logo-old

Menu
  • Home
  • Actueel
    thumb Foto10   Nieuws
    Lees hier onze laatste nieuwsberichten
         
    thumb 0000000sept15 ic utrecht - schiphol2   Nieuwsarchief
    Een overzicht van eerdere berichten
         
    thumb Arrien Blogs
    Opinie en OV-belevenissen
     
    thumb Arrivabus Blog archief
    Een overzicht van eerdere blogs

    Nieuwsbrief

  • Over Rover
    thumb het aktieteam in Antwerpen-ec7858f8c2   Wie zijn wij
    Wat is Rover en hoe zijn wij ontstaan?
         
    thumb Geleborden Tim Boric   Wat willen wij
    Over onze wensen, missie en
    standpunten
         
    thumb 13622672645 d3e6ac8060 o   Rover Jong
    Maak kennis met de jongerenafdeling
    van Rover

    Visie: het OV in 2025
    Rovers OV-visie 'Ordening begint
    met regie' 

    Organisatie
    Maak kennis met onze organisatie,
    onze medewerkers en bestuursleden

    Vacatures
    Rover is op zoek naar
    enthousiaste vrijwilligers

     

  • Onze activiteiten
    thumb vertrekstaat   Onze successen
    Rover komt in actie voor beter openbaar
    vervoer. Wat hebben wij zoal bereikt?
         
    thumb DR jan 15   Blad De Reiziger
    Alles over ons blad De Reiziger,
    abonnementen en advertenties
         
    thumb wandeling Naarden3 PO   Wandelroutes
    Download diverse mooie wandelroutes,
    allen met OV bereikbaar
         
    thumb Wandelgids cover   Rover-wandelgids
    De wandelgids Op Verkenning: 40
    wandelingen met het Openbaar Vervoer

    Symposia
    Discussieer mee over het OV
    tijdens onze symposia.

    Case studies/ rapportages
    Analyses en zwartboeken nav
    klachten of OV-ontwikkelingen

    Overlegorganen
    Rover vertegenwoordigt
    de reiziger in een scala aan
    overlegorganen

    Spoorboekje
    Rover publiceert met
    Treinreiziger.nl jaarlijks
    het papieren spoorboekje

    Onderzoek
    Rover voert op aanvraag
    onderzoek uit voor Rocov’s. Bekijk
    hier enkele voorbeelden.

    Trainingen
    Rover verzorgt trainingen voor
    Rocov-leden.

    Handboek Reizigersinvloed
    Rover publiceert het Handboek
    als handreiking voor iedereen
    die zich inzet voor beter OV

  • Lokaal
    thumb Limburg   Overzicht afdelingen
    Maak kennis met de regionale
    afdelingen van Rover
         
    thumb Nijmegen Goffert   Nieuws uit Arnhem Nijmegen
    De webpagina's van Rover-afdeling
    Arnhem Nijmegen
         
    thumb Den Haag metro   Nieuws uit Den Haag
    Download diverse mooie wandelroutes,
    allen met OV bereikbaar

    Nieuws uit Haarlem
    Rover-afdeling Haarlem e.o. 

    Nieuws uit Leiden
    Rover-afdeling Holland Rijnland 


    Nieuws uit Limburg
    Rover-afdeling Limburg 

    Nieuws uit Overijssel
    Rover-afdeling West-Overijssel 

    Nieuws uit Zoetermeer
    Rover-afdeling Zoetermeer 

     

  • Op reis
    thumb Chipkaartuitleg  

    OV-chipkaart
    Informatie over reizen met OV-chipkaart
    en gesloten poortjes

         
    thumb Arrivabus   Dagkaartenoverzicht 2018
    Iedere provincie heeft zijn eigen dagkaarten
    en -producten. Rover zet ze op een rij.
         
    thumb Rolstoel helling NS VIII   Toegankelijkheid
    Lees hier meer over toegankelijkheidszaken
    en treinen zonder toiletten

    Goedkoper de grens over
    Met het OV op vakantie? Lees
    hier hoe je kunt besparen 

    Wandelroutes
    Download onze wandelroutes,
    allen met OV bereikbaar

     

    Reisinformatie buitenland
    Informatie en tips voor leden over 
    reizen met OV binnen Europa

    Langeafstandsbusdiensten
    Met een internationale bus naar
    het buitenland, er is keuze genoeg!

    Met fiets en OV naar het buitenland
    De fiets mee naar en binnen het 
    buitenland, hoe werkt dat?

