Nieuwe fietsenstallingen bij Amsterdam Centraal
Ik moet voor mijn werk in Amsterdam zijn, de Overtoom. Amsterdam betekent trein en OV-fiets. Fietsen door Amsterdam vind ik nog steeds een geweldige ervaring. Net zoals door Parijs of door Berlijn.
Editie 2, 2023 | Marina van Alphen
De nieuwe stalling ligt onder het waterniveau
Foto: Sanne van Galen
Ik zoek met de NS-reisplanner uit welke trein ik moet nemen. Het blijkt dat ik precies op tijd ga arriveren. Dat is altijd een risico wanneer je een belangrijke afspraak hebt, dus dan toch maar een half uurtje eerder vertrekken.
Dan valt mijn oog op de fietsroute: 5,3 kilometer en 20 minuten. Is dat niet wat lang? Ik probeer wat andere fietsplanners. Google vertelt dat het 3,6 kilometer is. Routeyou, mijn favoriete Belgische planner, rekent 4 kilometer en de ANWB-fietsplanner 3,8 kilometer. Veel variatie voor een klein stukje. Ik ga toch maar een half uurtje eerder besluit ik.
Aangekomen op Amsterdam Centraal loop ik geroutineerd naar het enigszins vervallen gebouw waar de fietsenstalling en OV-fietsen zich bevinden. Bevonden, want er staat een bord: sinds 1 februari (deze week!) is de stalling gesloten en is de stalling Prins Hendrikkade te gebruiken. Ook de fietsflat wordt gesloten, staat op het bord. Ik kijk zoekend om me heen en een verkeersregelaar wijst me de goede kant op.
De ingang ziet er mooi uit; een trap of afrit brengt je naar grachtniveau waar de ingang is naar de stalling. De OV-fietsen staan meteen vooraan, dus ik heb de rest van de stalling niet gezien. Maar op internet zie ik later dat er 6.300 plekken zijn – kleiner dan de Utrechtse stalling maar toch immens – en dat de stalling dag en nacht open is. Bovendien staan er 700 OV-fietsen. Zou het genoeg zijn op een zonnige junidag? In de NS-app is te zien hoeveel er nog zijn. Vanuit de metrohal loop je trouwens zo de stalling binnen.
De ingang van de nieuwe fietsenstalling
Foto: Sanne van Galen
Al dit moois betekent wel dat alle fietsenrekken voor en achter het station verwijderd zullen worden. Je kunt alleen nog binnen je fiets stallen.
Lopen vanaf spoor 13 naar de fietsenstalling kostte me overigens toch zes minuten. Maar wellicht was een andere stalling dichterbij geweest, het zou fijn zijn als de reisplanner een advies zou geven voor de handigste stalling voor jouw route. Veel reizigers zullen deze extra tijd moeten incalculeren bij hun ochtendroutine om de trein te halen.
Misschien is de loopafstand van het station naar de stalling de reden dat de NS-reisplanner enkele minuten langer berekent voor mijn route dan de andere planners.
Overigens was ik een half uur te vroeg voor mijn afspraak.
Volop stallingen
Stallen van je fiets is de eerste 24 uur gratis. Je gebruikt je OV-chipkaart, je bankpas of een tag die je moet kopen (5 bij NS of € 2,50 (actietarief) bij de stadsstallingen. Het gemak daarvan is dat je door poortjes kunt lopen, ook wanneer het personeel even bezig is.
Er zijn nu vier fietsenstallingen bij het Centraal Station. Die onder de Prins Hendrikkade heet Stationsplein en is de enige die 24/7 open is. Verder zijn er Stationsplein Oost (1.350 plekken en 500 OV-fietsen) en IJboulevard (4.000 plekken). Deze twee sluiten om 24:00 uur. En IJzijde West (800 plekken en 500 OV fietsen), dicht om 1:45 uur. De stalling aan de IJboulevard ligt onder water; erbovenop ligt een nieuwe boulevard.
NS raadt mensen met een beperking aan de stalling Stationsplein te nemen; deze heeft een rolband en hier hoeft u geen trap af. Stationsplein Oost en IJzijde West kunnen ook, want die liggen op de begane grond.