De fiets mee in het OV naar het buitenland

fietstrein

Wie met fiets en OV op vakantie wil, moet wel een beetje van puzzelen houden. Maar onmogelijk is het zeker niet. Alhoewel enkele handige verbindingen inmiddels verdwenen zijn, zoals de CityNightLine vanuit Nederland naar Praag, Warschau en Kopenhagen en de AutoSlaapTrein naar Italië, zijn er nog steeds verbindingen en treinen die de fietser tot dienst zijn. Zo laten de TGV’s steeds vaker fietsen toe. Ook de CityNightLine naar Zürich en München biedt tot najaar 2016 mogelijkheden voor fietsers om ver weg te komen en heeft Intercity Berlijn mooie fietsruimtes. En wat dacht u van de Eurostar, de ferry’s naar Engeland of de langeafstandsbus?

Het is nog altijd best een gedoe om de fiets in de trein mee te nemen naar het buitenland. Nog steeds niet is de combinatie fiets en trein gebruikelijk. Weliswaar heeft het Europees Parlement de wens uitgesproken dat fietsvervoer per trein in de EU standaard moet worden; de praktijk is daar, met name in Oost-Europa, nog niet altijd op ingesteld.
Vanuit Nederland kan de fiets mee op de nachttreinen naar München, Basel en Zürich. In de ICE en de Thalys daarentegen zijn de mogelijkheden beperkt, omdat in deze hogesnelheidstreinen fietsen alleen zijn toegestaan als ze in een speciale fietshoes worden verpakt. 

Plan uw reis goed: soms zijn er geplande werkzaamheden, en uw fiets kan niet mee met vervangend busvervoer!

Een kaartje kopen

Internationale fietstickets zijn verkrijgbaar bij de automaat. Met zo’n ticket mag u in Nederland ook tijdens de spits reizen. De kosten variëren per bestemming. Een fietskaartje Duitsland kost € 10, naar België/Luxemburg bent u € 12 kwijt.

Fietsbus

Een fietsbus kan natuurlijk ook. Meinfernbus (www.meinfernbus.de) heeft in elke bus 5 plaatsen voor fietsen, voor 9 euro. Vanuit Amsterdam, Utrecht, Groningen en Arnhem reis je voor een paar tientjes bijvoorbeeld naar Parijs of Straatsburg. Fital (www.fital.nl) laat fietsbussen rijden naar Frankrijk en Oostenrijk, die ook plaats bieden aan individuele fietsers. Een enkeltje Frankrijk (Dordogne en Provence) kost zo’n 150 euro, naar Oostenrijk kunt u voor 85-100 euro (Passau en Bodensee). Fietsbussen zijn vooral te boeken in het hoogseizoen. Vaak gaat het om georganiseerde reizen, maar zeker niet altijd. Beste startpunt voor een goede verbinding is de Fietsvakantiewinkel.

Los vervoer

Een andere optie is het apart laten vervoeren van je fiets naar de eindbestemming van je reis. De firma Soetens (www.fiets-vervoer.nl) laat fietsbusjes rijden naar diverse plaatsen in Zuid-Europa (campings en hotels), soms is het zelfs mogelijk om ze op een gewenst eigen adres af te leveren. De kosten bedragen € 121. Zie . Je fiets als een pakketje versturen kan ook: www.boekuwzending.com is het goedkoopst. Naar Duitsland kost zo’n verzending 30-50 euro, naar Frankrijk 45-100 euro. Terugsturen is duurder: vanuit Duitsland 120-145 euro, vanuit Frankrijk 130-240 euro.

Autoslaaptrein

De Autoslaaptrein naar Alessandria  en Livorno  in Italië en naar Koper in Slovenië was een makkelijk middel om de fiets mee te nemen. Helaas is deze trein vrij abrupt opgeheven: bureaucratie en verwaarlozing zijn de trein fataal geworden. Een afgeslankt alternatief is opgestart door de Treinreiswinkel, deze trein start in Düsseldorf maar fietsen kunnen niet mee.

Wel rijdt vanaf Düsseldorf nog de DB-Autoslaaptrein naar Oostenrijk, Italië en Frankrijk.

De regels voor het meenemen van de fiets per treinsoort:

Thalys en TGV
Fietsen zijn alleen toegestaan als het voorwiel is gedemonteerd en de fiets is verpakt in een speciale fietshoes. Ook een vouwfiets moet verpakt zijn.

Beneluxtrein
In de intercities naar Antwerpen kan de fiets mee.

Eurostar
Het is mogelijk fietsen met Eurostar te laten vervoeren. Deze dienen te worden gedemonteerd en verpakt in een fietshoes welke niet groter mag zijn dan een normale koffer.
Ook is het mogelijk de fiets te laten vervoeren als ingeschreven bagage voor een prijs van € 41,35.

Intercity Berlijn
Het is toegestaan om een fiets mee te nemen in InterCity Berlijn. Daarvoor heeft u een internationaal fietsticket nodig à € 12,- per enkele reis. Daarnaast is een reservering voor uw fiets verplicht. Hiervoor betaalt u € 3,- per enkele reis.

City Night Line
Het is toegestaan om fietsen mee te nemen op de City Night Line. U betaalt € 12,- voor een internationaal fietskaartje enkele reis. Reserveren is gratis maar verplicht.

Vouwfietsen

Vouwfietsen gelden als normale bagage en mogen ook op internationale verbindingen worden meegenomen; in de ICE in Duitsland, Thalys en TGV moeten vouwfietsen echter wel verpakt zijn.  

Zie ook informatie op de website van NS International.

