorbeelden: drie dagen reizen in Frankrijk, Duitsland of Groot-Brittannië kost voor volwassenen € 205, drie dagen reizen in Macedonië of Servië € 57. De passen voor heel Europa zijn er voor 5 dagen binnen 15 dagen, 7, 10 of 15 dagen binnen 1 maand en daarnaast 15 dagen, 22 dagen of 1 maand opeenvolgend. Er bestaan ook passen in de eerste klas; kinderen, jongeren en senioren betalen minder. Volwassenen mogen maximaal 2 kinderen t/m 11 jaar gratis meenemen. Voor de passen voor heel Europa zijn in het laagseizoen soms korting te koop. Bij de globale passen is de heenreis vanuit en de terugreis naar het land waar men woont inbegrepen. Nieuw in 2017: de prijzen voor eerst klas ca. 15% zijn verlaagd t.o.v. 2016; de prijzen voor jongeren gelden t/m 27 jaar i.p.v. 25; voor Spanje en Italië zijn er duurdere landenpassen waarbij reserveringen zijn inbegrepen (3 werkdagen van tevoren via www.interrail.eu); een “Greek Islands pass” met 4 binnenlandse reizen van/naar een Grieks eiland en 2 internationale tussen Griekenland en Italië per veerboot.

Welke toeslagen inbegrepen zijn, hangt af van de individuele vervoerders. Voor hogesnelheidstreinen moet doorgaans worden bijbetaald, maar de ICE is wel inbegrepen. Uitgebreide informatie daarover is te vinden op www.interrail.eu en www.treinreiswinkel.nl.

In veel landen, vooral in Oost-Europa, kan het voordeliger zijn om losse binnenlandse kaartjes te kopen als u niet echt veel reist. Voor sommige landen zijn ook andere rondreiskaarten verkrijgbaar.

Kan de fiets mee op een internationale treinreis?

Zie hiervoor onze speciale pagina met fiets en trein naar het buitenland.

Is de internationale bus een goed alternatief?

Naar het buitenland reizen kan ook met een lange-afstandsbus met verstelbare stoelen, airco en toilet. De prijs van zo’n busreis is meestal aanzienlijk lager dan van een treinkaartje en soms duurt een busreis niet eens zoveel langer. Er zijn tegenwoordig veel verschillende aanbieders van internationale busreizen, kwaliteit en prijs lopen uiteein. Bekijk hier ons overzicht van internationale langeafstandsbussen. 

Wat is de beste route naar Parijs?

Voor de meeste reizigers uit Nederland is de hogesnelheidtrein Thalys van Amsterdam, Schiphol, Rotterdam naar Parijs de beste verbinding. Niet alle reizigers uit Nederland kunnen deze treinverbinding echter gebruiken. Voor de reizigers komende uit Zuid- en Zuidoost-Nederland is de opstapplaats van de Thalystrein naar Parijs gelegen in België (Brussel, Antwerpen of Luik) en dienen reizigers over te stappen. Indien de bestemmingen in de oostelijke voorstad van Parijs (Eurodisney) kan het gunstiger zijn om over te stappen in Brussel op de rechtstreekse TGV’s van Brussel naar het zuiden van Frankrijk.

De Thalys-treinen zijn enkel toegankelijk met kaartjes inclusief reservering (treinbinding). Nederlandse kortingen of abonnementenzijn niet van toepassing, railplus ook niet. Er zijn aanbiedingen vanaf 35 euro enkele reis. Vroeg boeken is aanbevolen.

Het is mogelijk om met diverse kortingsmogelijkheden goedkoop met andere treinen naar Brussel te reizen om vandaar over te stappen op de Thalys naar Parijs. Daar de Thalys-tarieven echter sterk degressief zijn (Brussel – Parijs is relatief duur) leveren deze reiscombinaties meestal geen winst op wel reisongemak. Als alle goedkopere plaatsen op de Thalys Amsterdam - Parijs volgeboekt zijn, zijn er vaak nog wel goedkope zitplaatsen beschikbaar op het traject Brussel - Parijs. Een andere reismogelijkheid is om langs Rijsel (Lille) te reizen. Voor Parijs is dat een aanzienlijke reisverlenging, maar wel handig als men de dure Thalys-toeslag voor interrail en andere internationale passen wil vermijden.

Er zijn ook verschillende busdiensten naar Parijs, zie daarvoor internationale langeafstandsbussen.

Wat is de beste route naar Keulen?

Er zijn goede aanbiedingen met de ICE die vanaf Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar Keulen en verder rijdt. Prijzen beginnen bij 19 euro enkele reis tweede klasse of 14,25 met een BahnCard 25. Dit is een tarief met treinbinding. Vroeg boeken is aanbevolen. Boeken kan via NS Hispeed en DB.

Reizigers in het zuiden van het land kunnen overwegen de grensovergang bij Venlo te gebruiken. Hier rijdt elk uur een trein de grens over naar Mönchengladbach, Düsseldorf en verder. In Mönchengladbach kan overgestapt worden op een trein naar Keulen en Koblenz.

