Skip to main content
Column

Foutje, aansluiting naar de maan!

Door Arjan Polderman

Regelmatig reis ik naar Middelburg. Vanaf Woerden de sprinter naar Rotterdam Centraal en dan overstappen op de intercity naar Vlissingen. Zo ook op donderdag 4 juli.

Die keer haperde er iets. In Woerden wachtte de sprinter om passagiers over te nemen uit de sprinter die níét doorging naar Den Haag. Ach, voor een lichte vertraging was er wel ruimte.

Maar op de drempel van Rotterdam Centraal stopte de trein voortijdig. Na enige minuten weer wat beweging, maar dat waren slechts enkele meters – en toen weer stilstand. Intussen kwam mijn aansluiting in het gedrang.

Eindelijk kwam er informatie los: de trein is naar spoor 16 geleid maar daar staat al een andere trein, dus we kunnen niet bij het perron komen. Daar zit je dan. Na enige minuten weer een mededeling: de passagiers in het voorste treinstel kunnen via de voorste deur toch op het perron komen. Dat gold ook voor mij, al duurde het een flinke tijd voordat iedereen door één deur naar buiten was. Mijn intercity was natuurlijk al lang weg.

De reizigers in het tweede treinstel hadden nog meer pech: voordat ze de trein konden verlaten moesten ze eerst achteruit en dan weer vooruit naar spoor 15. De reizigers in die andere trein op spoor 16 hadden ook pech: hun trein kon pas vertrekken nadat de mijne uit de weg was gegaan.

Waarom had de treindienstleiding ons niet meteen naar het geheel lege spoor 15 geleid? Wisten ze niet dat spoor 16 bezet was? Had het iets te maken met de vertraging die we al hadden?

Had de machinist niet gezien dat het wissel hem een verkeerde kant op stuurde? Had die niet bijtijds (aan de snelheid kan het niet gelegen hebben) kunnen stoppen en om een correctie vragen?

Reizen met de trein blijft me verrassen. Gelukkig kunnen we altijd de schuld afschuiven op de software.