Skip to main content

Na 4 jaar nog steeds geen voortgang

De Uithof–Nieuwegein/IJsselstein: is de tram beter dan de bus?

Sinds 11 juli rijdt de tram in Utrecht eindelijk zoals hij bedoeld was. De lijnen van Utrecht Centraal naar Utrecht Science Park en van Utrecht Centraal naar Nieuwegein/IJsselstein zijn doorverbonden, zodat je vanuit de woonsteden zonder overstappen het Science Park kunt bereiken. Schieten de reizigers daar nu echt mee op?

Editie 4 - 2022  |  Arjan Polderman  

Foto: Arjan Polderman
Nieuwegein Zuid: met de tram naar De Uithof …

Foto: Arjan Polderman
… of met de snellere bus?

De tabel geeft een (onvolledige) indruk van basistarieven en reistijden, gerekend vanaf de genoemde tramhalte tot in het station of in het Wilhelmina Kinderziekenhuis (bus/tramhalte WKZ/Maxima, aan de uiterste rand van het Science Park). Bij een busrit is ook de looptijd van de tramhalte naar de bushalte meegeteld (bij IJsselstein-Zuid maar liefst 16 minuten).

Van tramhalte

Naar

station Utrecht Centraal

Wilhelmina Kinderziekenhuis

IJsselstein-Zuid

tram 21: € 4,08, 41 min.

bus 31: € 3,42, 42 min.

bus 295: € 3,40, 42 min.

tram 21: € 5,36, 59 min.

tram 21 + bus 31: € 4,25, 39 min.

bus 31: € 3,90, 48 min.

Nieuwegein-Zuid

tram 20: € 3,32, 32 min.

tram 20 + bus 77: € 3,04, 31 min.

tram 20: € 4,60, 52 min.

tram 20 + bus 34: € 3,79, 45 min.

bus 202: € 3,60, 29 min.

Nieuwegein City

tram 20/21: € 2,81, 26 min.

bus 74: € 2,52, 25 min.

tram 20/21: € 4,09, 44 min.

tram 20/21 + bus 34: € 3,28, 37 min.

bus 31: € 3,36, 28 min.

Nieuwegein Zuilenstein

tram 20/21: € 2,35, 21 min.

bus 74: € 2,14, 26 min.

tram 20/21: € 3,64, 39 min.

tram 20/21 + bus 34: € 2,83, 32 min.

De bus is vrijwel altijd sneller en goedkoper dan de tram. Het voordeel moet dus zitten in het gemak. David (22 jaar), die reist tussen Nieuwegein en de Heidelberglaan (Science Park), moest vroeger overstappen op de bus. Hij is erg blij dat overstappen niet meer hoeft; dat scheelt hem veel tijd. Marieke (41 jaar) vindt het prettig dat ze uit Nieuwegein in één keer naar Vaartse Rijn kan reizen, dichtbij het uitgaanscentrum Ledig Erf.

Nieuwegein

Om 9:00 sta ik op tramhalte Nieuwegein-Zuid, op weg naar het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Om 9:04 vertrekt tram 20, die om 9:53 aankomt bij halte WKZ/Maxima. Maar 9292.nl stuurt me liever naar bushalte ’t Veerhuis, waar om 9:16 bus 202 stopt, die al om 9:39 bij WKZ/Maxima arriveert. Bus 202 heeft een complexe dienstregeling; hier gaat het erom dat hij op werkdagen overdag een halfuurdienst rijdt tussen Vianen Lekbrug en Amersfoort Centraal.

In tram 20 is het niet druk: hij vertrekt met acht passagiers. Ook bij bus 202 stappen een kleine tien passagiers in. Die bus is dan goed gevuld en geleidelijk komen er nog enkelen bij. De meeste mensen stappen uit bij haltes in Utrecht Science Park. Zelf arriveer ik om 9:41 bij WKZ/Maxima.

WKZ/Maxima is niet de eindhalte van tram 20; ik ga door naar P+R Science Park, één halte verder. Ik laat tram 21, tram 22 en bus 28 voorbijgaan en wacht 12 minuten tot ik in dezelfde tram 20 kan stappen die in Nieuwegein om 9:04 startte; die is nu helemaal leeg.

Beperkte dienstverlening

P+R Science Park is het start- en eindpunt van tramlijnen 20, 21 en 22. Samen bieden deze lijnen 12 ritten per uur naar Utrecht Centraal. Voor lijn 22 is dat het eindpunt; 20 en 21 samen rijden 8 keer per uur naar Nieuwegein City. Vandaar zijn er kwartierdiensten naar Nieuwegein-Zuid (lijn 20) en IJsselstein-Zuid (lijn 21). Maar let op: na 21:30 en in het weekend rijden de trams niet tussen CS Centrumzijde en het Science Park. Klantvriendelijk is anders, maar gelukkig zijn er veel buslijnen die ook dan UMC Utrecht en WKZ/Maxima aandoen.

Terug naar Nieuwegein reis ik helemaal per tram. Veel medereizigers zijn er niet en bij CS Centrumzijde stappen ze allemaal uit. Aan de andere kant van het station, halte CS Jaarbeursplein, stappen tientallen reizigers in en dat aantal blijft redelijk gelijk tot Nieuwegein City. In Nieuwegein-Zuid stap ik twee minuten voor tijd uit, met nog twee anderen.

Van en naar IJsselstein

Aan het begin van de middag stap ik op tramhalte IJsselstein Binnenstad in tram 21. Die is dan schaars bezet, maar geleidelijk neemt het aantal reizigers toe en bij CS Jaarbeursplein is hij ongeveer twee/derde vol. Hier stapt het overgrote deel uit en van de resterende passagiers verlaat de helft de tram bij CS Centrumzijde, zonder dat er anderen instappen. Bij halte Vaartse Rijn komen er nog wat mensen bij en dan blijft het kleine gezelschap redelijk constant tot het Science Park. Na halte Heidelberglaan is er nog maar een enkeling over.

Van P+R Science Park naar eindhalte IJsselstein-Zuid is het natuurlijk het gemakkelijkst om van begin tot eind tram 21 te nemen; dat duurt 59 minuten. Maar het kan ook in 44 minuten: eerst met tram 21 naar WKZ/Maxima (of UMC Utrecht of Heidelberglaan), overstappen op bus 31 en dan bij IJsselstein Binnenstad weer overstappen op tram 21 – de tram die een kwartier eerder van P+R Science Park vertrok. Soms loont het zelfs om 16 minuten te lopen tussen tramhalte Nieuwegein-Zuid en halte Ewoud/Boerhaaveweg van bus 31. Aan het andere uiteinde kun je tijd winnen door 15 minuten te lopen tussen P+R Science Park en bushalte Botanische Tuinen.

Bus 31 rijdt een halfuurdienst tussen Bilthoven en IJsselstein Binnenstad, maar niet in avonden en weekeinden. Bij halte Botanische Tuinen trof ik de bus ongeveer twee derde vol en bij IJsselstein Binnenstad was de bezetting nog iets onder de helft.

Conclusie: de tram is fijn voor IJsselstein en Nieuwegein, maar de bus lijkt een geduchte concurrent. Binnen Utrecht is de doorverbinding erg handig.