Leen- en huurfietsen

Vergeet niet dat veel steden tegenwoordig een publiek fietssysteem hebben ('witte fietsen'). Makkelijk als u in het stadscentrum blijft!

Meer weten?

Wie meer wil weten kan het beste de website van de Treinreiswinkel raadplegen, zie http://www.treinreiswinkel.nl/reizen/treintickets . Daar is per land de nodige informatie te vinden over mogelijkheden, prijzen en wat wel en niet mag. Bij de Treinreiswinkel kunnen ook alle noodzakelijke reserveringen geregeld worden, zowel voor treinen naar het buitenland als in het land van bestemming (voor zover nodig).

De fiets mee in het OV naar diverse landen:


Duitsland

Duitsland is een zeer fietsvriendelijk land. Behalve in de ICE's kan de fiets bijna in elke trein mee. De regels en prijzen voor het meenemen van fietsen in lokale en regionale treinen (RB, RE en IRE) zijn afhankelijk van de deelstaat of het Verkehrsverbund waarin u reist. In een aantal deelstaten gelden beperkingen in de spits. Normale prijs voor een landelijke kaartje is € 5,-. In bijv. Nordrhein-Westfalen wordt voor het FahrradTicket NRW € 4,50 gerekend, maar er zijn ook deelstaten waar u de fiets, soms met speciale voorwaarden, gratis kunt meenemen in regionale treinen. Het fietskaartje is te combineren met andere speciale kaartjes, zoals de Ländertickets en het Schönes Wochenende Ticket.
Als de reis in Enschede, Heerlen of Venlo begint, is een internationaal fietskaartje overbodig als u binnen het Verkehrsverbund blijft. U kunt het beste een fietskaartje halen uit de speciale buitenlandse automaten op de perrons, of bij de conducteur.

Ook in vele langeafstandstreinen (EC/IC, IR/D, NZ, CNL) kan de fiets mee. Tijdig reserveren is verplicht. Het tarief voor een fietskaartje is € 9,- Een internationaal fietskaartje kost bij de oosterburen €10,-. In lange-afstandstreinen naar Duitsland toe is het ook verplicht om fietsplaatsen te reserveren (kosten: € 4,50). Bij een fietsplaatsreservering krijgt u dan ook een zitplaats in de buurt van uw fiets. In de (internationale) treinplanner van DB Bahn (www.bahn.de ) is een knopje aan te vinken met 'Fiets mee' en kunt u zien welke mogelijkheden er verder zijn om in Duitsland de fiets mee te nemen.

Een andere mogelijhkheid is gebruik maken van een langeafstandsbusdienst. Meinfernbus biedt vanuit onder meer Amsterdam, Utrecht en Groningen vervoer naar diverse steden in Duitsland. Een enkele reis voor de fiets kost ongeacht de afstand 9 euro. Wanneer het niet nodig is om over te stappen, kan de bus voor een fietsreiziger een uitkomst zijn. Tot slot kan de fiets ook per boot over de Rijn worden vervoerd.

Voor wie orde in de chaos van de verschillende regels en tarieven wil hebben kan onder meer terecht bij de Radfahrer-Hotline van de Deutsche Bahn: 0049-180 5996633. Ook is er de folder Bahn & Bike.

Belangrijke fietsverbindingen

  • Amsterdam-Amersfoort-Deventer-Hengelo-Rheine-Osnabrück-Hannover-Berlijn (iedere twee uur) (met aansluitingen naar Noord/Midden Duitsland)
  • Venlo-Hamm-(IC) Dresden-(EC) Praag
  • Amsterdam – Ulm – Augsburg - München (CityNightLine) (met aansluitingen naar Wenen/Budapest/Salzburg/Innsbruck/Bolzano/Verona)
  • Amsterdam - Karlsruhe-Offenburg-Freiburg- Basel - Zürich (CityNightLine) (met aansluitingen naar Milaan/Geneve/Zuid Frankrijk)
  • Regionale trein Venlo - Düsseldorf en dan Euronight nar Wenen (in Frankfurt overstap op CityNightLine naar Dresden-Praag mogelijk)
  • Internationale nachttreinen zijn ideaal om rechtstreeks en comfortabel naar verre fietsbestemmingen in Europa te reizen. Uw fiets reist mee in een speciaal fietsenrijtuig (reserveren verplicht). De fiets hoeft niet uit elkaar. De nachttrein naar München heefteen brede instapdeur en een heel ruim fietsenrijtuig voor 20 fietsen. De nachttrein naar Zürich daarentegen heeft in 2016 een klein fietsencompartiment voor 8 fietsen en een smalle deur met hoge instap. Kinderen t/m 14 jaar reizen tegen een zeer gunstig tarief, ongeveer eenderde van de normale prijs. Geniet ervan zolang het nog kan, want met ingang van dienstregeling 2017 verdwijnen alle City Night Line verbindingen.

