Skip to main content
Internationaal

80 weken hinder!

De Duitse spoorlijn tussen Emmerich en Oberhausen wordt fors verbouwd. Er zullen langere periodes geen of veel minder treinen rijden. Tussen 2024 en 2026 hebben reizigers 80 weken last van de werkzaamheden.

Editie 2, 2024  |  Martin Oudenaarden

Spoorwerkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen
Foto: Deutsche Bahn AG

 

Goederentreinen rijden al ruim 15 jaar over de Betuwelijn van Rotterdam naar Duitsland en terug. De Betuwelijn is onderdeel van de drukke Europese goederenspoorcorridor van de haven van Rotterdam naar het Italiaanse Genua. Duitsland zei al in 1992 toe de spoorlijn van Emmerich naar Oberhausen te zullen moderniseren; dat gaat nu eindelijk gebeuren. Het aantal sporen op het traject gaat van twee naar drie. Dat is nodig om o.a. de RegionalExpress Arnhem–Düsseldorf, de ICE’s Amsterdam–Frankfurt/Basel en de vele goederentreinen de ruimte te geven.

80 weken

Het werk aan de uitbreiding van de Duitse spoorcapaciteit zorgde al voor overlast voor treinreizigers en zal ook de komende jaren voor overlast zorgen. De Duitse infrastructuurbeheerder DB InfraGo heeft aangekondigd dat het treinverkeer van 2024 tot 2026 maar liefst 80 weken lang hinder zal ondervinden van de werkzaamheden!

In 2024 rijden er gedurende ongeveer 10 weken, verdeeld over drie langere periodes, helemaal geen treinen tussen Emmerich en Oberhausen. Hiervan hebben we nog twee treinloze periodes te gaan, namelijk van 14 mei t/m 14 juni, en van 1 t/m 24 november. Daarna volgen nog twee weekenden in november en december. Bovendien is er tijdens één week in november en buiten de treinloze weekenden van december op een deel van het traject maar één spoor beschikbaar.

Nieuwe ICE-treinstellen

De ICE-treinstellen die tussen Amsterdam en Frankfurt/Basel rijden zijn nog maar ruim twintig jaar oud, maar lijken soms aan het einde van hun latijn te zijn. Er zijn veel storingen aan deze treinstellen en ze stranden regelmatig onderweg. Er zijn vrijwel geen reservetreinstellen, dus zijn sommige treinen structureel korter.
Maar er gloort licht aan de horizon. Als alles goed gaat zet DB vanaf juni 2024 nieuwe ICE-3 NEO treinstellen in. Hopelijk leidt dit tot minder uitvallende ICE’s en kunnen er later meer gaan rijden. Daar is vooral in de zomer en op drukke dagen in december behoefte aan.

 

Bussen en omleidingen

Als er helemaal geen treinen kunnen rijden, moeten gebruikers van de RegionalExpres Arnhem–Düsseldorf met de treinvervangende bus. Die doet er al gauw een uur langer over. De ICE’s gaan omrijden via Venlo, zijn trager en stoppen niet in Arnhem, Oberhausen, Duisburg en Düsseldorf. Ze stoppen dan wél in ’s-Hertogenbosch en Mönchengladbach, ook als er in Duitsland maar één spoor beschikbaar is.

Voor de planners van DB InfraGo en ProRail is het stevig puzzelen, zeker omdat tussen Venlo en Mönchengladbach deels maar één spoor ligt! De vele werkzaamheden zorgen er zelfs voor dat NS voorlopig geen vier intercity’s per uur kan laten rijden van Breda naar Eindhoven en terug. O.a. de via Venlo omgeleide goederentreinen verhinderen dit.

Meer informatie over de werkzaamheden is te vinden op https://emmerich-oberhausen.de/ . Wijzigingen in de treindiensten worden aangekondigd door NS, DB en de regionale vervoerder VIAS.

Reizigerstreinen op de Betuwelijn

Ook nu rijden er af en toe reizigerstreinen op de Betuwelijn: de ICE’s van Amsterdam naar Duitsland en de nachttreinen van Amsterdam naar Zwitserland en Oostenrijk. Dit gebeurt bij werkzaamheden tussen Utrecht en Arnhem en bij onverwachte stremmingen van dit traject. Deze treinen rijden vanaf Utrecht dan naar Geldermalsen, via de Betuwelijn tot Elst en dan via de spoorlijn uit Nijmegen naar Arnhem. Vanaf Elst rechtdoor richting Zevenaar mag niet; door de tunnel onder het Pannerdens Kanaal mogen geen reizigerstreinen rijden.