Een Drentse bus met een belangrijke functie in de provincie Groningen. Zo was het jarenlang. De Drentse Vervoer Maatschappij (DVM) reed de lijn Assen–Groningen. De DVM vervoerde de meeste reizigers tussen Haren en Groningen. De Groninger Autobusdienst Onderneming GADO reed er ook, maar veel minder vaak. Het was in die jaren nog niet lijn 50. De route had drie lijnnummers die onderdeel waren van drie belangrijke buslijnen in Drenthe. Lijn 3 (later lijn 20) begon in Meppel, lijn 21 in Emmen en lijn 22 in Coevorden. Vanaf Assen reden ze gebroederlijk naar Groningen en weer terug. En behoorlijk vaak; doordeweeks was elk kwartier geen uitzondering. Het Groningse eindpunt was midden in het centrum, op de Grote Markt.
Zo’n frequente buslijn tussen Assen en Groningen vond het ministerie in Den Haag niet leuk. Er reed (en rijdt) immers ook een trein tussen beide steden. Destijds, we spreken over de jaren 80 van de vorige eeuw, drie keer per uur. Zo ontstond Integras, een studie naar het op elkaar afstemmen van het openbaar vervoer in deze regio. De uitkomst was dat de bus minder vaak ging rijden. Tussen Assen en De Punt meestal nog wel vier keer per uur. Twee van de vier ritten pakten dan een langzamere route naar Groningen, via Eelde en Paterswolde. In die tijd verdwenen ook de rechtstreekse doorverbindingen vanuit Meppel, Emmen en Coevorden. En de route via Glimmen en Haren kreeg één lijnnummer, lijn 51. DVM en GADO gingen beter samenwerken: ze reden samen de buslijnen tussen de beide hoofdsteden. Lijn 50 verscheen in 2003, als een sneldienstvariant. Wat jaren later werden stop- en sneldiensten weer samengevoegd en bleef lijn 50 over op de stopdienstroute. Zo vaak als vroeger rijdt lijn 50 echter niet meer: van maandag t/m zaterdag nog elk half uur, op zondag elk uur.