De grens over naar Duitsland, zonder reservering

  • Enschede-Gronau-Münster (ieder uur)
  • Enschede-Gronau-Dortmund (ieder uur)
  • Venlo-Mönchengladbach-Düsseldorf-Dortmund-Hamm (ieder uur)
  • Heerlen-Herzogenrath vv (ieder uur)

Tips fietsroutes:

  • Vanaf Venlo rijdt de Eurobahn met een lagevloertrein naar Hagen. Koop met de Duitse automaat in het station in Venlo zo nodig een reiskaartje en een fietskaartje voor het Duitse traject. Men kan onder andere uitstappen Wuppertal. In en bij Wuppertal zijn fietsroutes uitgezet (deels over voormalige railtrajecten) onder andere over de Nordbahn. Zie www.nordbahntrasse.de . Er kan ook worden gefietst naar een museum met elektrische meterspoortrams. Zie www.bmb-wuppertal.de. In Wuppertal zelf kan met een reis met de zweeftrein (Schwebebahn) maken.
  • De Eurobahn rijdt vanaf Hagen door naar Hamm. Vanaf Hamm kan een fietstocht worden gemaakt langs de trajecten van de Ruhr-Lippe Eisenbahn naar Soest via Werl of via Lippborg. Vanaf Östtonnen kan naar het zuiden worden gefietst langs het traject naar Arnsberg. In Niederense was er nog een aftakking naar de Möhnesee. Wie nog meer wil fietst van Soest hoofdstation en Soest Thomätor langs de trajecten van de Westfälische Landeseisenbahn naar Brilon Stad. In Belecke zijn er aftakkingen naar Warstein en Lippstadt en van daar eventueel door naar Neubeckum en Münster (Westfalen).
  • Reis naar Cuijk of Boxmeer. Fiets vanaf een van deze stations naar de halte Kruispunt Beugen. Vanaf dit kruispunt (nu een viaduct in de spoorlijn Nijmegen-Venlo) kunt u fietsen naar Oeffelt, Gennep, Goch, Uedem, Xanten en Wesel. Zie voor meer informatie www.duitslijntje.info . U kunt de fietstocht ook in Boxtel beginnen. Vooral het gedeelte tussen Kruispunt Beugen en Goch biedt veel natuurschoon en oorlogshistorie. De spoorbrug bij Wesel is nooit meer hersteld. Van de elektrische tramlijn Wesel-Rees- Emmerik/Empel kunt u vrijwel niets terug vinden, behoudens enkele muurrozetten van de bovenleiding. Neem vanuit Wesel de trein naar Emmerich. Fiets vanuit Emmerich naar een station van de spoorlijn Arnhem-Winterswijk, bij voorbeeld Zevenaar, Didam, Wehl of Doetinchem.
  • Reis naar Coevorden. Fiets van Coevorden naar Laarwald, Neuenhaus en Nordhorn min of meer langs het traject van de Bentheimer Eisenbahn. Deze spoorlijn is nog aanwezig voor goederenvervoer. Het gaat door dun bevolkt gebied met veel natuurschoon. Fiets van Nordhorn naar Denekamp. Volg vanuit Denekamp het traject van de tramlijn Denekamp – Rossum – Oldenzaal. Ten noorden van Oldenzaal is nog een viaduct van de tram aanwezig. Eventueel kan via Lonneker verder worden gefietst naar Enschede. Andere mogelijkheid te fietsen langs het traject naar Losser, Glane en Gronau. Vanaf Losser kan ook worden gefietst over het fietspad dat op de voormalige trambaan is aangelegd naar Glanerbrug en daarna naar Enschede. Van de elektrische tramlijn Glanerbrug – Enschede (opgeheven in 1933) is niet veel meer zichtbaar, behoudens muurrozetten van de bovenleiding langs het stadstraject in Enschede, onder andere in de Lipperkerkstraat, Langestraat, Marktstraat en Brammelerstraat.

Verder reizen vanuit Duitsland
De fiets kan mee met de veerboot van Stena Lines van Travemünde in Duitsland naar Liepaja in Letland. Vanuit Liepaja rijdt op vrijdagavond een trein met fietsvervoer naar Riga. In omgekeerde richting rijdt deze trein op zondagavond. De trein rijdt maar één keer per week. Een treinkaartje voor deze reis kost € 7,20.  Op andere dagen is men aangewezen op de langeafstandsbus. Vanuit Riga kan men per trein met fietsvervoer verder reizen bijvoorbeeld naar Tartu in Estland. De site van de spoorwegen in Letland heeft ook een versie in het Engels.

Groot-Brittannië en Ierland

  • Via Hoek van Holland – Harwich, fiets mee voor € 10. Trein Harwich – Londen, fiets mag gratis mee

Op de direct aansluitende boottrein van Harwich naar London mogen op maandag t/m vrijdag geen fietsen mee, omdat deze in de ochtendspits in London aankomt. Advies: Stoptrein Harwich-Manningtree, overstappen op hetzelfde perron en aansluitend per directe IC (met fietsreservering) naar London.

  • Via Europoort (Rotterdam) – Hull
  • Via IJmuiden - Newcastle

Vanaf Newcastle is het ook mogelijk om door te reizen naar Noord-Ierland. Vanf de haven is het 10 kilometer fietsen naar het station van Newcastle. Daar vandaan neemt u de trein naar Liverpool (fietsreservering verplicht). ’s Avonds om 22.00 uur gaat er een nachtboot vanuit de haven van Liverpool (Birkenhead) naar Belfast.

  • Met de Eurostar (vanuit Brussel)

De fiets moet uiterlijk 24 uur van tevoren worden aangemeld. Inleveren en ophalen bij een bagagekantoor in Brussel Zuid en/of Londen St. Pancras International. De fietsen reizen mee met dezelfde trein als de passagiers. Kosten: ongeveer € 36 per fiets per enkele reis. Officieus kan de fiets ook als bagage mee de coupé in, vooropgesteld dat deze zo verpakt is dat de fiets niet groter is dan een normale koffer.

Vanaf Londen Euston (500 m vanaf Londen St. Pancras) kunt u de trein naar Liverpool nemen en van daaruit per boot naar Belfast reizen. Een andere mogelijkheid is de trein naar Holyhead en van daar de boot naar Dublin. In beide gevallen moet worden overgestpat in Chester en moet voor de fiets een plek gereserveerd worden in de treinen.