  • Lidmaatschap
    thumb Lidmaatsch1   Waarom lid worden?
    Bekijk hier de voordelen van het
    Rover-lidmaatschap
         
    thumb Lidmaatsch4   Lid worden
    Besloten lid te worden van Rover?
    Bekijk hier de mogelijkheden
         
    thumb Lidmaatsch2  

    FAQ lidmaatschap
    Veelgestelde vragen over het
    Rover-lidmaatschap

     

    Mijn Rover
    Download ons blad De Reiziger 
    of bekijk speciale aanbiedingen 
    voor Rover-leden

    Doe een donatie
    Steun Rover, doe een donatie

    Doneer saldo OV-chipkaart
    OV-chipkaart verlopen? Geef het
    saldo niet cadeau aan de 
    vervoerders, doneer het aan Rover!

     

  • Klantenservice
     thumb Arrivabus haarlem   Klacht bij Rover
    Ontevreden over een situatie in het OV?
    Laat het ons weten!
       
     thumb 02 uitchecken   Bemiddeling OV loket
    Het OV loket bemiddelt als onafhankelijke
    ombudsman bij OV-klachten
       
    thumb vol2  

    Meldpunt volle treinen
    Sta je als haring in ton in een
    overvolle trein? Geef het ons door!

         
    thumb Bestorming   Meldpunt volle bussen
    Sta je in een overvolle bus, tram
    of metro? Laat het ons weten!

    Vertraging met de trein
    Vertraging met trein. Hoe wordt dit
    gemeten? Wat zijn je rechten?

    Case studies/rapportages
    Onderzoeken, zwartboeken,
    analyses en 
    bloemlezingen

    Vervoersbedrijven
    Contactgegevens en klachtenformulieren
    van OV-bedrijven 

  • Mijn Rover
ROVER
  • Home
  • Actueel
  • Nieuws
  • Sitemap
  • Contact
  • Roverweb
15 feb2019

“Opvolger OV-chipkaart moet aan aantal eisen voldoen”

Twitter

thumb Aanbieding manifest kleinSchaf de OV-chipkaart niet af totdat de nieuwe betaalmiddelen in het openbaar vervoer aan alle wensen voldoen. Hiervoor waarschuwt Reizigersvereniging Rover. Samen met een aantal andere consumentenorganisaties heeft Rover een manifest gepresenteerd met hierin een aantal verwachtingen voor de opvolger voor de OV-chipkaart.

Donderdag 14 februari hebben vervoersbedrijven, het Ministerie IenW en de provincies het manifest ‘De reiziger centraal’ in ontvangst genomen. In dit manifest richten de consumentenorganisaties in het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) zich op de nieuwe betaalsystemen in het openbaar vervoer, die op dit moment door de OV-bedrijven en Translink worden ontwikkeld. Als nieuwe betaalsystemen wordt onder meer gedacht aan reizen met de bankpas en een nieuwe betaalpas die de OV-chipkaart zal vervangen.

Rover ziet kansen in de nieuwe betaalmiddelen. “Er liggen nu kansen om de systeemfouten van de OV-chipkaart recht te trekken en te zorgen voor nieuwe betaalmiddelen waarbij de reiziger echt centraal staat”, stelt Rover-directeur Freek Bos. Rover en de andere consumentenorganisaties willen dat de opvolger van de OV-chipkaart aan een aantal verwachtingen voldoet. Zo moeten de nieuwe betaalmiddelen de reiziger niet extra geld gaan kosten en moet het telkens in- en uitchecken per vervoerder tot het verleden gaan behoren.

Voordat de nieuwe betaalmiddelen aan alle verwachtingen voldoen, zou de OV-chipkaart niet afgeschaft mogen worden. De consumentenorganisaties waarschuwen voor een herhaling van het verleden, toen de strippenkaart al werd afgeschaft terwijl de OV-chipkaart nog de nodige kinderziektes had. Zo bleek vorige week nog dat het te duur is om de OV-chipkaart nu nog geschikt te maken voor éénmalig in- en uitchecken. “Door het nieuwe betaalsysteem nu vooraf hierop in te richten, worden hoge kosten achteraf voorkomen”, waarschuwt Freek Bos.

Lees hier het manifest De reiziger centraal.

Foto: aanbieding reizigersmanifest aan de Staatssecretaris.
v.l.n.r.: Sybilla Dekker (voorzitter NOVB), Rover-directeur Freek Bos, Staatssecretaris Stientje van Veldhoven, Jan van Leyenhorst, voorzitter ROCOVs

Add a comment
14 feb2019

“Zet boete Qbuzz in voor compensatie reizigers”

Twitter

thumb Qbuzz Drechtsteden Martin OudenaardenRover wil dat de boete die Qbuzz in regio Drechtsteden moet betalen wegens slechte prestaties, ten goede komt aan de reiziger. Rover pleit voor de oprichting van een reizigersfonds waarmee een vorm van compensatie voor reizigers in regio Drechtsteden kan worden gefinancierd.

