Skip to main content

Marcel Slofstra
Arjan Polderman
Willem Stegeman

Editie 3, 2025

Binnen 24 uur treinen naar Litouwen? Sinds vorig jaar kan dat! Kies je voor de nachttrein, dan kost de reis van Amsterdam naar de Pools-Litouwse grens je 22 uur.

Editie 1, 2025

Tot nu toe was het voor Jaap een ‘doorgangslandschap’, maar nu werd het een OV-reisdoel: Luxemburg.

De Reiziger Digitaal november 2024

Het is zo’n 11 uur reizen per trein: het hoogstgelegen spoorwegstation van Europa, gelegen in Zwitserland.

De Reiziger Digitaal augustus 2024

Een reis met de DB betekent meestal een paar dingen: vertraging, uitval en vervangende bussen


Editie 3, 2025

De meeste reizigers hoeven nauwelijks na te denken bij de dagelijkse OV-reis. Maar voor sommige reizigers is het altijd een beetje spannend om aan de reis te beginnen. Zoals bij Jan en Mienke.

De Reiziger Digitaal, december 2023

Over enkele jaren hebben alle treinen in Nederland eindelijk weer een toilet. Hiervoor is sinds 2011 actie gevoerd. Een historisch overzicht.


Editie 3, 2025

Door vestingstad Woerden gaat het naar het jaagpad over de Hoge Rijndijk naar Nieuwerbrug. Graspaden brengen ons langs de Enkele en Dubbele Wiericke naar Hekendorp.

Editie 2, 2025

Dit lijntje liep van Tilburg naar Turnhout, en was ruim 31 km lang. Nu is het een fietspad, maar lopen kan ook.


Editie 3, 2025

Arrivabus 58 rijdt van Zutphen naar Lochem en stopt in Almen, bij de Hoofdige Boer.

Editie 2, 2025

In het centrum van Veenendaal ligt het Zwaaiplein met de gelijknamige bushalte. De naam heeft niets te maken met het uitzwaaien van reizigers.

Editie 1, 2025

Een Eiffeltoren en een bijzondere haltenaam. Wat heeft IJzendijke te maken met Parijs?

Editie 4, 2024

Nostalgische associaties dringen zich op bij bushalte Stoombootkade in Bolsward. Wanneer nam de bus het vervoer over?


Editie 3, 2025

In 2024 begon Rover themagroepen op te zetten; groepen die op landelijke thema’s aan visievorming doen en reizigers informeren en inspireren. De themagroep Internationaal Reizen ging begin 2025 van start.

Rover bekender maken en als het even kan nieuwe leden werven. Met die opdracht gingen studenten eventmanagement aan de slag. Met een mooi Flevolands resultaat!

Wat zal de reiziger van dit jaar niet snel vergeten? Welke successen kon Rover voor de reiziger boeken? Welke verslechteringen konden wij niet voorkomen? Een niet-uitputtend overzicht.


Archief

Artikelen uit eerdere jaargangen van het online blad


Editie 2, 2025

Zie je een altijd vrolijke NS-conducteur lopen met een rode pet en een markante snor? De kans bestaat dat dit Patrick is. 

Editie 4, 2024

Ze zijn er nog genoeg: OV-reizigers die geen smartphone bij zich hebben. Voor anderen is dat inmiddels bijna niet meer voor te stellen. Sanne en Gerda vergeleken hun ervaringen.

Editie 4, 2024

Op heel veel stations is niets meer te beleven. Dat is ongezellig voor de reiziger, en ook voor de buurt kan het minder prettig zijn. Gelukkig brengen op steeds meer plekken buurtbewoners weer leven in de brouwerij.

Editie 3, 2024

Ook een stem kan met pensioen gaan, bijvoorbeeld eentje die de haltes in het OV omroept. En dan moet er een opvolger komen. Bij Transdev is dat nu het geval.


Editie 2, 2025

Met een mooie meivakantie in zicht reikt De Reiziger gevarieerde ideeën aan voor uitstapjes in heel Nederland. 

Editie 2, 2025

In Nederland is het heerlijk fietsen, maar nu gaat auteur Marina toch de grens over. En dat bevalt bijzonder goed. 

Editie 3, 2024

Een fietstocht over de Veluwe

Editie 2, 2024

De Reiziger reikt enkele ideeën aan voor
gevarieerde uitstapjes door heel Nederland.


Editie 2, 2025

Vroeger het domein van krijtstreepmannen; nu geplaagd door grijsrijders. Is 1e klas nog de meerprijs waard – en zo niet, wat moet er verbeteren?


Editie 1, 2025

Veel mensen ruilen de auto niet in voor het OV. Misschien omdat het OV gewoon niet goed genoeg is?

Editie 4, 2024

De trein is met stip de beste keuze voor wie een reisje naar Parijs plant.

Editie 3, 2024

Hoewel we ons vaak richten op de reis, zijn de bestemming en het vertrekpunt toch best van belang.

Editie 4, 2024

Steeds hogere prijzen maakt het openbaar vervoer steeds minder openbaar.


Uit het raam

Den Helder - Amsterdam

Kijk eens uit het treinraam op traject Den Helder - Amsterdam

Roosendaal - Vlissingen

Kijk eens uit het treinraam op traject Roosendaal - Vlissingen


De Reiziger Digitaal editie 1, 2023

‘Wegens inzet van de politie geen treinverkeer’. Reiziger Willem Stegeman bevond zich op één van deze momenten in het heetst van de strijd. 

De Reiziger Digitaal editie 1, 2023

Eropuit met de dal-dagkaart van Qbuzz, kriskras door Drenthe. Een verslag.

De Reiziger Digitaal maart 2023

Frances was in Hilversum tijdelijk aangewezen op de bus en trok een niet zo verrassende conclusie

Editie 3, 2023

Hanny kan het aanraden: even uitstappen in Wolvega.

Editie 2, 2023

Geen bijzonder station, wel een bijzonder mozaïek.


OV en Kunst

Editie augustus 2022

OV en Kunst

Editie mei 2022


Utrecht - Wageningen

Al 63 jaar draagt de buslijn over de Utrechtse Heuvelrug van Utrecht naar Wageningen het lijnnummer 50.

Middelburg - Gent

Woonwijken, industrie en haventerreinen. Dat is wat je tegenkomt tussen Middelburg, Terneuzen en Gent.

Rijswijk - Zoetermeer

De meeste kilometers rijdt deze lijn 50 op de autosnelweg. De lijn heeft het moeilijk in coronatijd.

Assen - Groningen

De hoofdsteden van de provincies Drenthe en Groningen worden door een lijn 50 met elkaar verbonden.