In Groot-Brittannië is het fietsbeleid onoverzichtelijk. Er zijn inmiddels zo’n 27 verschillende spoorwegmaatschappijen, met elk hun eigen regels voor fietsvervoer. In de meeste gevallen kan de fiets mee, meestal buiten de spits en zelfs gratis, maar opgevouwen en/of verpakte fietsen maken meer kans. Op de lange afstanden is reserveren aan te raden, of zelfs verplicht. Op de veerboten naar de diverse eilanden kan de fiets in de regel mee. De kosten zijn gering (bv Londen – Penzance, ongeveer € 1,25 per fiets) en soms is het gratis. Er is een speciale folder van The National Rail Guide, Cycling by train. 

Op de veerboten naar Ierland kan de fiets mee. In de treinen tussen Dublin, Cork en Belfast is er een speciale ruimte, de Guards Van, waar de fiets mee kan. In overige Intercity’s is de ruimte beperkt. In de lokale (stop)treinen is vervoer van fietsen toegestaan buiten de spits.

Fietsvriendelijke verbindingen

  • Hoek van Holland-Harwich (boot)
  • Europoort-Hull (boot)
  • IJmuiden-Newcastle (boot)
  • Zeebrugge - Rosyth (Edinburgh) (boot)
  • Cherbourg-Rosslare (Ierland) (boot)
  • Fishguard-Rosslare (boot)
  • Holyhead-Dublin (boot)

Italië

In Italië kan de fiets in regionale-, diretto- en interregiotreinen mee. Op de trein staat aangegeven of en waar de fiets mee kan. Fietsmeename in de Eurostar Italia en de Cisalpino/Pendolino is normaal gesproken niet toegestaan.
Een 24-uursticket kost € 3,50. Voor kortere afstanden geldt een lager tarief, voor Intercity, Eurocity en nachttreinen € 5,-.
Een gedemonteerde fiets verpakt in een hoes mag in meer treinen mee, zoals de TrenBiz en de TrenOK, en het vervoer is dan gratis.

Fietsvriendelijke verbindingen:

  • München-Bolzano-Venezia/Bologna-Firenze-Rome (nachttrein)
  • München-Bolzano-Verona/Venezia/Bologna (dagtreinen)

De Euro-Express Treincharter vervoert ook fietsen met de autoslaaptrein naar Livorno (Toscane) , en Allesandria in Piemonte. Zie voor meer informatie www.autoslaaptrein.nl

Naar België, Frankrijk en verder

Op vrijwel alle binnenlandse treinen in België kunt u fietsen meenemen. Gebruik voor het plannen van het binnenlandse traject de reisplanner van de Belgische Spoorwegen (www.belgianrail.be ). Het is in België verstandig om voor het in- en uitstappen met de fiets de conducteur te waarschuwen, deze zorgt er dan voor dat u uw fiets in het bagagerijtuig kunt plaatsen en er weer uit kunt halen.

NB: De Eurocity Brussel-Luxemburg is met ingang van 3 april 2016 opgeheven. De IC Brussel-Luxemburg rijdt nog wel. Luxemburg is ook te bereiken via Maastricht (stoptrein naar Luik en van daaruit de Interregio naar Luxemburg).

Let wel: Om in België voor meerdere fietsen in de trein een plaatsje te veroveren valt niet altijd mee! Een ruime overstap inplannen kan ook geen kwaad, want er is niet altijd een lift of fietsgoot aanwezig.

De fiets kan mee op de internationale trein tussen Amsterdam en Brussel-Zuid, via Roosendaal. Vanuit Antwerpen kan naar Lille gereisd worden, waar treinen naar de rest van Frankrijk vertrekken. In de IC-trein van Antwerpen naar Lille zijn in de regel twee fietsenhokken met elk twee plaatsen. Je moet vooraf de treinbegeleider op het perron waarschuwen om de deur te openen. Bagage moet van de fiets af.Maastricht-Luik is geschikt voor reizen naar Luxemburg en verder. De aansluitingen zijn op dit traject echter niet altijd ideaal, en de ruimte voor fietsen is beperkt.

In België en Luxemburg rijdt minstens een keer per uur een trein, behalve op enkele trajecten in de Ardennen. De fiets kan mee, maar de ruimte is zeer beperkt. Er zijn standaardkaartjes voor het meenemen van de fiets. Koop deze vooraf, bij geopend loket betaalt u in de trein € 3,- extra. Een fiets/tandemkaartje enkele reis kost € 5,-, maar er zijn ook dagkaarten voor € 8,-. U moet zelf voor de geldigheid zorgen, door datum en begin- en eindstation in te vullen. In België zijn tegenwoordig ook dubbeldeks-IC-treinen met ruimte voor veel fietsen. Gelijkvloerse instap, maar de treinbegeleider moet wel de deur openen. In nieuw  Belgisch stoptreinmaterieeel is een gelijkvloers instap met ruimte voor fietsen. Je kunt deze deuren zelf openen. Vanuit Antwerpen rijdt een Belgische trein naar Lille in Frankrijk die fietsen meeneemt.

Het meenemen van de fiets in Luxemburg is gratis. De meeste treinen hebben plaats voor vier tot zes fietsen en het is raadzaam buiten de spits te reizen. Vanaf diverse stations zijn fietsroutes uitgezet.

