Skip to main content

In de regio

Op reis met Qbuzz in Zuid-Holland: “80% van de tijd sta ik te wachten”

Het gaat niet goed met het busvervoer in Zuid-Holland-Noord: sinds Qbuzz het stokje overnam van Arriva, krijgen busreizigers te maken met chaos. De vrijwilligers van Rover in de regio gingen op pad om met eigen ogen te bekijken hoe het eraan toe gaat en om met reizigers in gesprek te gaan.

Soms is het raden waar de bus heen gaat
Foto: Martin Oudenaarden

 

“Ik sta 80% van de tijd te wachten” en “ik heb mijn zoontje maar met de auto naar school gebracht”. Het zijn klachten die binnen zijn gekomen bij de Zuid-Hollandse afdelingen van Rover. Reden genoeg voor Rover om herhaaldelijk gesprekken aan te gaan over de situatie met de betrokken partijen zoals gemeenten, provincie en Qbuzz zelf. En dan is het goed om zelf eens te ervaren hoe het er nu aan toe gaat.

Oude rammelbus

Het is woensdagochtend na de ochtendspits wanneer Jan Willem en Marcel van Rover-Gouda op de bus staan te wachten. De bus komt niet. Twee vrolijke stewards maken een praatje met een mevrouw met rollator, ze zijn de hele dag op het busplatform aanwezig. Ongevraagd melden ze dat twee bussen naar Waddinxveen niet zijn vertrokken. Het plan B is nu dan bus 175 te nemen, maar deze lijkt ook niet te komen. Maar dan, op het laatste moment: een wat anonieme bus zonder aanduiding en lijnnummer verschijnt. “Erg onhandig. Het is ook een oude rammelbus, maar wel is hij nog steeds gratis”, constateert Marcel. De kans dat een reiziger in deze regio een gratis bus treft, lijkt ongeveer even groot als de kans dat de reiziger helemaal geen bus treft. Er zit namelijk geen OV-chipkaartapparatuur in de bussen die hier eigenlijk niet horen te rijden.

Een testbuzz?
Foto: Martin Oudenaarden

15 bussen per week

De reden van deze samengeraapte vloot, is het faillissement van bussenproducent Van Hool. Hier had Qbuzz een grote order voor elektrische bussen geplaatst. Er wordt nu gewacht op vervangende bussen en zo lang gereden met tijdelijke (diesel)bussen. Een deel van de bussen werd besteld bij IVECO, maar ook deze zijn nog niet allemaal geleverd. Dit tekort wordt nu met 15 bussen per week teruggebracht. Bij een overstap in Bergambacht treffen Jan Willem en Marcel zo’n nieuwe IVECO bus. Het werd even spannend, want vertrektijden waren op dit perron van de Centrum-halte niet aangegeven. Maar hier is hij dan, een nieuwe bus die ook echt rijdt. Al doet het reisinformatiescherm in de bus het nog niet. “Als passagier moet je wel tegen de letters 'Streekbuzz' aankijken wanneer je in de bus zit”, constateert Jan Willem. Het is vaker een ergernis, reclame boven uitzicht.  De rit verloopt verder goed. Desgevraagd lijkt de jonge chauffeur van zijn baan en voertuig te genieten.

Achtervolging

Het is dus duidelijk dat de ritten niet altijd goed verlopen. Uit klachten die bij Rover binnenkomen blijkt dat de chauffeur soms kan besluiten dan maar haltes voorbij te rijden om tijd in te halen. In een andere situatie leidde dit tot een spannende achtervolging: een moeder moest er met haar auto achteraan om haar zoon uit de bus te halen. Maar de meeste klachten spreken over vertragingen, uitval of bussen die verkeerd rijden. Daarbij komt lang niet altijd een reactie van Qbuzz op de klachten. Het zullen er ook flink wat zijn.

Ook geen informatie: de snelbuzz tussen Leiden en Haarlem
Foto: Leon van Turnhout

Ziek melden

Verder vanaf Rotterdam Capelsebrug met de metro naar Alexander voor de overstap op bus 190 naar Gouda. De bus vertrekt 10 minuten te laat en doet extra vertraging op wegens de drukke avondspits in deze regio. De bus zit goed vol, ten minste tot aan Nieuwerkerk aan den IJssel. Een medepassagier vertelt dat ze op Alexander veertig minuten op deze bus heeft moeten wachten omdat de vorige bus niet kwam. “Wel weer mooi dat een reis tussen Maassluis en Moordrecht met één overstap te maken is”, concludeert Jan Willem optimistisch. De reisinfo en de uitcheckapparatuur haperen, bij de eindbestemming is uitchecken dan ook niet mogelijk. De chauffeuse van voorheen Arriva, houdt de moed erin dat het goed komt. Wel is ze pessimistisch over collega’s die tijdens de uitvoering weglopen, zich ziek melden en misschien toch weer overstappen naar andere maatschappijen. “Is di lijn Wàdiveen?” roept een passagier die wil instappen. De chauffeuse reageert met: “175? Ik weet het niet”. Tijd voor aflossing; een verse chauffeur meldt zich en gaat de nieuwe route in.

In gesprek

De Rover-vrijwilligers hebben deze dag genoeg gezien om het gesprek met Qbuzz en de provincie voort te zetten via het officiële Reizigersoverleg. Daarbij zal ook actie richting de politiek worden bepleit. Ook op landelijk niveau houden we ons ermee bezig. Zo heeft Rover-directeur Freek Bos Qbuzz opgeroepen om ruimhartig te compenseren wanneer reizigers kosten hebben gemaakt voor alternatief vervoer. Ook moet de reisinfo snel worden verbeterd. Want een bus die niet rijdt is heel vervelend, maar een bus waarvan je pas op het laatste moment weet dat hij niet rijdt is nog vervelender.