Vanuit Heerlen rijdt een keer per uur een trein naar Aken. Van daaruit rijden sneltreinen naar Keulen. Reistijd vanaf Heerlen: 1h44. Ook voor NS-jaarkaarthouders kan deze optie interessant zijn omdat een groot deel van de reis in Nederland, en dus gratis, plaats heeft.

De tarieven die geheven worden bij de grensovergangen Venlo en Heerlen kennen geen treinbinding. Vanaf de grens zijn Duitse kaartjes geldig zoals het voordelige Schönes-Wochenende-Ticket (44 euro, onbeperkt reizen in regionale treinen voor maximaal vijf personen); zorg in dat geval voor een geldig kaartje tot aan Venlo Grens. Tot Keulen is overigens een SchönerTagTicket NRW voldoende, dat al vanaf Venlo geldt (€ 28,50 voor 1 persoon, 41 € voor 5 personen).

Busmaatschappij Eurolines rijdt ook naar Keulen. Vanuit bijvoorbeeld Utrecht duurt de rit vier uur; prijzen beginnen bij 14 euro.

Wat is de beste route naar Wenen?

Met het vervallen van de directe internationale nachttreinen vanuit Nederland naar Kopenhagen, Warschau en Praag heeft het aanbod aan internationale reismogelijkheden een gevoelige veer moeten laten. Meer dan voorheen is de Nederlandse reiziger aangewezen op de mogelijkheden zoals die vanaf stations in met name Duitsland nog worden geboden.

Eén van deze verbindingen is de onlangs tot Düsseldorf doorgetrokken dagelijkse nachttreinverbinding van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) met Wenen.

Door een later vertrek van deze trein uit Duitsland is het nu mogelijk om ook vanuit Nederland 2 uur later te vertrekken dan voorheen: de ICE die om 18:35 uit Amsterdam richting Frankfurt vertrekt geeft zowel in Düsseldorf als in Köln Hbf een goede aansluiting op deze nachttrein, waarbij die in Keulen zelfs plaatsvindt op hetzelfde perron! Aankomst in Wenen de volgende ochtend staat gepland om 8:27.

Voor wat betreft de terugreis bestaat eenzelfde verbinding, waarbij echter wel ’s ochtends zeer vroeg in Frankfurt Flughafen moet worden overgestapt of via Hannover omgereisd moet worden. Meer voor de hand ligt dan de dagelijks geboden overstapverbinding met Railjet naar München en vervolgens met CityNightline richting Nederland.

Voor de verbinding vanaf Düsseldorf zijn via de site van de ÖBB soms zeer scherpe tarieven te boeken (al vanaf € 39 bestaat SparSchiene), het deel vanaf Nederland moet u dan helaas wel apart bijboeken (prijzen met ICE vanaf € 19 enkele reis). Ook voor de terugreis geldt dat u voor het voordeligste aanbod zult moeten knippen: Wenen – München is verkrijgbaar vanaf € 29, per CNL tussen München en Amsterdam zijn kaartjes vanaf € 29 verkrijgbaar. Dit zijn prijzen voor zitplaatsen, voor couchette of slaaprijtuig betaalt u uiteraard meer. En niet in de laatste plaats: ook per dagtrein is Wenen met 1 overstap vanaf Nederland bereikbaar, dit via de ICE met overstap in Frankfurt Flughafen. Via Sparschiene-aanbod van de ÖBB met prijzen vanaf € 99 enkele reis verkrijgbaar.

Wat zijn mijn rechten bij gemiste aansluiting en andere problemen?

Wat te doen bij een gemiste aansluiting? Waar heb je als reiziger recht op? Vooral op de laatste vraag weten weinig reizigers het antwoord en ook het spoorwegpersoneel blijkt lang niet altijd op de hoogte. Toch is er wel degelijk het een en ander vastgelegd in de CIV (Contrat de transport International ferroviaire des Voyageurs — de overeenkomst van internationaal spoorwegvervoer van reizigers) en de reizigersrechtenverordening (1371/2007/EG) van de EU, die ook van toepassing is in Zwitserland en Noorwegen. Veel spoorwegen (waaronder NS) hanteren de daarbij passende standaardversie van de algemene voorwaarden (GCC-CIV/PRR).

In het kort komen deze regelingen hierop neer:

Bij een verwachte vertraging op de eindbestemming van meer dan een uur moet de reiziger worden aangeboden:

  • zijn reis afbreken en het niet afgelegde deel terugbetaald krijgen of
  • terug naar zijn vertrekpunt reizen en het hele ticket terugbetaald krijgen of
  • zijn reis voortzetten met een vervangende, gelijkwaardige verbinding bij de eerstvolgende gelegenheid, ofwel op een later tijdstip naar keuze van de reiziger. Het voortzetten van de reis met een vervangende verbinding mag niets extra’s kosten en kan ook via een andere route. U kunt bijvoorbeeld via een andere grensovergang reizen als de volgende trein via de geplande overgang nog op zich laat wachten.