Binnen Frankrijk kunt u uw fiets meenemen op alle treinen als u de fiets verpakt in een hoes of tas met de maximale afmetingen van 120 bij 90 centimeter (voor- en soms achterwiel eruit); vervoer van de fiets is dan gratis. Daarnaast kunt u de fiets onverpakt meenemen in een beperkt aantal TGV-treinen, vrijwel alle nachttreinen en regionale treinen. Lille biedt aardig wat bestemmingen met de fiets mee in de TGV: Dijon, Rennes, Brest, Bordeaux, Nantes. Het aantal plaatsen is echter beperkt van 2 - 4 fietsen. Altijd reserveren. Kan in Nederland niet bij NS international, maar wel bij de Treinreiswinkel. Informeer verder bij de Treinreiswinkel (www.treinreiswinkel.nl). Daarnaast kunt u de website van de Franse Spoorwegen (www.sncfvoyages.com ) raadplegen, als er bij een trein een fietssymbooltje staat kunt u in deze trein fietsen meenemen. U dient voor alle sneltreinen, TGV’s en nachttreinen verplicht fietsplaatsen te reserveren (kost € 10 per fiets), in combinatie met een boeking voor personen (2e klas ticket of couchette met 6 plaatsen). Het meenemen van fietsen op regionale treinen is gratis. 

Bij een route over Parijs kan van station naar station gefietst worden. Dit is tegenwoordig behoorlijk fietsvriendelijk.

Belangrijke fietsverbindingen:

  • Amsterdam-Roosendaal-Antwerpen/Brussel (met aansluiting naar Lille en Luxembourg)
  • Luxembourg - Avignon/Nice Ville/Port Bou
  • Lille - Parijs/Bordeaux/Rennes (vanuit Nederland bereikbaar via Antwerpen)
  • Brussel - Luxemburg - Metz - Straatsburg - Mulhouse - Basel (twee treinen per dag)
  • Paris Austerlitz - Nice (nachttrein)
  • Paris Austerlitz- Port Bou/Cerbere (nachttrein)
  • Luxemburg - Avignon - Marseille - Nice (nachttrein, buiten hoogseizoen vrijdag/zaterdag/zondag)
  • Paris Austerlitz - Limoges - Brive - Toulouse (dagtrein)
  • Paris Bercy - Vichy- Clermont Ferrand
  • Paris Bercy - Dijon - Lyon
  • Paris Austerlitz – Lourdes/Biarritz/Hendaye/Irun (nachttrein)
  • Luxemburg-Port Bou/Cerbere (nachttrein, buiten hoogseizoen vrijdag/zaterdag/zondag)

In Spanje kan de fiets gratis mee in lokale, regionale en Regional Exprés treinen. De drukke tijden rondom de grote steden zijn vaak uitgesloten; dat verschilt van lijn tot lijn. In de TRD-treinen en op de lijn Málaga - Fuengirola kan geen fiets mee. Op allerlei trajecten rijden slechts weinig treinen per dag.
Op lange-afstandstrajecten zijn alleen nachttreinen een optie. De fiets (maximaal twee) kan daar gratis mee, maar moet dan wel worden verpakt (voorwiel eruit), en reist dan bijvoorbeeld mee onder het benedenbed. Reserveren is verplicht.

Er zijn twee belangrijk spoorweggrensovergangen van en naar Spanje (en Portugal). Via Port Bou/Cerbere, kunt u via Barcelona, met regionale dagtreinen naar Zaragoza en Valencia. Via Irun/hendaye bereikt u Madrid met een overstap in Vitoria.

Wie naar het populaire Santiago de Compostella wil met trein en fiets heeft daar een flinke kluif aan. Het kost veel overstappen en twee dagen om er te komen. Alternatief is uw fiets op transport zetten. Het bedrijf Soetens Transport www.fiets-vervoer.nl transporteert fietsen (geen reizigers). In een aantal plaatsen onderweg kan ook worden ingeladen of uitgeladen.

In Portugal kan de fiets gratis mee in de lokale en regionale treinen, maar u bent wel zelf verantwoordelijk voor het transport. De conducteur bepaalt ook of er nog plek is: als de trein vol is en het maximum aantal fietsen bereikt, vist u achter het net.

In lange-afstandstreinen kunt u uw fiets niet meenemen. Voor nachttreinen van en naar Spanje gelden dezelfde voorwaarden als in het buurland.

Fietsvriendelijke verbindingen

  • Port Bou/Cerbère - Barcelona
  • La Tour de Carol - Barcelona
  • Irún - San Sebastián - Vitoria-Gasteiz - Miranda de Ebro (met doorverbindingen naar het omliggend deel van noord-Spanje tot aan Madrid, echter niet Bilbao)
  • Irun-Vitoria (overstap)-Madrid
  • Hendaye - San Sebastián - Bilbao en Bilbao - Santander - Oviedo - Ferrol (het noordwestelijk smalspoornet van EuskoTren en FEVE; met enige beperkingen)

Noord-Europa

Treinen

In Denemarken kan in de meeste treinen de fiets mee. In het spoorboekje van de DSB en op de stations staat aangegeven of de fiets mee kan. De prijs van een fietskaartje (cykelklippekort) varieert van 12 tot 60 kronen afhankelijk van de afstand en het type trein.

Voor lange-afstandstreinen (IC/LYN) is het verplicht om te reserveren, dit kost € 4 per fiets per enkele reis. 

Naar Denemarken toe kan gebruik worden gemaakt van de dagtrein Amsterdam - Osnabrück - Hamburg - Flensburg - Kolding - Kopenhagen, 3 verbindingen per dag met overstappen, Dezelfde dag nog aansluiting naar bijvoorbeeld Göteborg in Zweden. Ook de trein Niebüll -Tonder- Esbjerg neemt fietsen mee langs de westkust van Jutland.