Sinds 9 december verzorgt Qbuzz het busvervoer in Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem. Zoals vaker bij de aanvang van een nieuwe concessie, verloopt de start bepaald niet zonder problemen. Klachten zijn er over vertragingen, niet haalbare aansluitingen en een ingrijpend veranderd lijnennet waar zowel reizigers als chauffeurs niet altijd uitkomen. Inmiddels heeft de chaos bij Qbuzz de provincie gemotiveerd een boete van drie ton op te leggen. Ook buschauffeurs zijn het zat en dreigen met een staking.

Rover wil snel verbetering zien bij Qbuzz. “Na alle problemen voor de reiziger is het nu hoog tijd voor positieve ontwikkelingen in regio Drechtsteden”, zegt Aldo Markus van Rover-afdeling Drechtsteden. “Dus geen stakingen, maar beter busvervoer en een vorm van compensatie voor de reizigers die gedupeerd zijn door de slechte start van Qbuzz”. Om dit te financieren wil Rover dat het boetegeld in een reizigersfonds worden gestort.

Het reizigersoverleg Rodag, waar Rover deel van uitmaakt, heeft met Qbuzz over de problemen in Drechtsteden gesproken. Het Rodag heeft er vertrouwen in dat de aanloopproblemen worden opgelost maar is onaangenaam verrast door de tijd die Qbuzz hier voor nodig heeft.

Add a comment
14 feb2019

EBS zoekt oplossing voor bereikbaarheid Voorne-Putten

Twitter

RNet HaarlemVervoerder EBS gaat samen met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en gemeente Hellevoetsluis op zoek naar een oplossing voor de verslechterde bereikbaarheid van een aantal wijken op Voorne-Putten. Deze toezegging deed de vervoerder nadat Rover-afdeling regio Rotterdam om opheldering had gevraagd.

Sinds 9 december verzorgt EBS het busvervoer in Voorne-Putten. Het busnetwerk is hiermee ingrijpend op de schop gegaan, met name vanwege de komst van de snelle R-net-bussen. Tegelijk is er juist flink geschrapt in de wijkbussen, waardoor een aantal wijken niet meer of sterk verminderd per bus bereikbaar is. Rover afdeling regio Rotterdam vraagt zich af of de Metropoolregio niet te ver is doorgeschoten bij de invoering van het R-net.

De R-net bussen bieden aantrekkelijk vervoer voor veel reizigers, maar dit gaat nu ten koste van andere reizigers. “Getalsmatig lijkt er een goede keuze te zijn gemaakt, maar voor de mensen die tussen wal en schip komen is het minder”, zegt Gerard Lappee van Rover-regio Rotterdam tegen het AD. “Het doel lijkt nu alleen maar zoveel mogelijk reizigers te hebben”. Rover wil meer aandacht voor de kwetsbare reizigers die nu lange afstanden moeten lopen naar een bushalte.

Het onderwerp kwam deze week aan bod tijdens een bijeenkomst, nadat Rover om opheldering had gevraagd. EBS heeft laten weten in overleg te gaan over een oplossing voor de slecht bereikbare wijken. Rover regio Rotterdam houdt de vinger aan de pols en vraagt EBS om ook de klachtafhandeling te verbeteren. Ook vraagt de Rover-afdeling de Metropoolregio om lessen te treken uit deze invoering van het R-net, zodat niet dezelfde fouten worden gemaakt bij de invoering van het R-net op andere plaatsen in regio Rotterdam.

Add a comment
12 feb2019

Intercity Dordrecht – Venlo via Schiphol

Twitter

NS treinIn de loop van 2019 gaat NS op een aantal rustige uren in de week de Intercity’s Dordrecht – Duivendrecht en Venlo – Schiphol aan elkaar koppelen, waardoor een Intercity Dordrecht – Schiphol – Venlo ontstaat. Voor een aantal reizigers scheelt dit een overstap op Amsterdam Zuid. Rover en de andere consumentenorganisaties hebben positief op het voorstel geadviseerd.

