In de regio
Werken in en met een vervoerregio
Werken in en met een vervoerregio brengt andere uitdagingen met zich mee dan werken in een provincie. Daarom besloten de Rover-afdelingen die werken in een vervoerregio om van elkaar te leren. Op 11 november bracht de afdeling Amsterdam een werkbezoek aan de afdelingen in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).
Editie 1, 2024 | Marloes Hofstede
De afdelingen Amsterdam Den Haag, Delft en Zoetermeer wisselen ervaringen uit
Foto: Martin Fikke
Een vervoerregio is een bestuurlijk samenwerkingsverband van gemeenten, dat de opdrachtgever en concessieverlener is voor regionale OV. Nederland kent twee van deze regio’s: de Vervoerregio Amsterdam (VRA) en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De VRA telt 14 samenwerkende gemeentes en de MRDH 21. Beide vervoerregio’s hebben een eigen consumentenplatform voor reizigersinspraak, het Rocov. In de regio Amsterdam is dit de ReizigersAdviesRaad (RAR). De democratische controle op het dagelijks bestuur wordt uitgeoefend door een regioraad, die bestaat uit leden van de verschillende gemeenteraden. De RAR adviseert vervoerders en de VRA, maar ervaring leert dat de VRA alleen advies vraagt bij beslissingen rond concessieverlening. “Veel besluiten worden genomen zonder de RAR erin te betrekken,” zegt Amsterdams bestuurslid Marinus de Jong.
In de MRDH is het Metrocov het inspraakorgaan voor consumentenorganisaties. Alle 21 gemeenten hebben twee gemeenteraadsleden afgevaardigd in de Adviescommissie Vervoersautoriteit. In de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit hebben de wethouders zitting. Zij bepalen of een advies van het Metrocov wordt gevolgd of niet. Ook de leden in het Metrocov herkennen de trend dat Rocov’s niet in alle gevallen om advies wordt gevraagd. Een conclusie van de aanwezigen is dan ook dat er vaker ongevraagd advies moet worden gegeven.
De afdelingen nemen een kijkje op het OV-knooppunt Den Haag Centraal
Foto: Martin Oudenaarden
Zoveel afdelingen, zoveel werkwijzen
De vervoerregio’s verschillen in sommige opzichten van elkaar, en datzelfde geldt voor de werkwijze van de Rover-afdelingen. Afdeling Amsterdam wordt bijvoorbeeld af en toe uitgenodigd door de gemeente Amsterdam om mee te praten over zaken die het OV betreffen, terwijl de afdeling Den Haag werkt via inspraak in de gemeenteraad en direct contact met ambtenaren en Statenleden. “De tip over regelmatig inspreken in de gemeenteraad is heel nuttig, dat kunnen we goed gebruiken om activistisch te werken,” aldus Tom Kuhlman van de afdeling Amsterdam.
Er zijn ook duidelijke overeenkomsten. Zo hebben alle Rover-afdelingen regelmatig overleg met de regionale vervoerders. In Amsterdam zijn dit GVB, Connexxion en EBS; in Den Haag ontmoet Rover iedere twee maanden de HTM. Rover Den Haag is leidend voor het bepalen van de agenda. Ook worden de Rovers in Den Haag regelmatig uitgenodigd voor klankbordgroepen en denktanks. Volgens voorzitter Arnold van der Heijden heeft dat alles te maken met de manier van input leveren. “Onze opstelling is altijd om oplossingsgericht mee te denken. Dat zorgt ervoor dat de gemeenten en vervoerders ons serieus nemen.”
De afdelingen Amsterdam en Amstelland-Meerlanden zijn een paar jaar geleden gefuseerd, vooral om gezamenlijk meer slagkracht te krijgen. Voor de afdelingen in de MRDH (Den Haag e.o., Delft en Zoetermeer) wordt dit ook gezien als een goede stap. “De drie afdelingen in de regio Haaglanden moeten veel nauwer gaan samenwerken als eerste stap naar een eventueel samengaan. Daarmee vergroten we onze inbreng en zijn we beter benaderbaar,” zegt Arnold.
Blijmakende excursie
Je maakt de meeste Rovers blij met een OV-excursie, dus dat was een logische afsluiting van dit leerzame werkbezoek. Arnold nodigde iedereen uit om met de nieuwe Avenio tram van lijn 17 naar Den Haag Centraal te reizen. Daar kregen de leden uitleg over de verschillende tramlijnen en de benodigde capaciteit.