In Zweden mogen fietsen niet mee bij de nationale spoorwegmaatschappij Statens Järnvägar, behoudens vouwfietsen en verpakte demontabele fietsen die in het bagagecompartiment kunnen worden vervoerd. De treinen van Snälltåget (De Sneltrein met de eerdere naam Veolia Transport) tussen Malmö en Stockholm v.v. en tussen Stockholm en Åre v.v. nemen evenmin fietsen mee. Het meenemen van de fiets in de trein in Zweden blijft daardoor erg lastig, maar toch niet onmogelijk. Er zijn Deense treinen (Öresundståg) met fietsruimte die via de tunnel en brug bij Kopenhagen rijden naar Gotenburg, Kalmar en Karlskrona in Zweden.

De treinen van Västtrafik nemen in de ruime regio Gotenburg fietsen mee. Zie www.vasttrafik.se

Wie nog noordelijker in Zweden wil fietsen, kan met de Noorse trein naar Rognan. Vanaf deze plaats rijdt met een bus voor de lange afstand naar Jokkmokk aan de Inlandsban. Dan per Inlandsban naar Gällivare of Mora.

De voorstadstreinen van Stockholms Lokaltrafik nemen fietsen mee, maar niet tussen 06.00 uur en 09.00 uur en tussen 15.00 uur en 18.00 uur. Geen fietsvervoer naar en van de stations Stockholm C en Arlanda C.

De treinen van Krosatagen nemen fietsen mee onder andere tussen Alvesta en Tranås. Zie www.krosatagen.se

De treinen van Ostgötapendeln nemen fietsen (maar officieel geen elektrische fietsen!) mee onder andere tussen Tranås en Norrköping. Vanaf Norrköping kan de fiets mee naar Stockholm met de bussen van de Västervik Expess.

De fiets mag mee in een aantal regionale treinen van privé-maatschappijen, vooral in de zomer en vooral in Zuid- en West-Zweden. De ruimte is echter meestal beperkt. In Midden Zweden nemen de treinen van Tågkompaniet fietsen mee.. De capaciteit bedraagt ten minste twee fietsen per treinstel. Zie www.tagkompaniet.se. Een ander voorbeeld is in de zomer de Inlandsban tussen Mora, Östersund en Gälliväre.

Bussen

Wie in de provincie  Dalarna wil  beginnen of eindigen met fietsen kan reizen met de Duitse fietsbus naar Idre.  Deze bus heeft ook een stop in Stömne bij Arvika en in Laxsjön bij Bengtsfors. De opstappunten van deze bus bevinden zich in Münster, Bremen en Hamburg.   Zie www.bikeundbus.de . Vanuit Idre kan met tachtig kilometer fietsen Sveg worden bereikt, het dichtstbijzijnde station aan de Inlandsban.

De langeafstandsbussen van Swebus nemen fietsen mee mits: de trappers zijn verwijderd, het stuur een kwartslag is gedraaid en de wielen en de ketting zijn ingepakt. Zie www.swebus.se

De bussen van Västervik Express nemen fietsen mee tussen Gotenburg en Västervik en tussen Stockholm en Västervik en naar en van een aantal tussengelegen plaatsen. Deze bussen rijden niet elke dag. Raadpleeg de dienstregeling op www.vastervikexpress.se .

Vanaf Kalmar neemt de provinciale bus van Kalmar Länstrafik fietsen mee naar Oskarshamn en Västervik. Zie www.klt.se. Kalmar Länstrafik verzorgt ook een bootdienst tussen Kalmar en het eiland Öland. Zie www.klt.se . Verder rijdt een fietsbus (autobus met fietsaanhanger) tussen Kalmar en het eiland Öland over de brug naar dit eiland.

In Finland kan de fiets mee in IC-treinen in zowel dag- als nachttreinen met bagagevervoer. Ook kan de trein in sommige regionale treinen mee, let daarvoor op het koffersymbooltje. De ruimte in IC-treinen is beperkt, en dus is reserveren verplicht. Op de hogesnelheidstrein kan geen fiets mee.
Meenemen van de fiets kost € 9,- op IC-treinen, expresstreinen en regionale treinen. Een tandem betaalt het dubbele. In lokale treinen in de regio Helsinki kan de fiets mee voor € 4,20 maar daar mogen fietsen alleen mee buiten de spitsuren.
Zie voor meer informatie over fietsen mee in de trein in Finland
www.vr.fi (ook in het Engels).

In Noorwegen kunnen fietsen mee op alle treinen. De fiets moet u wel zelf in- en uitladen en bent zelf verantwoordelijk voor het wel en wee tijdens de reis. Reserveren van een fietsplek wordt aangeraden, vooral voor regionale, Express-, nacht- en langeafstandstreinen. Dit kunt u telefonisch doen: +47 815 00 888. In de zomer is er een speciale trein voor fietsers van Haugastøl-Finse-Myrdal-Flåm (Rallarvegen).

Fietsvervoer op treinen die Noorwegen in of uit gaan is alleen mogelijk op de (Noorse) trein van Oslo naar Göteborg. Vandaar kunt u met de Deense trein naar Kopenhagen of overvaren naar Fredrikshavn in Denemarken.

Een fietskaartje kost de helft van een gewoon treinkaartje met een maximum van 175 Nkr (ca. 20 euro).

