Een kijkje bij de OV-ambassadeurs
OV-informatie in de bieb
Voor wie lang niet meer met de bus of trein heeft gereisd, of een speciale vraag heeft, kan een bezoek aan de OV-ambassadeurs een goed idee zijn. Tijdens inloopspreekuren en informatiebijeenkomsten helpen zij reizigers die wel wat hulp kunnen gebruiken, of die onzeker zijn omdat ze niet weten hoe dat werkt met de OV-chipkaart.
Editie 4, 2024 | Willem Stegeman
Een OV-ambassadeur helpt bij het inchecken in de bus
Foto: Roetz Nederland
OV-ambassadeurs zijn mensen met affiniteit voor het openbaar vervoer en een schat aan ervaring. Neem bijvoorbeeld Simon Hokke. Hij is onder andere, samen met een collega, eens per maand beschikbaar voor alle vragen in de bibliotheek in Dieren. Hij werkte tientallen jaren bij de NS en was zelfs betrokken bij de ontwikkeling van de OV-chipkaart en de poortjes op stations. Zijn vader zat jarenlang achter het loket, wat zijn verbondenheid met NS nog verder versterkte. Met andere woorden: hij is verweven met NS. Dat geldt voor veel OV-ambassadeurs. De liefde, de affiniteit voor en de kennis van de ins en outs van het OV maakt dat zij graag anderen helpen ook plezier te krijgen in het reizen met de trein en de bus.
Fijne kneepjes
OV-ambassadeurs zijn bekend met de fijne kneepjes van het reizen per openbaar vervoer. Zoals het feit dat er tegenwoordig veel informatie te vinden is op de vertrekborden. Ze vermelden niet alleen de vertrektijd en bestemming van de trein, maar geven aan hoe lang de trein is en waar hij op het perron stopt. Zo kunnen reizigers van tevoren bepalen waar zij het beste kunnen gaan staan. Voor de onervaren reiziger gaat er een wereld open.
Hoewel de OV-ambassadeurs ook wel vragen van jongeren krijgen, zijn het over het algemeen oudere mensen die de ondersteuning goed kunnen gebruiken. Hoe werkt zo'n kaartjesautomaat, en welk vervoerbewijs past het beste bij het reisdoel? En al eerder de vraag: hoe bereid je een reis voor? Hoe vaak ziet een frequent reiziger geen onervaren reizigers worstelen met de poortjes? En hoe vaak komt het niet voor dat mensen bij een regionale treinvervoerder reizen terwijl ze zijn ingecheckt bij NS, of andersom, en zich van geen kwaad bewust zijn?
Het juiste abonnement
De OV-ambassadeurs kunnen ook adviseren bij het kiezen van het juiste abonnement. Stel: iemand werkt nog drie dagen per week en reist per trein naar het werk, maar bezoekt in het weekend graag musea of bezoekt kleinkinderen die ver weg wonen. Welk abonnement biedt dan het meeste voordeel? Ook voor ouders die een kind hebben dat voor het eerst met de bus of trein naar de middelbare school gaat. Welk abonnement is dan het handigst? Zij kunnen hen wegwijs maken in alle mogelijkheden.
Naast hun inloopspreekuren en informatiebijeenkomsten bieden de OV-ambassadeurs ook cursussen aan. In drie bijeenkomsten nemen ze de deelnemers stap voor stap mee langs alle aspecten van het openbaar vervoer: van het gebruik van de OV-chipkaart tot het overstappen op verschillende vervoerders. De cursus wordt afgesloten met een praktijkgedeelte, waarbij de deelnemers een korte reis maken, inclusief een overstap naar een regionale vervoerder én een busrit. Ook voor de OV-fiets is aandacht. Zo worden ze volledig klaargestoomd om zelfverzekerd te reizen. Deze cursussen kunnen ook bij instellingen worden gegeven.
Wat te doen bij problemen
Ervaren reizigers vergeten weleens uit te checken, maar weten dan vaak wel wat ze moeten doen. En wat als liften op perrons niet werken, stationstoiletten defect zijn? Of er is een storing, wat moet je dan doen? Mensen die met deze zorgen bij de ambassadeurs komen mogen niet verwachten dat de OV-ambassadeurs dit gaan oplossen. Wel kan men de weg wijzen naar de diverse klantenservice afdelingen. Zo zullen ze het advies geven een account aan te maken bij de vervoerder, waar ze altijd kunnen nagaan welke reizen gemaakt zijn en wat die hebben gekost.
OV-ambassadeurs staan klaar om te helpen de weg te vinden in het OV. Ze zorgen ervoor dat onzekere reizigers zorgeloos van hun reis kunnen genieten. OV-ambassadeurs houden van het Openbaar Vervoer!
Meer informatie
Meer weten over de OV-ambassadeurs en waar ze te vinden zijn? Kijk op www.doemeemethetov.nl of bel 033-2082380.