Rover-Rotterdam
Rover-afdeling Regio Rotterdam omvat vijftien gemeenten: Albrandswaard, Barendrecht, Bernisse, Brielle, Capelle aan de IJssel, Hellevoetsluis, Krimpen aan de IJssel, Lansingerland, Maassluis, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Spijkenisse, Vlaardingen en Westvoorne.
Wat doet Rover-Rotterdam
Afdeling Regio Rotterdam is actief in het volgen van de ontwikkelingen binnen het openbaar vervoer (RET, EBS, Connexxion en NS), neemt deel aan het reizigersplatform OV van de Metropoolregio Rotterdam en Den Haag (MetrocovOCOV), onderhoudt contacten met vervoerders, gemeenten en met de leden. Zij behartigt de belangen van de ov-reizigers.
Nieuwe start in 2022
Het aantal actieve leden in de regio is om verschillende redenen erg klein geworden, te klein voor zo’n grote regio als Rotterdam is.
Vanuit het landelijk bestuur is een ondersteuningsteam onder leiding van Olga Teule, Rudy Schoonveld en Martin Oudenaarden aan de slag gegaan te helpen bij het op poten zetten van de afdeling. Zij hebben met de actieve leden en met de RET gesproken en een enquête uitgezet om te kijken hoe reizigers over het openbaar vervoer in de regio denken. Én of reizigers mee willen helpen om de afdeling en het openbaar vervoer in de regio te verbeteren.
Resultaten enquête
133 reizigers (stand 1 februari 2022) hebben de enquête ingevuld. Bijna 70% van de mensen is tevreden of heel erg tevreden met het openbaar vervoer. Ze vinden vooral de snelle metroverbindingen het meest aantrekkelijk. Het grootste knelpunt vinden de mensen op dit moment de volle metro’s. Ruim 60% van de invullers geeft aan dat ze niet weten wat Rover Rotterdam doet. Voor Rover zijn verbeteren van de dienstregeling en het overleg met de Metropoolregio (regionale overheid) de hoogste prioriteiten, volgens de respondenten. 26 mensen geven aan dat ze Rover op één of andere manier willen helpen: als “consulent”, met een concreet project en met communicatie.
Wat speelt er op anno begin 2022 in Rotterdam zoal?
Corrie Scheffer: “We hebben vorige week weer om tafel gezeten met Maurice Unck, de directeur van de RET. Hij gaf aan dat ze financiële problemen hebben door de Corona. Veel minder reizigers en de wegvallende opbrengsten worden maar voor 93% vergoed. De rest moet de RET zelf betalen of door het schrappen in de diensten. Minder metro’s en het schrappen van sommige buslijnen zijn het gevolg, zoals lijn 37 in Capelle a/d IJssel.”
Corrie maakt zich zelf ook druk over de liften op metrostations. Via een app kun je zien of liften werken. Maar die informatie klopt vaak niet! Voor mensen in een rolstoel of met kinderwagens is dat een ramp.
In het Metrocov heeft ze aangegeven dat Rover pleit voor het behoud van de veerverbinding tussen het centrum en Heijplaat. Voor studenten en bewoners is het verdwijnen van deze veerdienst een ramp. Het alternatief is niet toegankelijk voor rolstoelers, fietsen kunnen niet mee en je komt in Merwe-Vierhavens terecht. Ver van het centrum.
De SpijkHopper in Spijkenisse is volgens Corrie een goede oplossing. Wel zal ze samen met vervoerder EBS de vinger aan de pols houden over de uitvoering. Rover heeft geconstateerd dat de informatie over de SpijkHopper op metrostation Spijkenisse Centrum slecht is.
Nico van der Vliet, voorzitter van het Metrocov vertelt dat er nogal wat grote dingen spelen in de komende jaren:
- De nieuwe oeververbinding tussen Zuidplein en Kralingse Zoom
- De uitbreiding van metrostation Beurs
- De renovatie van station Zuidplein
- De komst van elektrische en waterstof bussen
- Verlenging van het zelfrijdend vervoer in Rivium
Voor inwoners belangrijke dingen die – als het goed gebeurt – het reizen per openbaar vervoer aantrekkelijker kunnen maken. Essentieel daarvoor is dat de stem van de reiziger betrokken wordt bij die plannen. Rover Rotterdam wil die inbreng graag leveren.
Contact met Rover-Rotterdam
-
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. -
033-4220450
-
www.rover.nl/rotterdam
-
Utrechtseweg 59
3818 EA Amersfoort
(landelijk kantoor)