Internationaal
Vertraging, uitval en vervangende bussen: op reis met de Duitse trein
Met de trein door Duitsland reizen is altijd een avontuur. Maar wel een avontuur waar je de tijd voor moet nemen. En waarbij je mogelijk je bestemming niet eens bereikt.
Alleen online | Juli 2024 | Sanne van Galen
Gestrande reizigers in Duisburg
Foto: Sanne van Galen
“Maar ik dacht dat ze in Duitsland zo goed waren in dingen strak organiseren”. De verbaasde vrouw zit naast me in een bus die eigenlijk een trein had moeten zijn. Ze zou twee uur te vroeg zijn op haar afspraak in München maar inmiddels komt ze al een uur te laat en daar gaat zeker nog tijd bijkomen. Het euvel van de dag is een defecte bovenleiding. Maar het had net zo goed een defecte trein kunnen zijn. Of plotselinge personeelsuitval. Of uitgelopen werkzaamheden. Of gewoon een “helaas rijdt deze trein vandaag niet”. Wat overblijft is een chaotisch tafereel met propvolle bussen. Nederlanders zijn met hun koffers goed vertegenwoordigd. Het is namelijk een stuk goedkoper vliegen vanaf Düsseldorf dan vanaf Schiphol, laat ik me vertellen. Maar dan moet je er wel eerst zien te komen.
De helft is te laat
De ervaren reiziger zal het al wel in de praktijk hebben ondervonden: zoek het woord ‘vertraging’ op in een woordenboek en er zou een foto van een Duitse trein bij kunnen staan. Waar NS vorig jaar slecht presteerde door slechts 89,7% van de reizigers op tijd (met minder dan 5 minuten vertraging) op hun bestemming te brengen, moeten de Duitsers het in het afgelopen half jaar met een punctualiteit van slechts 62,7% doen. In juni kwam zelfs maar 55,3% van de reizigers op tijd. Zo ongeveer de helft van de treinen is dus te laat of rijdt helemaal niet. En dan is het Duitse begrip van “op tijd” met een vertraging van minder dan 6 minuten. Tijdens het EK zorgde de slechte prestaties voor ergernis alom toen vele voetbalsupporters te laat aankwamen en ons eigen elftal zelfs besloot uit te wijken naar het vliegtuig. En dat terwijl de Deutsche Bahn nog wel een sponsor was van het EK. Maar een financiële bijdrage leveren aan een evenement bleek een stuk makkelijker dan er daadwerkelijk heen rijden. "Het Duitse elftal kan verslagen worden, maar van Deutsche Bahn verliest iedereen", schreef het Duitse Der Spiegel hierover.
Gestrande reizigers in Oberhausen
Foto: Sanne van Galen
Aantrekkelijke prijs
Wat de Duitse trein momenteel toch aantrekkelijk maakt, is de prijs. Voor slechts €49 per maand reis je met het Deutschlandticket met al het openbaar vervoer behalve de IC’s en de ICE’s. De hele dag, ook gewoon in de spits. Dit heb je al snel terugverdiend, dus besloot ik om eens een maandje het ticket uit te proberen. De enige bestemming die vast stond was een dagje Düsseldorf, maar ondanks verschillende pogingen is het niet gelukt de stad daadwerkelijk per trein te bereiken. Het dieptepunt was een zaterdag waarop vrijwel alle regionale treinverbindingen vanuit Nederland naar Duitsland kwamen plat te liggen. Alleen de treinen vanuit Enschede reden nog, maar deze plaats was binnen Nederland weer moeilijk te bereiken wegens werkzaamheden aan ons eigen spoor.
