Mark Smith, alias The Man in Seat 61
Beroep: voormalig spoorman die nu de website www.seat61.com onderhoudt
OV gebruik: ‘Ik pendelde elke dag vanuit mijn huis in Buckinghamshire naar mijn werk in Londen. Sterker nog, als kind ging ik elke dag met de trein naar school! Tegenwoordig gebruik ik treinen en af en toe een veerboot voor vakantiebestemmingen of zakelijke bijeenkomsten in heel Europa. Ik vlieg niet, tenzij het op lange afstanden en onvermijdelijk is. Mijn vrouw is Nederlandse en ik begon vaak reizen vanaf het huis van mijn schoonouders in de buurt van Hengelo: naar de Harz, naar Praag, naar de Zwitserse Alpen... Het is geweldig om de slaaptreinen van Nederland naar Zwitserland, Zuid-Duitsland en Oostenrijk weer te zien rijden, met een slaaptrein naar Berlijn & Praag die volgend jaar van start gaat.
Beste OV-ervaring: ‘Ik vind NS uitstekend – frequente treinen en eenvoudige betaalbare tarieven. Maar ik hoef er natuurlijk niet elke dag mee te reizen! Mensen klagen altijd over de spoorwegen in hun eigen land, maar vinden die in de buurlanden prachtig. Wij Britten klagen over ons eigen spoornet en vinden NS of DB een lust voor het oog. Misschien denkt een Nederlandse of Duitse reiziger er anders over!’
Slechtste OV-ervaring: ‘Chipkaarten zijn geweldig voor bewoners die de cursus hebben gevolgd en in een kaart hebben geïnvesteerd. Maar ze worden vaak zo ingevoerd dat ze een barrière vormen voor eenmalige gebruikers. Ik was 5 uur in Rotterdam en wilde maar één metrorit terug naar Centraal. Ik kon geen enkel ticket van € 2 kopen, alleen een OV-chipkaart voor minimaal € 5. We waren met z'n tweeën en de oplossing was simpel: “Taxi...”. Ik wil echt geen portemonnee vol smartcards van elke stad die ik ooit bezoek, met € 200 aan tegoed erop dat ik nooit zal gebruiken!
Wat kan beter: ‘In heel Europa ligt de grootste ruimte voor verbetering bij grensoverschrijdend reizen. We hebben betere toegang tot tijden en tarieven nodig, de boekingsystemen in heel Europa zijn veel te versnipperd. En we hebben ook betere passagiersrechten nodig. Voor wanneer mensen een doorgaande reis wel moeten maken met aparte kaartjes omdat er geen doorgaand kaartje bestaat, en een vertraging een gemiste aansluiting betekent zonder wettelijk recht om later verder te reizen.’
Rover kan… ‘NS en stadsvervoerders eraan herinneren dat niet iedereen een regelmatige reiziger is en niet alle toeristen een dagkaart willen. Gelegenheidsreizigers mogen niet vergeten worden! Wanneer de internationale treinen verhuizen van Amsterdam Centraal naar Amsterdam Zuid, wordt dit een groter probleem. Ik zou graag zien dat bij elk internationaal ticket een tram/metro transfer van Zuid naar het centrum zou zitten.’