Skip to main content

Interview

Marieke Eyskoot: duurzame lifestyle expert als nieuwe OV-stem

Ook een stem kan met pensioen gaan, bijvoorbeeld eentje die de haltes in het OV omroept. En dan moet er een opvolger komen. Bij Transdev is dat nu het geval. We spraken met hun nieuwe stem: ze heet Marieke Eyskoot, en haar geluid kan je bekend voorkomen.

Editie 3, 2024  |  Gerda Spaander

Marieke Eyskoot
Foto: Gerda Spaander    

 

Even over Transdev, waar rijdt dat ook alweer? Transdev is het moederbedrijf van Connexxion, Breng, en Hermes. En in hun wagenpark wordt de bekende omroepstem langzamerhand vervangen door die van Marieke Eyskoot. Zo’n stem is doorgaans anoniem, maar we vonden het leuk om deze nieuwe stem ook een gezicht te geven.

OV als onderdeel van duurzaam leven

Marieke Eyskoot is in de media bekend als ‘duurzame lifestyle expert’. Noblesse oblige: hoort OV ook bij haar duurzame lifestyle? Jazeker: “Openbaar vervoer past goed bij mij. En dat zat er al jong in: toen ik als beloning voor niet-roken op mijn 18e mijn rijbewijs mocht halen heb ik dat afgeslagen. Ik dacht namelijk dat ik anders meer auto zou gaan rijden dan nodig. Ik heb nog steeds geen reisbewijs en reis graag met het openbaar vervoer.”

Dat horen wij als Rovers graag.

Marieke zit niet alleen graag in de trein, maar ook in de bus. “Ik vind met de bus reizen echt leuk. Je komt dan door dorpen en steden waar je anders niet snel zou komen. Het zit ook in de familie: mijn opa was buschauffeur bij de NZH (voorloper van Connexxion). En nu voel ik me er natuurlijk nog meer bij betrokken, al doe ik dit werk thuis, in mijn eigen opnamestudio.”

Nieuws lezen voor een betere wereld

Marieke doet al veel met haar stem. Ze presenteert de duurzame onderwerpen van het KRO-NCRV tv-programma BinnensteBuiten; ook is ze spreker en dagvoorzitter bij evenementen die over duurzaamheid en een betere wereld gaan. Waarbij ze liefst aansprekende voorbeelden laat zien, in plaats van het te hebben over dingen die je beter kunt laten. Daar begon ze al jong mee: ze richtte op school een Mok-groep op (geen plastic bekers maar mokken). Ook leek het haar wel wat om bij Greenpeace op de Rainbow Warrior mee te varen, en ze hield op met het eten van dieren. En ze wilde graag nieuwslezer worden, met het idee: als mensen weten wat er in de wereld aan de hand is, kunnen en willen ze meewerken aan een betere wereld. En Marieke werd ook inderdaad (parttime) nieuwslezer, bij AmsterdamFM. Overigens schreef ze daar ook zelf de teksten.

Marieke is te horen in Amstelland-Meerlanden
Foto: Tim Boric

 

Van soundcheck naar droombaan

Hoe Transdev bij Marieke terechtkwam? Op een originele manier: “Ik presenteerde een evenement voor Transdev, en daar gaat vaak een soundcheck aan vooraf. Even horen of het geluid goed is ingeregeld. En zoals meestal deed ik dat met een OV-omroep, omdat ik dat leuk vind. ‘Beste reizigers!’ Dat viel daar natuurlijk op, en in goede aarde. Toen ze op zoek gingen naar een nieuwe OV- stem vroegen ze me om mee te doen, en uiteindelijk hebben kozen ze mij. Een droombaan!”

5000 haltenamen

Nu is Marieke bezig om voor 1.200 bussen, de regionale trein Arnhem–Doetinchem en de zelfrijdende ParkShuttle in Rotterdam alle haltenamen en mededelingen in te spreken. Dat zijn er heel wat: op het ogenblik zo’n 5.000. En dan zijn er ook nog mededelingen, die de chauffeur met een druk op de knop kan laten klinken, waarvan er een deel ook in het Engels en Duits worden ingesproken. ‘Reist u met een OV-chipkaart, vergeet dan niet uit te checken’, bijvoorbeeld. Dus langzamerhand wordt de stem van de vorige omroepster vervangen door die van Marieke. In lijn 397, tussen Schiphol en het Amsterdamse Leidseplein, de bussen die we voortdurend zien langsrijden tijdens dit interview, kun je dat soort Engelstalige reisinformatie al horen. Na die 5.000 haltes houdt het niet op: na wisseling van concessies zijn er (hopelijk voor Transdev) weer veel nieuwe haltes in te spreken, want een stem verhuist niet van bv. Arriva naar Connexxion.

Spreekt het voor zich hoe haltenamen worden uitgesproken? “Vaak wel, maar als dat niet het geval is worden er aanwijzingen gegeven, vraag ik na waar de klemtoon ligt of ik spreek het op een paar verschillende manieren uit. Ik roep vaak alleen de halte om, niet de plaatsnaam, dus ik weet niet altijd waar de halte is. Maar daar ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig naar, dus dan vraag ik toch even waar ik allemaal te horen ben. De eerste halte die ik ooit heb ingesproken is ‘Ziekenhuis Hoofdingang’, en dat bleek in Zevenaar te zijn. En dat is het ziekenhuis waar mijn man is geboren! Dat is toch bijzonder...”  

En wordt dat niet saai, 5000 haltes inspreken? “Het gaat in kleine porties, anders wordt het te veel. Dus helemaal niet saai. Ik verheug me erop de reizigers de weg te wijzen en al die mooie haltes in te spreken, net als de iconische reisinformatie. Echt een eer!”

AI geen vervanging

Is kunstmatige intelligentie (AI) inmiddels een bedreiging voor een levende OV-stem? Marieke weet niet of stemmen met AI al geloofwaardig nagemaakt kunnen worden. Maar ze heeft haar bedenkingen. ‘Het lijkt me nogal zielloos, minder menselijk om kunstmatige stemmen te gebruiken. Zo’n wereld willen we toch niet, waar niks meer echt is?” Gelukkig kiest Transdev voor een menselijke stem, omdat ze ook mensen vervoeren. Zodat de reiziger in de bussen straks steeds meer Mariekes stem kunnen horen, op de manier die voor reizigers prettig is: goed verstaanbaar en vriendelijk. En waarvan sommigen zullen denken: waar ken ik die mevrouw van?

Waar (straks) te horen

Connexxion, Breng en Hermes rijden in Noord-Holland exclusief Amsterdam en Waterland, heel Zeeland, Hoeksewaard/Goeree Overflakkee, rondom Arnhem en Nijmegen en in Zuidoost Brabant. Transdev neemt met andere vervoerbedrijven deel aan R-net.