Skip to main content
Column

Raadselachtige facturen

Door Willem Stegeman

 

Maandelijks krijg ik van de NS een overzicht van alle reizen die ik maak met mijn Flex abonnement. Het overzicht vermeldt waar ik in- en uitstapte, met alle tijdstippen en wat de reis heeft gekost.

Het overzicht van half april tot half mei: ik  reisde op 13 april met de firma Keolis van Wijk bij Duurstede, naar Driebergen-Zeist. Vreemd, want ik ben nog nooit in Wijk bij Duurstede geweest. Kosten € 4,00.

Op 4 april reisde ik met de firma RRRes binnen de stadgrenzen van Apeldoorn. Het overzicht zegt dat ik reisde van NS-station Apeldoorn naar NS-station Zwolle à € 6,99.

En dus bellen naar de klantenservice. Bij Keolis was men er snel uit: “Wij gaan u het bedrag terugbetalen.” Bij RRReis klantenservice liep het anders.

Telefoontje 1: “U moet bellen met de Klantenservice OV-chipkaart!”

Telefoontje 2: “Het spijt mij, maar u moet toch echt bij RRReis zijn.” 

Telefoontje 3: “Nee, u belt nu met EBS. Ja, RRReis valt onder EBS, maar helaas zijn niet alle regio’s in één systeem ondergebracht.” Ik kreeg ongevraagd een uitleg over dat er intern nog niet alles klopte. De medewerker gaf me een ander telefoonnummer van RRReis, daar zouden ze me helpen. “U kunt overigens ook een restitutieformulier invullen.” Maar het formulier werkte niet, want kende geen routes in Oost-Nederland.

Telefoontje 4 naar RRReis begon met “goedemorgen, u spreekt met EBS.” Daarna leek het goed te gaan: “U wilt iemand van RRReis spreken, nou dat komt goed uit, daar spreekt u ook mee. U was die dag niet in Zwolle? Ja, dat gebeurt vaker, ik ga u helpen. Op de website vindt u een formulier voor teruggave”. Helaas, dat werkt dus niet. Ik moest dan maar een klachtenformulier invullen.

Daarop werd gereageerd met de belofte om de ritprijs te corrigeren. De nieuwe ritprijs werd € 2,14. Overigens werd voor de heenreis € 0,70 in rekening gebracht. Daar had de klantenservice geen verklaring voor. Als je digitaal minder vaardig en/of  minder vasthoudend bent, kost deze grap je zomaar een tientje.

De moraal van dit verhaal: heb een gezond wantrouwen in de gps-systemen van vervoerders. En check uw factuur! Het kan u veel geld schelen.