Lijn 50 is dus een echte forensenbus. Jaren geleden, toen het verkeer op de A12 en de A4 in de spits veel vaker in de file stond, deed de bus ook Nootdorp aan. Dat was toen veel kleiner dan nu. Het lijnnummer 50 heeft Nootdorp nooit bereikt; het was eerst lijn 11 en later lijn 174. Lijn 50 rijdt elk half uur en heeft een lange pauze tussen 9.30 en 14.30. ’s-Avonds en in het weekend blijft hij in de garage.
Forensenlijnen hebben het moeilijk in coronatijd. Door het thuiswerken reist men veel minder vaak met de bus. Het ministerie van IenW heeft de overheden die de OV-concessies verlenen opgedragen transitieplannen te maken. In die plannen staat hoe het openbaar vervoer denkt de toekomst in te gaan als de (meeste) coronamaatregelen vervallen en er weer meer reizigers meegaan. Transitie betekent in dit kader heel vaak: bezuinigen vanwege de lagere reizigersinkomsten. Het transitieplan van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de opdrachtgever van EBS, liegt er niet om. Diverse buslijnen dreigen te worden opgeheven, waaronder deze lijn 50. Volgens EBS worden per dag 250 reizigers de dupe. Er is volgens het bedrijf een alternatief: lijn 30 rijdt ook tussen Zoetermeer en Rijswijk, maar doet er tot een kwartier langer over. Als lijn 50 verdwijnt, zal dat in augustus of december 2021 zijn.