Skip to main content

Internationaal reisverslag

Op reis naar het hoogstgelegen station van Europa

Het is zo’n 11 uur reizen per trein: het hoogstgelegen spoorwegstation van Europa, gelegen in Zwitserland. Het was nog net zomer dus geen last van sneeuw of blaadjes op het spoor. Dan nog is zo’n verre OV-reis altijd weer een avontuur, zeker wanneer het Duitse spoor getrotseerd moet worden.

Alleen online  | November 2024  |  Gerrit Bakkenes

Vanaf de Jungfraujoch
Foto: Gerrit Bakkenes

 

Al tientallen jaren speel ik in gedachten met een reis naar de Jungfraujoch, een bergtop in Zwitserland. De welbekende European Timetable van Thomas Cook toonde vroeger, en misschien nu nog wel, precies de route die van uit Nederland gevolgd kon worden. Eerst naar het Zwitserse Interlaken en vervolgens via Lauterbrunnen of via Grindelwald naar Kleine Scheidegg. Vandaar naar de Jungfraujoch. Het station Jungfraujoch ligt op 3454 meter hoogte en is daarmee hoogst gelegen spoorwegstation van Europa.

9 keer overstappen

Begin juli heb ik de mogelijkheden bekeken. Voor internationale reizen blijft dit altijd lastig en zijn er veel verschillende websites en apps voor nodig. Ik gebruikte de app Rail Planner (Eurail/ Interrail) en de website www.bahn.de. Daarbij kreeg ik een paar krappe overstappen als advies. De ervaren reiziger weet dat dit in Duitsland nooit een goed idee is, tenzij je een redelijke kans wilt maken op geld terug bij vertraging. NS International toonde ook een verbinding met dezelfde vertrektijd, maar met een overstap van 86 min en een uur latere aankomst in Interlaken. Toch vreemd, die verschillen. Ook op de terugweg deed NS International langer over de reis.

Uiteindelijk koos ik voor een reis van Zwolle via Arnhem, Keulen, Mannheim, Baden-Baden en Basel naar Interlaken. Maar liefst 9 keer overstappen.... ik ben niet bang en wil graag de benen strekken. De terugreis voerde via Basel, Karlsruhe, Keulen en Oberhausen met 6 keer overstappen.

IJspaleis Jungfraujoch
Foto: Gerrit Bakkenes

 

Niet volgens plan

Twee weken voor vertrek kwam er een mailtje van de DB dat de reis Zwolle - Interlaken niet meer volgens het oorspronkelijke plan mogelijk is. De gevolgen bleken beperkt. Een kort traject met de vervangende bus (SEV-SchienenErsatzVerkehr) i.p.v. met de S-Bahn, met een zelfde aankomsttijd in Interlaken West. Later bleek er ook inzet van SEV te zijn op de terugreis. In beide gevallen waren er ruim voldoende bussen aanwezig. Op dinsdag 27 augustus ging de reis van start. Gewapend met papieren ticket, een ticket in de DB app en een Fahrgastrechte-Formular om compensatie bij vertraging aan te vragen. Later hoorde ik dat compensatie voor vertraging tegenwoordig via de app geregeld kan worden en het Fahrgastrechte-Formular niet meer nodig is, altijd handig om te weten voor wie door Duitsland reist. Ik was niet alleen gewapend met compensatieformulieren maar ook met een flink ruime overstaptijd en gelukkig maar ook, want de RE19 tussen Arnhem – Düsseldorf viel nu ook weer meerdere keren uit vanwege personeelsproblemen. Onderweg in de nieuwe ICE, de Neo, een melding binnen via de app van de Deutsche Bahn met het advies om de reis aan te passen omdat aansluitingen niet gehaald zouden worden. Omdat er volgens mijn eigen informatie voldoende tijd was, heb ik het advies in de wind geslagen. Het gevolg: ik stapte op de oorspronkelijke geplande tijd uit in Interlaken West. Had ik het advies van DB gevolgd, dan was ik ruim 2 uur vertraagd geweest. Een goede voorbereiding loont zich!

