Binnen Nederland kan het al aardig ingewikkeld zijn om verbeteringen voor de reiziger af te dwingen; op Europees niveau is het nog veel complexer. Rover is één van de oprichters van de European Passengers’ Federation (EPF): de overkoepelende organisatie waar de Europese broertjes en zusjes van Rover in zijn verenigd. Aan de EPF de moeilijke taak om het reizigersbelang in Europa te vertegenwoordigen.
Nationale belangen
Net na de Europese verkiezingen staat de nieuwe Europese Commissie ongetwijfeld te trappelen om van alles te gaan doen, maar wat kunnen zij doen voor de reiziger? De Europese Commissie kan voorstellen doen, waar het Parlement ook een positie in neemt, maar veel wordt uiteindelijk besloten in de Raad van Ministers die gevormd wordt door de lidstaten. En die lidstaten denken vooral aan het eigen belang.
De vervoerbedrijven spelen een belangrijke rol. Zij zouden er vrijwillig voor kunnen kiezen om samen het boeken van een doorgaande reis eenvoudiger te maken. De grootste vervoerders zoals de Franse, Duitse en Nederlandse spoorwegen werken samen in hun Europese koepelorganisatie CER. De CER wil dat eenvoudige boekingssysteem wel realiseren. In 2030, volgens hun ‘ticketing roadmap’. Maar daarmee zijn we er nog lang niet. Ten eerste is 2030 veel te laat; moet dit echt nog zes jaar duren? Ten tweede zijn niet alle vervoerders lid van deze CER. De grote (voormalige) staatsbedrijven die dat wel zijn, staan nou niet bekend als het meest reizigersvriendelijk. Nationale belangen worden vaak vooropgezet.