Skip to main content

De Reiziger Digitaal november 2024

Het is zo’n 11 uur reizen per trein: het hoogstgelegen spoorwegstation van Europa, gelegen in Zwitserland.

De Reiziger Digitaal augustus 2024

Een reis met de DB betekent meestal een paar dingen: vertraging, uitval en vervangende bussen

De Reiziger Digitaal augustus 2024

Frances reisde per trein naar Stuttgart en had wat gezellige ontmoetingen,maar moest wel de nodige vertraging voor lief nemen.

Editie 3, 2024

Iedere zomer lopen reizigers er weer tegenop: hoe ingewikkeld het is om een internationale treinreis te boeken. Dit kan natuurlijk simpeler. Maar hoe lang moeten we daar nog op wachten?

Editie 2, 2024

Niet alleen in Nederland verschuift het bussysteem langzamerhand in dunbevolkte gebieden van vast naar vraagafhankelijk.

Editie 2, 2024

De Duitse spoorlijn tussen Emmerich en Oberhausen wordt fors verbouwd. Er zullen langere periodes geen of veel minder treinen rijden.

Editie 4, 2024

Ze zijn er nog genoeg: OV-reizigers die geen smartphone bij zich hebben. Voor anderen is dat inmiddels bijna niet meer voor te stellen. Sanne en Gerda vergeleken hun ervaringen.

Editie 4, 2024

Op heel veel stations is niets meer te beleven. Dat is ongezellig voor de reiziger, en ook voor de buurt kan het minder prettig zijn. Gelukkig brengen op steeds meer plekken buurtbewoners weer leven in de brouwerij.

Editie 3, 2024

Ook een stem kan met pensioen gaan, bijvoorbeeld eentje die de haltes in het OV omroept. En dan moet er een opvolger komen. Bij Transdev is dat nu het geval.

Editie 3, 2024

Allemaal. U leest het goed. Alle treinstations van Nederland staan op een tekening. En zelfs meer dan dat. Sandra Mackus tekende ook spookstations.


Uit het raam

Den Helder - Amsterdam

Kijk eens uit het treinraam op traject Den Helder - Amsterdam

Roosendaal - Vlissingen

Kijk eens uit het treinraam op traject Roosendaal - Vlissingen


Editie 4, 2024

Nostalgische associaties dringen zich op bij bushalte Stoombootkade in Bolsward. Wanneer nam de bus het vervoer over?

Editie 3, 2024

Tussen Woerden en Kamerik komt de bus langs halte De Kruipin. Wat is dat, en wie kruipt daarin?

Editie 2, 2024

Vlakbij Vaals, waar 4 keer per uur lijn 350 van Maastricht naar Vaals rijdt, valt de naam van de halte “a je Striekiezer” nogal op.

Editie 1, 2024

‘De koning van Overdinkel’ werd hij genoemd. Tjibbe Knol zorgde in het grensdorp Overdinkel voor leven in de brouwerij.


Editie 4, 2024

De trein is met stip de beste keuze voor wie een reisje naar Parijs plant.

Editie 3, 2024

Hoewel we ons vaak richten op de reis, zijn de bestemming en het vertrekpunt toch best van belang.

Editie 4, 2024

Steeds hogere prijzen maakt het openbaar vervoer steeds minder openbaar.

Editie 1, 2024

Het kabinet trekt miljoenen uit om prijsstijgingen in het OV tegen te gaan. Het is goed om te zien dat zowel links als rechts achter de motie stond. Dat biedt perspectief voor de toekomst.


Editie 4, 2024

Rondje rondom Liège-Guillemins

Editie 3, 2024

Wandeling door Noord-Oost Twente


Editie 4, 2024

De traditionele jaarlijkse Rover-wandeling werd dit jaar nieuw leven ingeblazen. Een groep enthousiaste wandelaars verkenden de verdwenen spoortracé Kesteren–Amersfoort.

We kijken alvast terug op een bewogen 2023. Wat mag Rover tot de grote successen voor de reiziger rekenen? Welke verslechteringen konden wij niet voorkomen?

Rover vertegenwoordigt de OV-reiziger. Maar wat vindt die reiziger daar eigenlijk zelf van? En hoe kijken verschillende reizigers en relaties naar Rover? Tijd om het ze eens te vragen.


De laatste nieuwtjes uit OV-land

oktober 2024


Editie 3, 2024

Een fietstocht over de Veluwe

Editie 2, 2024

De Reiziger reikt enkele ideeën aan voor
gevarieerde uitstapjes door heel Nederland.

Editie 3, 2023

Een week fietsen is leuk, maar fijner is het wanneer je een doel hebt. Een bron van een rivier is een voorbeeld van een duidelijk doel.

Editie 2, 2023

Het is weer tijd om eropuit te trekken. De Reiziger reikt enkele ideeën aan voor gevarieerde uitstapjes door heel Nederland.



De Reiziger Digitaal editie 1, 2023

‘Wegens inzet van de politie geen treinverkeer’. Reiziger Willem Stegeman bevond zich op één van deze momenten in het heetst van de strijd. 

De Reiziger Digitaal editie 1, 2023

Eropuit met de dal-dagkaart van Qbuzz, kriskras door Drenthe. Een verslag.

De Reiziger Digitaal maart 2023

Frances was in Hilversum tijdelijk aangewezen op de bus en trok een niet zo verrassende conclusie


Archief

Artikelen uit eerdere jaargangen van het online blad


De Reiziger Digitaal, december 2023

Over enkele jaren hebben alle treinen in Nederland eindelijk weer een toilet. Hiervoor is sinds 2011 actie gevoerd. Een historisch overzicht.

Editie 1, 2023

Corrie Scheffer-van Schalk uit Capelle aan den IJssel is 83 jaar oud en verplaatst zich ongeveer de helft van haar leven in een rolstoel. In de regio Den Haag-Rotterdam behartigde ze namens Rover de belangen van OV-reizigers.


Editie 3, 2023

Hanny kan het aanraden: even uitstappen in Wolvega.

Editie 2, 2023

Geen bijzonder station, wel een bijzonder mozaïek.


OV en Kunst

Editie augustus 2022

OV en Kunst

Editie mei 2022


Utrecht - Wageningen

Al 63 jaar draagt de buslijn over de Utrechtse Heuvelrug van Utrecht naar Wageningen het lijnnummer 50.

Middelburg - Gent

Woonwijken, industrie en haventerreinen. Dat is wat je tegenkomt tussen Middelburg, Terneuzen en Gent.

Rijswijk - Zoetermeer

De meeste kilometers rijdt deze lijn 50 op de autosnelweg. De lijn heeft het moeilijk in coronatijd.

Assen - Groningen

De hoofdsteden van de provincies Drenthe en Groningen worden door een lijn 50 met elkaar verbonden.