Bootverbindingen

Per zeilschip van IJmuiden naar Bergen en Bodö in Noorwegen. Zie www.annemargaretha.nl

Veerboten van Hirthals en Fredrikshavn naar Noorwegen en Zweden. Ook een veerboot van Grenå naar Varberg. Vanuit Hirthals ook naar de Far Oer eilanden en IJsland. Zie www.smyrillines.dk

Er zijn fietsvriendelijke bootverbindingen tussen Rügen - Bornholm en Bornholm - Ystad. Vanuit Ystad kan wellicht worden gefietst naar een station dat wordt aangedaan door de Öresundstag, mogelijk via een traject dat is beschreven op de site www.cyklabanvall.nu (in het Zweeds, Google Translate kan helpen met vertaling).

Vanuit Travemünde vaart een veerboot van Finnlines naar een oostelijke buitenwijk van Helsinki. Fiets daar naar het dichtstbijzijnde station van de metro (Vuosaari / Nordsjö) en met deze metro naar het centraal station (Rautatieasema) van Helsinki. Op die manier vermijd je de slechte fietsroute tussen Vuosaari en het centrum van Helsinki. Ook in Finland kunnen fietsen beperkt mee onderin de bussen voor de lange afstand.

Fietsvriendelijke treinverbindingen:   

  • Osnabrück-Hamburg-Kopenhagen (dagtrein, overstappen in Hamburg)
  • Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Padborg-Kolding-Odense-Kopenhagen (nachttrein)
  • Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Padborg-Kolding-Frederikshavn/Hirthals
  • Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Hamburg-Niebüll-Esbjerg

Fietsvriendelijke bootverbindingen:

  • Travemünde-Malmö
  • Kiel-Göteborg
  • Sassnitz-Trelleborg
  • Travemünde-Trelleborg
  • Kiel-Oslo
  • Frederikshavn-Oslo
  • Hirthals-Kristiansand
  • Hirthals-Bergen-Far Öer -IJsland
  • Rügen-Ystad via Bornholm
  • Travemünde-Helsinki
  • Travemünde –Ventspils-Nynäshamn
  • Grenå-Varberg
  • Strömstad-Sandefjord
  • Umeå-Vaasa
  • Hudiksvall-Vaasa
  • Sundsvall-Vaasa
  • Oskarshamn-Visby (Gotland)
  • Visby(Gotland)-Nynäshamn
  • Stockholm-Västerås (www.mälarentrafik.se)

Tip 1:
Op het Deense eiland Bornholm bestond een railnet van ruim 91 kilometer (spoorwijdte 1000 mm). Het ging om de trajecten Ronninge – Aakirkeby-Nexo, Allinge – Sandvig en Aakirkeby - Almindingen - Gudhjem. De laatste trein reed op 23 september 1968.Ook op de Zweedse eilanden Gotland en Öland bestonden railnetten Op de site 
www.cyklabanvall.nu/smalspårigajärnvägar zijn fietsroutes beschreven over en langs de railnetten op deze eilanden.

Tip 2:

Voor kampeerders, fietsers en voetgangers bestaat in bepaalde gedeelten van Scandinavië en Finland het risico van tekenencefalitis. Haal zo nodig ruim van te voren in Nederland drie injecties tegen deze aandoening.

Oost-Europa en Balkan

In Polen kan de fiets mee in alle treinen. Voorwaarde is wel dat de fiets in de speciale ruimte voor fietsen wordt geplaatst, en andere reizigers niet hindert. Is die er niet dan kan de fiets mee in de bagagerijtuig (aangegeven met een B) of voor of achterin de trein.
Voor de fiets is een speciaal kaartje nodig. Dit standaardkaartje kost ongeacht de afstand 4,50 zl. (ca. € 1,10). In InterCity, Express en EC-treinen betaalt u het dubbele.

Tot nu toe was de fiets in Estland, Letland en Litouwen een vreemd verschijnsel in de trein. De aandacht voor het stalen ros in combinatie met de trein wordt echter groter. Het in- en uitstappen kan problemen geven vanwege het niveauverschil met het perron.

In Estland kan de fiets mee in de treinen van de nationale en regionale vervoerders. Let daarbij op het fietssymbool. Bij reizen in Estland kost een fietskaartje een vijfde van het gewone tarief; in de regionale boemel rond Tallinn is vervoer gratis.

In Letland kan de fiets gratis mee, zolang deze niet langer is dan twee meter. Let ook hier op het fietssymbool. Indien er geen aparte ruimte is, is overleg met de conducteur nodig. In beide gevallen geldt wel vol is vol.

In Litouwen kunnen verpakte en gedemonteerde fietsen het hele jaar worden meegenomen, zolang ze voldoen aan bepaalde eisen wat betreft maat en gewicht. Van april tot en met oktober mogen ook gewone fietsen mee. U betaalt per kilometer, maximaal betaalt u 16 litas (ca. € 4,50)

In Rusland is het meenemen van een fiets in een lokale boemel geen probleem. Af en toe moet alleen wel wat creatief omgegaan worden met de ruimte. In de langeafstandstreinen kunt u uw gedemonteerd fiets meenemen, in een hoes onder de bank. Reizen in de 3e klas (platskartny) geeft de beste kansen, er is daar een speciale ruimte voor flink wat van uw bagage, waar ook de fiets ondervalt. Eventueel is een bagagekaartje vereist.

Dit alles geldt ook voor de overige staten van de voormalige Sovjet-Unie.

In Tsjechië kan de fiets in heel veel treinen mee. Dit wordt aangegeven in de dienstregeling en op de trein. Soms is er een apart bagagerijtuig waar de fiets in kan. Dit wordt dan aangegeven door een koffertje of de letter K.
Een fietskaartje kost CZK 25 (ca. € 1,10), voor het bagagerijtuig 30 CZK. Een dagkaart kost in beide gevallen het dubbele. Er zijn ook meerdaagse tickets verkrijgbaar.