Op dit moment rijdt de Intercity Dordrecht - Duivendrecht op werkdagen en zaterdag overdag door naar Lelystad Centrum. Door deze Intercity in de avond, op zondag en op zaterdagochtend te koppelen aan de Intercity Venlo – Schiphol, hoeven reizigers tussen bijvoorbeeld Leiden Centraal en Utrecht Centraal op deze momenten niet over te stappen in Amsterdam Zuid. Wel betekent dit dat op deze momenten minder Intercity’s rijden tussen Schiphol en Amsterdam Zuid en dat reizigers uit Dordrecht voor bestemming Duivendrecht moeten overstappen op een andere trein of de metro. Dit gaat overigens niet om grote aantallen reizigers, de bestemming Duivendrecht wordt vooral aangedaan omdat de trein hier kan keren.

Rover en de andere consumentenorganisaties hebben positief gereageerd op de nieuwe, doorgaande verbinding. Wel vragen de consumentenorganisaties aandacht voor het behouden van de aansluitingen op Leiden Centraal en Utrecht Centraal, voor de bijsturing bij storingen en uitgedunde dienstregelingen, en voor het goed verzorgen van de reisinformatie voor de op het oog wat onlogische verbinding Dordrecht – Venlo via Schiphol. Ook hebben de consumentenorganisaties gevraagd de aanpassing niet alleen te doen in de avonduren en op zondagochtend, zoals NS had voorgesteld, maar ook op zaterdagochtend en op zondag overdag. NS heeft al deze adviezen overgenomen.

NS verwacht na de zomer te kunnen zeggen of de aansluiting op Amsterdam Zuid van/naar Utrecht verbeterd kan worden op de momenten dat de Intercity uit Dordrecht wel doorrijdt naar Lelystad Centrum.

Add a comment
12 feb2019

"Met OV-chipkaart betaal je niet altijd het juiste bedrag"

Twitter

ovchipReizigers in het openbaar vervoer kunnen er niet blindelings vanuit gaan dat bij transacties met een OV-chipkaart het juiste bedrag in rekening wordt gebracht. Hierbij kunnen nog altijd fouten optreden, zo blijkt uit meldingen van reizigers. Het OV loket vindt dat OV-bedrijven de verantwoordelijkheid om transacties online te controleren soms teveel afschuiven op reizigers.

In de nieuwste kwartaalrapportage vraagt het OV loket van vervoerders meer transparantie over fouten die gemaakt worden met de registratie van reisproducten, reisroutes en saldi. “Wordt een systeemfout gesignaleerd, dan mag van een vervoerder verwacht worden dat reizigers actief worden geïnformeerd en gecompenseerd”, aldus de ombudsman in het openbaar vervoer. “Van reizigers kan niet gevraagd worden dat ze online alle transacties zelf checken en aan de bel trekken als iets niet blijkt te kloppen.”Onder meer vanwege het gebruiksgemak scoort de OV-chipkaart hoog bij reizigers, zegt het OV loket. “Daarbij hoort een rotsvast vertrouwen in juiste ritregistratie.”

Uit klachten die bij het OV loket worden ingediend, blijkt dat het om verschillende systeemfouten gaat. Zo wordt niet altijd het juiste reisproduct herkend, waardoor reizigers soms de korting die hoort bij een abonnement of de mogelijkheid van vrij reizen mislopen. Ook maken reizigers melding van een verkeerde registratie van de reisroute (vertrekpunt, overstappunt, eindpunt), terwijl tijdstippen ook niet altijd blijken te kloppen.

Hoe vaak dit allemaal gebeurt, is op grond van de ingediende klachten moeilijk te zeggen, aldus het OV loket. De klachten die bij de ombudsman worden ingediend, vormen vaak het topje van een ijsberg. Het OV loket roept vervoerders, die dat wél horen te weten, op om hierover open te communiceren. “Transparantie en openheid horen bij een publieke dienst.”

Het aantal klanten dat online actief al zijn transacties in de gaten houdt, is betrekkelijk klein. En valt een reiziger op dat er iets blijkbaar niet klopt, dan krijgt hij meestal te horen dat via de website een verzoek tot terugbetaling kan worden ingediend. “Dat lijkt klantvriendelijk, maar dat is het niet”, aldus de OV-ombudsman. “De reiziger moet aantonen wat er mis is, moet een formulier invullen en dat om enkele tientallen centen terug te krijgen. Een individuele klacht wordt hiermee afgehandeld, maar het is zo niet zichtbaar of sprake is van een structureel probleem, hoe dat opgelost wordt en hoe de groep onwetende gedupeerde klanten hun geld terug krijgen.”

Het OV loket is in 2008 door Rover met steun van het Ministerie I&M opgericht als onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer en bemiddelt bij individuele klachten.

