Skip to main content

Bert van Keeken (80)

Beroep: gepensioneerd, vroeger ordervoorbereider bij een drukkerij.

OV-gebruik: “Ik heb geen rijbewijs, gebruik dus veel trein en bus en ga ook veel met de fiets. Ik heb een abonnement met 7 keuzedagen, die gebruik ik vooral in juni, juli en augustus. Ik kan dan op zaterdag en zondag reizen zonder rekening te hoeven te houden met spitstijden, en ik kan voor 6 euro toeslag de hele dag 1ste klas reizen.”

Beste OV-ervaring: “De verandering van keuzedagen gebruiken. Vroeger was dat eens per twee maanden, nu kan ik zelf bepalen hoe ik ze over het jaar verdeel. De NS-servicepunten hebben een brochure ‘Reizen met NS’ met daarin een kaart van Nederland met alle spoorverbindingen. Bijvoorbeeld van Alphen aan den Rijn, waar ik woon, naar Etten-Leur zijn er drie mogelijkheden: via Leiden, via Gouda of via Utrecht. Zo zijn er meer mogelijkheden, dat maakt het reizen avontuurlijker. Ook ideaal wanneer onderweg omleidingen enzovoort plaatsvinden, dan kan ik hier alternatieve routes uitzoeken.”

Slechtste OV-ervaring: “Dat NS ooit de Voordeelurenkaart afschafte. Die heet nu Dal Voordeel en je kunt er niet meer in juli en augustus je keuzedagen mee gebruiken in de spitstijden. Je hebt wel korting in de 1ste klas, maar die 40% korting zit standaard in Dal Voordeel – dus je hebt geen voordeel. Bij andere abonnementen kun je voor 10 euro ook doordeweeks 1ste klas reizen. Ook erg klantonvriendelijk is dat de meereiskorting bij de automaten is vervallen. Er is een erg ingewikkeld systeem voor in de plaats gekomen. Pas bij grote stations bij de servicebalie kan ik dit aanpassen aan mijn medereiziger.”

Bijzondere OV-ervaring: “Er is een keer een hele postzak verdwenen met daarin mijn aanvraag voor geld terug bij vertraging. Iedereen die navraag deed, kreeg een dagkaart. Ik kreeg er twee omdat mijn zus met mij meereisde. Met een vriend die een auto heeft en hoogst zelden met de trein reist, ben ik naar Maastricht gereisd, waar we koffie met gebak hebben genomen. Vervolgens gingen we naar Groningen om te eten en daarna via Zwolle weer terug.”

Rover moet…: “bij NS en zo de belangen van de reiziger blijven benadrukken. Al sta je soms voor voldongen feiten.”