De eerste nachttrein van European Sleeper
Met meer dan een jaar vertraging heeft de eerste nachttrein van European Sleeper van Berlijn via Amsterdam naar Brussel gereden. Hiermee is het aanbod voor internationale treinreizigers weer iets uitgebreid.
Alleen online | Juli 2023 | Rover-Limburg
Foto's: Patrick Mol
De European Sleeper is de eerste nachttrein tussen de Belgische en Duitse hoofdsteden in meer dan tien jaar. Oorspronkelijk zou de trein een jaar eerder in gebruik worden genomen. Er ontstond echter vertraging door het zoeken naar geschikte rijtuigen en het vinden van treinpaden in de dienstregeling.
Rijtuigen
Het probleem met de slaaprijtuigen is de beschikbaarheid, de oorzaak hiervan is dat de grote spoorwegmaatschappijen in West-Europa de nachttrein hebben afgeschaald dus er is de afgelopen jaren niet geïnvesteerd in nieuw materieel. Nieuwbouw van rijtuigen duurt zes tot zeven jaar. Als eerste worden 35 oude zitrijtuigen uit de zestiger jaren gerenoveerd voor de nieuwe bestemmingen.
Treinpaden
Het vinden van treinpaden was de andere uitdaging. Er is open toegang tot het spoornet. Normaal gesproken hoeft een treinbedrijf slechts een aanvraag voor een treinroute te doen in één land en daarna regelen de spoorbeheerders het onderling, maar dit levert problemen op omdat spoorbeheerders over het algemeen binnenlands gericht zijn. European Sleeper hoopte om de trein rechtstreeks naar Praag te laten rijden, maar vanwege beperkte treinpaden in Duitsland is deze bestemming uitgesteld tot 2024 vanwege werkzaamheden tussen Dresden en Bad Schandau. In Berlijn is er wel een aansluiting op de trein naar Praag.
Op reis met de European Sleeper
Op maandag, woensdag en vrijdag zal de nachttrein naar Berlijn vertrekken vanuit Brussel. De trein stopt op de volgende stations: Antwerpen, Roosendaal, Den Haag HS, Rotterdam, Amsterdam, Amersfoort, Deventer, Bad Bentheim en Berlijn. Helaas zal de trein voorlopig niet in de richting Brussel stoppen in Amersfoort en Den Haag HS, omdat ProRail geen beschikbare perronruimte heeft op deze stations. Het vertrek en aankomst op station Berlijn Gesundbrunnen is tijdelijk vanwege werkzaamheden. In de toekomst zal de trein op Berlijn Hauptbahnhof halteren.
Een enkele reis Berlijn-Brussel kost in het couchetterijtuig 79 euro. Een slaaprijtuig zal 109 euro kosten en het zitrijtuig kost 49 euro. De nachttrein blijkt vooral erg populair vanuit Brussel, voor de Engelse reizigers is de reistijd tussen Londen en Berlijn 16 uur. NS International heeft plannen om de nieuwe treinverbinding in hun boekingssysteem op te nemen. Het is ook de bedoeling dat Interrail ook geldig zal worden maar er zal wel een nader te bepalen toeslag gelden.
Nog meer nieuwe treinen?
De Europese Commissie heeft European Sleeper aangemerkt als een van de tien pilots voor internationaal treinverkeer als alternatief voor korte vluchten. Er wordt ook serieus gekeken naar nieuwe bestemmingen zoals Barcelona en Kopenhagen. Tussen Brussel en Berlijn krijgt European Sleeper er bovendien een concurrent bij. De Oostenrijkse Spoorwegen willen een dagelijkse Nightjet Brussel – Berlijn beginnen.
Meer internationaal
- 80 weken hinder!
- De eerste nachttrein van European Sleeper
- Een paar treinreisjes in Schotland
- Een zware zomer voor de treinreiziger
- Eropuit: Berlijn
- Fotoverslag: met de trein door Japan
- Gestrand, vertraagd en niet geïnformeerd: op reis met de Duitse trein
- Hoppin: het nieuwe motto in Vlaanderen
- Met de Nightjet naar Wenen
- Met het OV door Sauerland
- Naar Noorwegen per boot en trein
- Noorwegen met boot, trein en taxi
- Op reis naar het hoogstgelegen station van Europa
- Openbaar vervoer in Peru
- Per boot en trein naar Oxford en Glasgow
- Per trein naar Stuttgart: vertraging en gezelligheid
- Reisverslag Kopenhagen
- Reisverslag: met de trein naar Stuttgart
- Reizen met het OV voor negen euro per maand
- Reizigersongemak in Duitsland
- San Sebastián en Bilbao per trein
- Treinen door Cuba
- Wanneer kunnen we eindelijk eenvoudig internationaal boeken?
- Wens: een centraal station voor Parijs
- Woerden–Valencia per trein