Skip to main content

Actie

Heel Holland Reist

Veel reizigers hebben er al kennis mee gemaakt: het Deutschlandticket, waarmee onze oosterburen goedkoop met het openbaar vervoer reizen. Waarom doen we dit in Nederland niet? Rover ziet het wel zitten en komt in actie.

Editie 4, 2024  |  Sanne van Galen 

 

In de zomer van 2022 lanceerde Duitsland het ‘9-euro-ticket’: voor 9 euro per maand kon je in heel Duitsland reizen met al het openbaar vervoer. Inmiddels kennen we het Deutschlandticket voor €49 per maand, nog steeds een erg scherpe prijs. Het ticket geldt niet in ICE en IC-treinen, maar verder is al het OV ermee te bereizen – inclusief de nostalgische stoomtrein.

Klimaatticket

In Duitsland werd oorspronkelijk gesproken over een ‘klimaatticket’: het idee was dat aantrekkelijk openbaar vervoer meer reizigers uit de auto zou trekken, waardoor het land beter in beweging blijft. Uit onderzoek bleek dat het vooral in de steden een succes is; zo’n 8% van de reizigers daar koos voorheen zelden voor het OV. Dit betekent in theorie veel minder auto’s op de weg. Zouden we dat in Nederland ook niet hartstikke toejuichen?

Reizigers blijven weg

Hier schiet het intussen niet op sinds de coronacrisis. Mensen zijn meer gaan thuiswerken en de reizigers zijn niet teruggekeerd in de aantallen die we voor corona zagen. Nieuwe klanten werven is ook niet makkelijk; we lezen immers allemaal de berichten in het nieuws over weer meer overlast op het spoor, weer te veel vertragingen en weer uitgevallen ritten wegens personeelsgebrek.

 

Weer duurdere kaartjes

Dus hoe krijgt Nederland het openbaar vervoer weer terug op de rails? Hoe zetten we eindelijk die zo nodige groei van duurzaam vervoer in? Simpel: we maken de kaartjes duurder. Althans als het aan de OV-sector ligt. Want prijsverhogingen lijken de enige knop waar de vervoersbedrijven aan weten te draaien. En dus dreigt de trein weer duurder te worden, ruim 10% zelfs als de Tweede Kamer niet financieel bijdraagt. Ook in het stads- en streekvervoer dreigen er weer wat procenten bij te komen. En zo blijven we lijdzaam toezien hoe er straks weer reizigers zullen zijn die het steeds duurder wordende OV de rug toekeren. Maar geen nood, we kunnen tenslotte altijd de tarieven weer verhogen.

Het tij keren

Niet als het aan Rover ligt. Wij willen het tijd voor eens en altijd keren. En een NL-ticket zou daar wel eens een hele goede manier voor kunnen zijn. Want een goedkoop ticket zorgt voor meer reizigers in het openbaar vervoer en daardoor minder files op de weg. De vervoersbedrijven worden er misschien niet rijk van. Maar massa is kassa: beter meer reizigers met een goedkoop ticket dan een paar reizigers met een duur ticket.

Doe mee

Natuurlijk is er wel een financiële injectie van de politiek nodig. Helemaal kansarm is dit niet: in opdracht van de Tweede Kamer wordt het NL-ticket momenteel al onderzocht. Maar zoals we van de OV-bedrijven kennen, maken die zich vooral zorgen om verlies aan inkomsten. Het onderzoek kan daarom wel een steuntje in de rug gebruiken. Daarom lanceren wij de actie Heel Holland Reist - een naam die een knipoog is naar een bekend tv-programma maar zeker niet betekent dat wij ons voor slechts twee provincies inzetten, want een voordelig kaartje zou juist heel Nederland in beweging houden. Laat ons vooral weten dat je de actie steunt, want met de binnengekomen steunbetuigingen gaan wij de lobby inzetten. Neem dus snel even een kijkje op onze actiepagina www.rover.nl/heelhollandreist !