Beroep: Beleidsmedewerker Rover
OV-gebruik: “Ik gebruik altijd het openbaar vervoer, voor zowel werk als vrije tijd. Ik kom dus letterlijk in alle soorten OV. Sinds ik in het centrum van Apeldoorn woon, kan ik veel meer met de fiets doen. De bus zie ik hierdoor tegenwoordig iets minder vaak dan de trein. Ik ga ook ieder jaar op vakantie met de trein. Dit jaar ben ik met mijn vriend naar Wenen, Boedapest en Bratislava gereisd.”
Beste OV-ervaring: “Eigenlijk heb ik bijna alleen maar goede ervaringen met het OV. Ik ben zo iemand bij wie de reis altijd goed loopt. Ik word extra blij van leuke OV-medewerkers. Ik ben zelfs via één van die leuke conducteurs in de OV-sector terechtgekomen. Ik heb eigenlijk een opleiding gedaan tot kunstdocente, maar mijn interesse in het OV werd gewekt door de gesprekken met deze conducteur die ik op Twitter voortzette.”
Slechtste OV-ervaring: “Ik heb nooit problemen in het OV, ben ook nooit ergens gestrand geraakt. Toch zijn niet alle ervaringen goed, maar daar kan niet altijd het OV-bedrijf iets aan doen. Zo werd ik in een avondtrein eens lastiggevallen door een reiziger die aan me begon te zitten. Ik dreigde hard te gaan gillen en toen schoot een medereiziger me te hulp. Zo zie je: andere reizigers kunnen je reis verpesten maar ook je redding zijn.”
Wat moet nú beter: “Het reizen neemt iedere maand een flinke hap uit mijn portemonnee want het OV is hartstikke duur. En dan wordt er ieder jaar wel geroepen dat het nog duurder wordt. Dit moet toch een keer stoppen? Anders reist er straks niemand meer met het OV! In het buitenland zie ik dat het ook anders kan, bijvoorbeeld in Duitsland waar ze een goedkoop ticket hebben om duurzaam reizen juist te bevorderen.”
Rover kan: “Het overzicht houden over al die stukjes van de reis die belangrijk zijn. Niet alleen de grote ontwikkelingen zoals prijsstijgingen verdienen aandacht, maar bijvoorbeeld ook de vieze treintoiletten die ik altijd probeer te vermijden. Het is juist de kracht van Rover dat elke klacht belangrijk is.”