Skip to main content
Column

Lekker naar buiten kijken

Door Sanne van Galen

Alleen online | November 2024

Uitzicht bij Arriva in Zuid-Limburg
Foto: Sanne van Galen

Het was voorjaar. Een mooie tijd om eropuit te trekken met het openbaar vervoer. De dagen met mooi weer waren zeldzaam dit afgelopen voorjaar dus zodra de zon zich liet zien, waren wij buiten te vinden. De bestemming deze dag is Zuid-Limburg. Uiteraard met de trein, want de Heuvellandlijn is één van de mooiste trajecten van Nederland. Zo zegt men. Wij kunnen het niet bevestigen want ondanks dat wij in de drukke trein een plekje bij het raam kunnen vinden, blijkt de mooie buitenwereld aan het zicht onttrokken. Wie heeft het raam van deze trein zo lelijk toegetakeld? Graffiti-spuiters? Oh wacht, de dader heeft zijn handtekening duidelijk achtergelaten. Het was Arriva. Die vond het nodig zijn eigen logo levensgroot over het raam te plakken en ons uitzicht op dit mooie traject weg te nemen. Goede reclame, Arriva.

Het is een paar weken later. We zijn een dagje naar Ameland. Heen reizen we met de bus, terug gaan we te voet. Op zoek naar een plekje in de bus krijgen we een kleine flashback naar een paar weken terug, want weer zijn de ruiten ontsierd door die lelijke stickers. Ja, ook hier rijdt Arriva.

Wat is dat toch voor vreemde gewoonte om je klanten geen uitzicht te gunnen? Als dit een manier was om een noodlijdende buslijn te redden, door de ramen af te plakken met reclame voor de sponsor, dan zou het nog een begrijpelijke reddingsgreep zijn. Maar dit is gewoon “huisstijl”? En welk doel dient dit dan? Zijn er nu fietsers, wandelaars of zelfs automobilisten op Ameland die deze bussen met de enorme stickers erop zien rijden en denken “hee, laat ik ook eens met Arriva reizen?”. Het is niet zo dat er überhaupt een andere vervoerder gekozen kan worden in deze regio. Je wilt ze dus niet verleiden voor Arriva te kiezen, je wilt ze verleiden voor de bus te kiezen. Weet je wat daarbij zou helpen? Mooie bussen met niet-geblindeerde ramen.

Eerder dit jaar organiseerden we bij Rover de actie het Reizigerscadeau: wat zou jij de reiziger cadeau doen? Toeristische informatie over wat er buiten te zien valt, kwam regelmatig terug. In ons blad De Reiziger hebben wij de terugkerende rubriek Uit het raam met informatie over de bezienswaardigheden waar je langs rijdt. Reizigers houden van lekker uit het raam kijken. En daar is alle tijd voor, want je hoeft niet zelf te rijden. Dit is dus typisch iets waar openbaar vervoer het nu juist eens wint van de auto. Dus Arriva, laat vooral de omgeving de hoofdrol spelen in plaats van je bedrijfslogo. Een betere marketing is er niet.

Uitzicht bij Arriva op Ameland
Foto: Sanne van Galen