Beroep: Auditor van huisartsenpraktijken en huisartsenposten
OV-gebruik: ‘Ik reis meestal per OV of fiets, ik rijd zo min mogelijk auto en vlieg zelden. Voor mijn werk reis ik steeds naar een andere plek met trein, bus, OV-fiets of Greenwheels. Ik vind het heerlijk om me voor te kunnen bereiden op mijn werkdag of iets te lezen en niet in de file te hoeven staan. Ook privé ga ik vaak met de trein, bijvoorbeeld voor stadsbezoeken of voor een fietstocht. Maar sinds half maart ben ik niet meer in een trein of bus gestapt. Mijn werk lag een periode stil en mijn vader is overleden aan een coronabesmetting. Ik merk dat ik nu bang ben om risico te lopen, nog meer vanwege mensen met een hoog risico in mijn omgeving. Ik weet niet of dat reëel is, er is niet veel bruikbare informatie over beschikbaar. Maar ik voel het wel zo. Ik ben dus tegen mijn wil en milieubetrokkenheid in opeens autoforens geworden.’
Beste OV ervaring: ‘Tien graden vorst op het station van Raalte en de trein naar Zwolle gemist. Daar is weinig beschutting. De trein de andere kant op naar Nijverdal stond er wel, die zou daar keren (er werd een tunnel gebouwd) en over twintig minuten terugkomen. Ik vroeg of ik in mocht stappen en het hele rondje mee mocht rijden omdat het zo koud was. De conducteur vond het prima.’
Slechtste OV ervaring: ‘OV-fietsen op! Dat is onderweg naar je werk een ramp, je wilt op tijd komen. Vooral met goed weer zijn ze vaak allemaal weg. Eén keer liet de app zien stond dat er nog twee fietsen waren, maar van één was de sleutel kwijt en de ander was kapot. Een andere keer stonden er wel tien, maar de computer die het sleutelkastje beheert bleef volhouden dat ze op waren. Laat de systemen kloppen! Nu was het resultaat veel ergernis en een dure taxirit.’
Wat kan beter: ‘Internationaal concurreren met vliegen! Zeker binnen Europa is er nog zoveel te verbeteren. Stem vervoer af met andere landen. Zuid-Frankrijk is prima bereikbaar, ik rijd af en toe naar Bordeaux met de trein. Maar naar Italië is een ramp en vreselijk duur. En dan ook graag de fiets mee natuurlijk.’
Rover kan: ‘Meedenken over wat er komt na de OV-chipkaart en kritisch blijven op de vervoerders, zeker nu die allemaal in zwaar weer komen en de financiële belangen groter worden. En zorgen dat internationaal reizen aantrekkelijker wordt. De reiziger wil het wel!’