Weinig liefde
Waarom gaat het zo slecht in Duitsland? Duitsland is een autoland: het spoor heeft duidelijk vele jaren te weinig liefde gehad. Intussen is het aantal treinen wel gegroeid en barst het spoor uit z’n voegen. Het helpt niet mee dat goederenvervoer veelal gebruik maakt van hetzelfde spoor. Volgens het AD heeft het Duitse spoor zo’n 92 miljard euro nodig aan investeringen om het vervoer weer op de rails te krijgen. Daarmee is nog geen oplossing voor het schreeuwende personeelsgebrek waar de Deutsche Bahn mee kampt. Intussen is de DB wel begonnen aan een aantal flinke grootschalige renovatieprojecten die de komende jaren in de eerste instantie de overlast nog wat groter zullen maken. En dan is er ook nog een miljardenverlies dat het bedrijf heeft geleden waardoor er naar verluid zo’n 10% van de administratieve functies gaat verdwijnen. Kortom, de reiziger heeft nog even te gaan.
Hierheen wanneer er weer eens geen treinen rijden
Foto: Sanne van Galen
Vervangende bussen
Wie het er toch op gaat wagen, doet er goed aan een app van de DB te installeren voor actuele informatie. Het kan namelijk voorkomen dat er de hele dag geen treinen naar Duitsland rijden vanuit plaatsen als Arnhem of Venlo terwijl de NS dat niet weet te melden. Maar wie hoopt op betere informatie vanuit de DB, kan bedrogen uitkomen. Zo kreeg ik al meermaals een reisadvies met een trein waar ik nou net uit was gezet wegens het euvel van de dag. Doen ze dan niets goed bij de DB? Jawel hoor, ze zijn een kei in het regelen van vervangende bussen. Wanneer je ergens raakt gestrand, lijkt er telkens in een mum van tijd een vervangende busdienst te zijn opgetuigd. Mits die niet vaststaan in de beroemde Duitse files op de Autobahn.
Verbazende logica
Ook ik heb inmiddels de nodige ervaring met vervangende bussen. Op sommige stations komt dit schijnbaar zo vaak voor, dat het pictogram van een trein met een grote streep erdoor al overal te vinden is. Het is een enigszins komisch maar ook treffend beeld voor de Duitse treinreiziger. Loop trouwens niet te makkelijk deze logo’s achterna want de logica van de DB kan je nog wel eens verbazen. Zo kwam ik in Duisburg bij een “Ersatz-Haltestelle”, een speciale bushalte voor treinvervangende bussen. Bij aankomst werd ik meteen aangeklampt door een paar wanhopige reizigers: “deze bus, komt die hier?” Het zal toch wel, het is tenslotte een speciale halte. Na een kwartier wachten toch maar even gaan vragen en ja hoor, de vervangende bussen vertrekken helemaal niet van de vervangende halte. De reiziger informeren blijkt ook over de grens een grote opgave. Maar om even terug te keren naar ons eigen land, kan ik toch afsluiten met een kleine opsteker vanuit de Duitse vervangende bus. Want ik heb nog nooit eerder zoveel Nederlanders “eigenlijk is de NS heel goed” horen zeggen.
Meer internationaal
- 80 weken hinder!
- De eerste nachttrein van European Sleeper
- Een paar treinreisjes in Schotland
- Een zware zomer voor de treinreiziger
- Eropuit: Berlijn
- Fotoverslag: met de trein door Japan
- Gestrand, vertraagd en niet geïnformeerd: op reis met de Duitse trein
- Hoppin: het nieuwe motto in Vlaanderen
- Met de Nightjet naar Wenen
- Met het OV door Sauerland
- Naar Noorwegen per boot en trein
- Noorwegen met boot, trein en taxi
- Op reis naar het hoogstgelegen station van Europa
- Openbaar vervoer in Peru
- Per boot en trein naar Oxford en Glasgow
- Per trein naar Stuttgart: vertraging en gezelligheid
- Reisverslag Kopenhagen
- Reisverslag: met de trein naar Stuttgart
- Reizen met het OV voor negen euro per maand
- Reizigersongemak in Duitsland
- San Sebastián en Bilbao per trein
- Treinen door Cuba
- Wanneer kunnen we eindelijk eenvoudig internationaal boeken?
- Wens: een centraal station voor Parijs
- Woerden–Valencia per trein