Add a comment

Meer artikelen...

  • Veel klachten over volle treinen rond Zwolle
  • OV toekomstbeeld 2040 vraagt actie vandaag
  • Verkiezingsdebat over mobiliteit in Zuid-Holland
  • Rover buigt zich over NS-dienstregeling 2020
  • Start
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • Volgende
  • Einde

Navigatie

  • Nieuws
    • Nieuwsarchief
  • Blogs
    • Blog archief
  • Nieuwsbrief

Rover landelijk

Postadres
Postbus 2132
3800 CC Amersfoort

Bezoekadres
Utrechtseweg 59
3818 EA Amersfoort

Telefoon: 033-4220450
(ma t/m vrij van 10:00 tot 16:30 uur)

Onze activiteiten

  • Onze successen
  • Blad De Reiziger
  • Wandelroutes
  • Symposia
  • Samen op Reis
  • Overlegorganen
  • Onderzoek
  • Trainingen

KlantenService

  • Vervoersbedrijven
  • Klacht bij Rover
  • Bemiddeling OV loket
  • Meldpunt volle treinen
  • Geld terug bij vertraging
  • Case studies/rapportages
    • Analyse sterabonnementen
    • Zwartboek zonesupplementen
    • Rapportage Keuzedagen

Over Ons

  • Wie zijn wij
  • Wat willen wij
  • Organisatie
  • Vacatures

Op reis

  • OV-chipkaart
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Sitemap
  • Contact
  • Voorwaarden lidmaatschap

Copyright © Reizigersvereniging Rover

  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
      • Nieuwsarchief
    • Blogs
      • Blog archief
    • Nieuwsbrief
  • Over Rover
    • Wie zijn wij
    • Wat willen wij
      • Onze standpunten
      • OV-visie 'Ordening begint met regie'
    • Rover Jong
    • Organisatie
      • Bestuur
      • Medewerkers
      • Vrijwilligers
      • Officiële documenten
    • Vacatures
  • Onze activiteiten
    • Onze successen
    • Blad De Reiziger
      • Abonnement
      • Los nummer nabestellen
      • Adverteren
      • Inkijkexemplaar
    • Symposia
      • Archief symposia
    • Wandelroutes
    • Rover-wandelgids
    • Handboek Reizigersinvloed
    • Papieren spoorboekje
    • Overlegorganen
    • Onderzoek voor Rocov’s
      • Knooppunten
      • Ketenreizen en overstappen
      • Dynamische reisinformatie
      • Kwaliteitsonderzoek stations
      • Kwaliteitsonderzoek bushaltes
    • Trainingen voor Rocov-leden
      • Aanbod 2018
      • Rocov-nieuwsbrief
  • Lokaal
  • Op reis
    • OV-chipkaart
      • Informatie
      • Alternatieven
      • Poortjes en internationaal
      • Reizen met keuzedagen
      • Folder OV-chip en internationaal
    • Binnenland
      • Regionale dagkaarten
      • Toegankelijkheid
        • Toegankelijkheid van het OV
        • Treinen met toiletten
    • Buitenland
      • Buitenlandservice
      • Reisinformatie per land
      • FAQ internationaal reizen
      • Tip: goedkoper de grens over
      • Met fiets en trein naar het buitenland
      • Internationale langeafstandsbussen
  • Lidmaatschap
    • Waarom lid worden?
    • Lid worden
    • Doe een donatie
    • Mijn Rover
    • Veel gestelde vragen
    • Doneer saldo OV-chipkaart
  • Klantenservice
    • Vervoersbedrijven
    • Case studies/rapportages
      • Benchmark duurzame mobiliteit
      • Rapport 'Als de gewone bus verdwijnt'
      • Evaluatie klachten Dienstregeling 2017
      • Zwartboek Hoogzomerdienstregeling Breng
      • Treinwifi-enquête Rover Jong
      • Enquête naar meest gastvrije stations
      • De OV-chipkaart vergeleken
      • Analyse sterabonnementen
      • Zwartboek zonesupplementen
      • Knelpuntennotitie Schiphol
      • Rapportage Keuzedagen
    • Klacht bij Rover
    • Bemiddeling OVloket
    • Melding over dienstregeling 2019
    • Meldpunt Volle Treinen
    • Meldpunt Volle Bussen
    • Vertraging met de trein
      • Geld terug bij vertraging
      • Treinvertraging en vliegtuig
      • Spoormonitor.nl
      • Meetmethodes betrouwbaarheid
      • Vertraging bij een internationale reis
  • Mijn Rover