De spoorwegmaatschappij moet er (op verzoek) voor zorgen dat het missen van de aansluiting of het opheffen van de trein op het treinkaartje wordt aangetekend. Ook moet, voor zover nodig, het treinkaartje geldig worden gemaakt voor de nieuwe reisroute of voor een andere trein. Die aantekening is niet overal verplicht, maar het personeel in een volgende trein kan dan duidelijk zien dat u het recht heeft om met die trein te reizen. Als u bijvoorbeeld in Keulen de Eurocity naar Basel mist, mag u zonder toeslag te betalen de daaropvolgende ICE nemen. De regeling geldt ook voor treinkaartjes met “treinbinding” (alleen geldig in een bepaalde trein), zoals die er veel zijn in Frankrijk en Duitsland. De oorzaak van de gemiste aansluiting of de treinuitval mag uiteraard niet de schuld van de reiziger zijn. Als u door eigen schuld te laat op het station verschijnt, heeft u deze rechten niet.

Ook is geregeld dat reizigers die door vertraging hun bestemming niet meer op dezelfde dag kunnen bereiken, moeten worden geholpen. Dat kan bijvoorbeeld door het bieden van alternatief vervoer of door te zorgen voor een overnachting.

Alle spoorwegen moeten ook een compensatieregeling hebben waarbij minimaal 25% wordt terugbetaald vanaf 1 uur vertraging en minimaal 50% vanaf 2 uur vertraging op de eindbestemming, waarbij de reiziger moet kunnen kiezen voor compensatie in geld, als hij geen tegoedbon wil. De teruggavedrempel voor de compensatieregeling mag niet hoger zijn dan 4 euro. Vertraging en compensatie moeten over de hele reis worden bepaald, niet per trein of per vervoerder.

EU-lidstaten hebben helaas wel de mogelijkheid om binnenlandse treindiensten tijdelijk en regionale treindiensten permanent uit te zonderen van de EU-verordening. In o.a. Nederland, België en Duitsland is dat echter niet of nauwelijks gebeurd. In andere landen, zoals veel landen in Oost-Europa maar ook Frankrijk en Groot-Brittannië zijn er echter wel dergelijke uitzonderingen. Een overzicht van deze uitzonderingen is te vinden op:

ec.europa.eu/transport/themes/passengers/rail/doc/summary_table.pdf

Voorwaarden geldig bij tickets verkocht door NS International:

www.nsinternational.nl/nl/algemeen/vervoersvoorwaarden

Kan ik overlast door grenscontroles verwachten?

Verschillende regeringen hebben onlangs weer grenscontroles ingevoerd met soms aanzienlijke invoed op treinreizen. Deze controles zijn meestal tijdelijk maar het is niet bekend wanneer de toestand weer normaal zal zijn. Voor de volgende grensovergangen was de situatie anno februari 2016 als volgt:

Thalys: in Parijs is voor vertrekkende Thalys-reizigers bagage- en paspoortcontrole ingevoerd. Dit zorgt regelmatig voor vertraging bij vertrek, aangezien de controle pas 20 minuten voor vertrek begint. Voor aankomende Thalys-reizigers is er alleen paspoortcontrole, wat echter ook wat tijd kan kosten. In België is er naar de Thalys-perrons maar 1 toegang geopend met soms toegangscontrole, wat enkele minuten extra tijd kan kosten;in Nederland en Duitsland zijn er geen beperkingen of extra controles.

Oostenrijk – Duitsland: in Salzburg zijn er nog steeds enkele beperkingen. De Railjets naar München worden rijden tot/vanaf Salzburg, waar richting Duitsland voorlopig iedereen moet uitstappen voor een paspoortcontrole. Dat kan een halfuur extra reistijd opleveren.

Duitsland – Frankrijk: In de ICE’s en TGV’s Frankfurt – Parijs en München/Stuttgart – Parijs kunnen er vertragingen tot 15 min. optreden door paspoortcontroles bij de grens.

Denemarken – Zweden: De hogesnelheidstreinen Stockholm – Kopenhagen rijden voorlopig slechts tot/vanaf Malmö; vanaf 1 maart rijden er weer enkele treinen vanaf Kopenhagen , maar dan met 30 min. eerdere vertrektijden en 30 min. inchecktijd. De Öresund-treinen via Kopenhagen en Malmö rijden slechts iedere 20 minuten, met kortere samenstellingen en extra overstaps in Kopenhagen en Kastrup (luchthaven). In Kastrup is er richting Zweden een paspoortcontrole. Reken op 45 tot 60 min. extra reistijd.

Als je door extra controles vertraging oploopt of een geplande aansluiting mist, dan geldt dat als een ongeplande verstoring met de normale rechten op compensatie, omboeking en bijstand.

(Bijgewerkt: februari 2016)