Beroep: Professioneel wandelaar, zie www.wandawandelt.nl
OV-gebruik: ‘Vooral voor mijn werk: wandelingen begeleiden, trainingen geven in binnen- en buitenland. Tot een paar jaar geleden vloog ik naar buitenlandse werkbestemmingen; voor opdrachtgevers is dat vaak een automatisme. Maar inmiddels heb ik de ervaring dat reizen per trein alles meegerekend soms sneller gaat. In ieder geval is het meer ontspannen; ik geniet ervan om het landschap te zien veranderen.
En ik wil graag een signaal geven naar mijn lezers: het is makkelijk en fijn om de trein te nemen. Als mijn wandelbestemming niet per OV te bereiken is, neem ik de OV-fiets. Al heb ik het wel eens meegemaakt dat de fietsen op zijn. Ik heb een NS-Business Card en reis 1e klas.’
Beste OV-ervaring: ‘Ooit viel ik in slaap in de laatste bus naar huis (Montfoort). Acht kilometer verderop stapte ik alsnog uit, en er was natuurlijk geen bus terug. Én mijn telefoon was leeg. Dus ik ben gaan lopen, totdat er een lijnbus stopte die onderweg was naar de garage. Die heeft me een heel stuk meegenomen. Een soortgelijke behulpzaamheid maakte ik mee van een conducteur in de tijd voor de mobiele telefoon. Toen ik een flinke treinvertraging had zorgde hij dat mijn moeder niet een uur ongerust in Goes op me stond te wachten.
Verder maakte ik de toer mee die de 12-jarige Bas maakte langs alle 16 stationspiano’s. Hiermee heeft hij € 60.000 opgehaald voor diabetesonderzoek. NS stuurde iemand mee om te zorgen dat alles goed
zou gaan.’
Slechtste OV-ervaring: ‘Op een reis van Arnhem naar Montfoort strandde de trein bij Ede-Wageningen. Uiteindelijk stond ik na veel slechte communicatie ’s avonds laat met anderen in Utrecht, en zou ik nog twee uur moeten wachten op een door NS geregelde taxi. Dus heb ik zelf maar een taxi besteld. De NS heeft deze rit niet vergoed, want het was niet hun taxi.’
Wat kan beter: ‘De prijs, met name die voor internationale reizen, moet omlaag.’
Rover kan: ‘Werken aan bereikbaarheid, ook in dunbevolkte gebieden. En zorgen dat je met de OV-chipkaart overal terecht kunt. Dat kan nu bijvoorbeeld niet in de Zeeuwse haltetaxi en de nachtbus in Utrecht.’