Skip to main content

Column OV-Magazine

Duur dagje uit

Steeds hogere prijzen maakt dat het openbaar vervoer steeds minder openbaar wordt, stellen onze collega's van OV-Magazine.

Editie 2, 2024 | Marcel Slofstra, hoofdredacteur OV-Magazine

Openbaar is openbaar voor iedereen!
Foto: Martin Oudenaarden

 

Als hoofdredacteur van OV-Magazine ben ik natuurlijk voorstander van het openbaar vervoer. Als iedereen voor de bus of de trein zou kiezen als dat ook maar een beetje kan, kunnen veel auto’s de deur uit, in elk geval de tweede of soms zelfs derde auto. Dat het OV ook voor het klimaat de beste optie is hoef ik ook al niet uit te leggen. Dus hup, allemaal een dagje weg met de trein?

De grootste drempel voor hoger OV-gebruik lijkt mij de prijs. Misschien is de auto soms duurder, soms goedkoper, dat hangt van veel factoren af. Maar daar gaat het niet om: openbaar vervoer moet openbaar zijn, toegankelijk voor íedereen. Mensen die toegang hebben tot mobiliteit hebben ook toegang tot werk, familie, vrienden, studie. Toegang tot nieuwe kansen.

Wat is het dan toch jammer dat bij tegenvallende cijfers de reflex meteen ‘we moeten de prijzen verhogen’ is – waarmee openbaar vervoer steeds minder ‘openbaar’ dreigt te worden. Voor de hoogopgeleide professional met een businesscard op zak is het een ver-van-mijn-bedshow, maar zolang de prijzen van het OV hoog blijven, is het onbegonnen werk om meer mensen in de trein te krijgen.

Als de trein een alternatief wil zijn voor de auto, ook voor een dagje uit, dan moet de prijs aantrekkelijk zijn. Ook als je, bijvoorbeeld, met vijf man en een hond op pad wilt.