Veel ellende door uitgeklede dienstregeling
De uitgedunde dienstregeling van NS veroorzaakt veel narigheid voor reizigers. Dat blijkt uit ruim 400 klachten die bij de afgelopen anderhalve week binnenkwamen bij ons Meldpunt Volle Treinen. Veel mensen melden achter te moeten blijven op het perron omdat de volle trein geen ruimte meer biedt ze me te nemen. Ook is er sprake van mensen die onwel worden. Opvallend is dat er veel mensen melding maken van extra korte treinen, terwijl NS juist had toegezegd tijdens de aangepaste dienstregeling zoveel mogelijk langere treinen in te zetten. Rover is blij dat NS vanaf morgen weer de volledige dienstregeling rijdt.
Treinduwers, het klinkt als een Japans fenomeen. Toch blijkt het tegenwoordig soms ook in Nederland nodig. Meerdere reizigers hebben bij Rover gemeld dat conducteurs veel moeite moeten doen om de deuren van overvolle treinen te sluiten. Dat gebeurde onder meer op de trajecten Amsterdam Lelylaan – Schiphol en Haarlem – Amsterdam. “De conducteur smeekte reizigers de trein weer te verlaten omdat de deuren niet dichtgingen”, aldus één van de meldingen.
Veel reizigers melden op het perron achter te zijn gebleven doordat er geen ruimte meer in de trein was, onder meer op de trajecten Amsterdam Zuid – Almere, Den Haag – Leiden - Amsterdam, Amsterdam – Utrecht en Utrecht – Amersfoort. Omdat er minder treinen rijden dan anders, kan de vertraging voor een achterblijvende reiziger hard oplopen. In enkele gevallen zijn mensen de afgelopen week onwel geworden, onder meer op het traject Utrecht – Ede-Wageningen. Opvallend is, dat veel mensen melding maken van extra korte treinen. NS had juist toegezegd om de aangepaste dienstregeling met langere treinen uit te voeren. Dat is dus niet altijd gelukt.
De vele klachten onderstrepen voor Rover dat er niet te snel overgeschakeld moet worden op deze “aangepaste dienstregeling”. Het is op normale dagen al druk in de trein. De geschrapte treinen zijn dan ook geen luxe die je gemakkelijk kunt missen, zeker niet in de spits. In tegenstelling tot wat minister Schultz voorstelt, dienen de spoorwegen hun uitgeklede dienstregeling alleen in wérkelijk extreme omstandigheden in te zetten. Rover zal NS met de meldingen van reizigers confronteren.