Alpentuin met bordjes
Foto: Gerrit Bakkenes

 

Uitzichten

Het uitzicht vanuit de ICE was  mooi, dit is Reizen met een hoofdletter. En de reis werd steeds mooier. `s Morgens met de PostAutobus naar Interlaken Ost en vandaar met een overstap op Lauterbrunnen en Kleine Scheidegg naar de Jungfraujoch. Het laatste traject, het deel wat het meest spectaculair zou moeten zijn, ligt voor 90% in een tunnel. Hierdoor was hier van het landschap eigenlijk niets te zien. Op de Jungfraujoch was het ca. 4° en 1 Bft. Met een wolkeloze hemel was het goed toeven, gewoon warm. De vele laagjes tegen de kou waren niet nodig. Dat hadden anderen ook al doorzien en liepen in een korte broek en een T-shirt. Zip-liners of Abseilers gingen in die outfit naar beneden en belandden in de sneeuw. Het uitzicht was fenomenaal. Naast het prachtige uitzicht kun je het IJspaleis bezoeken. Uitgehakt in en gebouwd met ijs. Hier rond te lopen is een bijzondere ervaring.

Geen dienstregeling

De volgende dag met de funiculaire naar Harder Kulm. Om daar van koffie en uitzicht te genieten. Vandaar is er voor waaghalzen een wandelroute naar Interlaken met deels een dalingspercentage van boven de 30%.

Later naar Schynige Platte met de gelijknamige tandradbaan, die met een snelheid van 10 km/h naar boven kruipt. In de zomermaanden zijn er veel toeristen, vooral uit het Verre Oosten, bij welke aantallen een reguliere dienstregeling niet volstaat. Omdat dit baanvak geen beveiliging kent en er niet op blokafstand gereden kan worden, rijdt men met 3 treinen achter elkaar gewoon op zicht.

Op de Schynige Platte weer wat genuttigd en vooral genoten. Vanaf Schynige Platte zijn er wandelmogelijkheden en is er een Alpentuin met honderden alpenplanten met bijbehorende bordjes. De hoeveelheid en de gelijkvormigheid van die planten laten een mens duizelen.
De terugreis ging met een rijtuig met ARKO (Alle Ramen Kunnen Open). Eigenlijk ook geen ARKO; er zaten geen ramen in. Heerlijk bij een temperatuur van 29°. Terug in Interlaken op een terrasje het stadsvervoer bekeken. De normale dienstregeling is een halfuursdienst, waarbij bij grotere reizigersaantallen Entlastungsbus-fahrten worden ingezet. Ik waag me niet aan een vertaling. Zwitserland staat erom bekend duur te zijn. Dat klopt. Het eten is circa 25% duurder en de hotels zijn duur voor Nederlandse begrippen.

ARKO en rijden op zicht
Foto: Gerrit Bakkenes

 

Soms loopje tegen een verrassing aan

De terugreis van Interlaken naar Zwolle verliep prima, ondanks een vervangende bus in Duitsland was ik exact op tijd in Zwolle. Zo loop je nog wel eens tegen verrassingen aan. Want ik had vooraf rekening gehouden met de nodige moeilijkheden in Duitsland maar uiteindelijk bleek het hier gewoon ook goed te kunnen gaan. Tegelijk horen we altijd dat het spoor in Zwitserland zo voorbeeldig functioneert. Maar ik vraag me nu af of dat wel zo terecht is: op Interlaken West bleek 30% van de regionale treinen uit te vallen. Maar de grootste verrassing was het dichtste bij huis: in Zwolle bleken de werkzaamheden aan de Kop van Assendorp maar liefst 6 weken eerder gereed te zijn waardoor EBS de omleidingsroute niet meer reed. Niet alle chauffeurs waren hiervan op de hoogte. Dit gaf leuke discussies bij de chauffeurs onderling. De reisplanners, apps, DRIS’n, boordapparatuur waren nog niet bijgewerkt. Tijdens de rit van het station Zwolle naar huis leverde dit een geanimeerd gesprek met de chauffeur op, die om “verdwaalde” reizigers op te halen nog een extra lus maakte en daarmee alle halten van de omgeleide én normale route aandeed. De volgende dag trof ik trouwens een chauffeur die het begin van de normale route nam en halverwege de omleiding oppakte, daarmee een 8-tal reizigers blij makend maar reizigers op de normale route in de mineur achterlatend.

Kortom, een goede voorbereiding loont zich maar verrassingen zijn niet altijd te voorkomen. Dat geldt zowel voor een lange, internationale reis als een bustripje in je eigen stad.