Reservering is verplicht in SC’s, EC's en IC's. Dit kost CZK200.

Slowakije is te bereiken vanuit Wenen of met enkele treinen vanuit Praag. In het land wordt in de dienstregeling en op de trein aangegeven of de fiets meekan. Meestal is het geen probleem, maar voor IC-treinen moet u wel apart reserveren. De (bagage)ruimte voor fietsen bevindt zich meestal voor of achteraan de trein. De fietser is zelf verantwoordelijk voor het in- en uitladen van de fiets.
Een fietskaartje kost € 1,32. Er is ook een dagkaart van €1,99, en een weekkaart van €5,97. Voor de reservering in de IC-trein betaalt u €0,66.

In Hongarije kan de fiets mee op de meeste treinen, en een enkele internationale trein. In de dienstregeling staat aangegeven of de fiets meekan. Vaak kan deze voorin of achterin de betreffende trein worden gestald. Het meenemen van de fiets vereist een speciaal fietskaartje. Deze kosten afhankelijk van de afstand, een kwart van een normaal kaartje en minder dan een euro. Voor een intercity bestaat er een speciale toeslag. Een fietskaartje is alleen te koop aan het loket.

In Roemenië kan de fiets mee in de bagagewagon, indien aanwezig. In alle andere gevallen kan hij voorin of achterin, maar soms moet u onderhandelen met de conducteur. De fiets kan worden beschouwd als bagage, en ook zo behandeld. De vervoerskosten van uw tweewieler kunnen dan wel oplopen. De prijs is afhankelijk van de afstand.

In Bulgarije kan de fiets mee in de meeste lokale en sneltreinen, behalve in de treinen van het type Desiros. In exprestreinen is het fietsvervoer beperkt tot de treinen vanuit Sofia naar Varna, Plovdiv, Burgas en Gorna Oryachovitsa.
Vervoer van een fiets kost 2 lev (= 1 euro). Het is ook mogelijk uw fiets als bagage te vervoeren, de prijzen liggen dan wat hoger.

In Griekenland is de trein, en ook het personeel niet echt ingesteld op het vervoer van fietsen. U kunt het nog proberen door u fiets als ingeschreven bagage te vervoeren. De bus is wellicht een alternatief.

In Servië kan de fiets alleen mee door deze zodanig te verpakken dat deze in de nationale en internationale treinen wordt geaccepteerd als handbagage.

In Slovenië kan de fiets mee in de trein, vooropgesteld dat er maar een fiets per persoon meegaat, en die persoon hem zelf in en uitlaadt en een oogje in het zeil houdt. In sommige treinen worden alleen 's zomers fietsen vervoerd. Groepen moeten vooraf reserveren. Een fietskaartje kost voor vervoer binnen het land € 3,20. Ook op internationale treinen bent u welkom, dan betaalt u € 5.

Fietsvriendelijke verbindingen:

  • Berlijn-Praag-Wenen-Budapest (dag-/nachttrein)
  • Berlijn-Krakow (dagtrein)
  • Villach-Ljubljana (dagtrein)
  • Wenen-Maribor-Ljubljana-Rijeka (dagtrein)
  • München-Ljubljana-Zagreb-Belgrado (dagtrein)
  • Budapest-Ljubljana (dagtrein)
  • Ljubljana-Pula (dagtrein; 's zomers)
  • Praag-Belgrado (nachttrein)

Oostenrijk

In veel treinen in Oostenrijk is fietsvervoer mogelijk. Dit geldt in elk geval voor alle lokale en regionale treinen, zolang er ruimte is. Voor andere treinen wordt aangegeven door een fietspictogram op vertrekborden en in de dienstregeling of het geschikt is voor Intercity-Biking. Tijdig reserveren in de EC/IC-treinen is vanwege de drukte noodzakelijk.
Een dagfietskaartje voor de trein kost € 5,-. Er zijn ook week- maand- en groepskaarten. In EC/IC-treinen kost het meenemen van de fiets €10,-.

Fietsvriendelijke verbindingen:

  • Hamburg-Hannover-Passau-Wels-Linz-St. Pölten-Wenen (nachttrein)
  • München-Salzburg-Wenen (dagtrein, met overstap)

Zwitserland

In Zwitserland zijn er heel veel spoorlijnen en heel veel treinen. Slechts in een uitzonderlijk geval kan de fiets niet mee in de trein. Dit geldt dan voor de TGV, de ICE, de EC-trein naar Italië en een paar particuliere spoorlijnen (Privatbahnen), en als u met meer dan 10 personen/fietsen reist. Op meerdere TGV's die door Zwitserlands rijden, zoals van Rijssel naar Geneve, kan de fiets ook mee.
Of de fiets mee kan staat ook nog eens uitdrukkelijk aangegeven op de vertrekstaten. Reserveren is in de zomermaanden aan te bevelen. Van eind maart tot en met oktober moet in elk geval verplicht voor CHF 5,- (€4,70) gereserveerd worden in de ICN-treinen.
Een dagkaart voor de fiets kost normaal CHF 18,-; met korting CHF 12,-. Er is ook een zesdaagse kaart (de dagen zelf te kiezen) voor CHF 72,-.

Fietsvriendelijke verbindingen:

  • Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Bazel-Zürich (nachttrein)
  • Hamburg-Bremen-Osnabrück-Münster-Dortmund-Düsseldorf-Basel-Zürich-Chur (dagtrein)

(Bijgewerkt: augustus 2016)