Skip to main content
De laatste nieuwtjes uit OV-land

Gespot

Editie 4, 2024  |  Martin Oudenaarden

De bus is niet voor iedereen te betalen

Rover maakt zich grote zorgen over de prijs die reizigers betalen voor een OV-kaartje. De voorgenomen prijsverhoging van het treinkaartje hakt er goed in. Ondertussen blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) dat 10% van de Nederlandse bevolking moeite heeft om vervoer te betalen. Maar liefst 5% van de bevolking kan zich een ritje naar familie of ziekenhuis niet veroorloven. Het KiM keek naar alle soorten van vervoer: fiets, auto en OV. De afgelopen acht jaar stegen de vervoerskosten met 30%. Dit is iets meer dan de inflatie in dezelfde periode. De kosten van het OV stegen wel minder hard dan die van de auto.

Translink is het bedrijf achter de OV-chipkaart en OV-pay. Bunq is een online bankbedrijf. De twee bedrijven hadden een overeenkomst over de OV-pas. Dat is de opvolger van de OV-chipkaart, bedoeld voor reizigers die niet met een eigen bankpas kunnen of willen betalen in het OV. De gebruikers van de OV-pas zouden bij Bunq een bankrekening krijgen als een soort van doorgeefluik tussen de eigen bankrekening van de reiziger en die van Translink. Maar de samenwerking tussen Translink en Bunq is eind augustus plotseling gestopt. Naar verluidt wilde Bunq een hogere vergoeding van Translink. Hoeveel vertraging de OV-pas gaat oplopen is niet bekend. De introductie ervan stond voor het najaar van 2024 op de planning.


In het vorige nummer meldden we het 45-jarig bestaan van de buurtbus Pijnacker–Nootdorp. In deze Zuid-Hollandse regio is er dit jaar nóg een buurtbusjubileum te vieren: het 45-jarig bestaan van de buurtbus Reeuwijk. Deze buurtbus rijdt van Gouda naar Reeuwijk-Dorp en Reeuwijk-Brug. Het aantal reizigers is de afgelopen jaren fors gestegen dankzij een door Rover voorgestelde routewijziging, waardoor de bus nu ook een eerder OV-loze stadswijk in Gouda aandoet.

Nieuwe grensoverschrijdende bus

In Venlo komt een nieuwe buslijn uit Duitsland. Zo is het net over de grens liggende Duitse Straelen beter met de Limburgse stad verbonden. De nieuwe snelbus SB42 rijdt elk uur naar het station van Aldekerk. Hier stopt de trein van Kleve naar Krefeld en Düsseldorf.


Een tram in Eindhoven zit er niet in

De regio Eindhoven staat voor een enorme mobiliteitstuitdaging. Er komen de komende decennia heel veel nieuwe inwoners en banen bij. De gemeenteraad van de Lichtstad vindt het een goed idee om te onderzoeken of een tram wellicht een goede oplossing is voor trajecten met veel reizigers. Maar de provincie Noord-Brabant heeft de deur dichtgedaan voordat het onderzoek goed en wel is begonnen. Er komt geen tram in Eindhoven en omgeving.

Nog niet iedere 10 minuten met de Sprinter

Tussen Rotterdam en Den Haag laat de tienminutensprinter nog even op zich wachten. Het was de bedoeling om bij de start van het spoorboekje 2025 tussen Dordrecht en Den Haag Centraal elke tien minuten een sprinter te laten rijden. Hiervoor is nieuwe spoorinfrastructuur nodig tussen Delft Campus en Rijswijk. Deze is niet op tijd klaar. De oorzaak is personeelstekort bij aannemer Strukton.

Niet meer in een drukke HTM-tram?

Op zomerse dagen kunnen de trams tussen Den Haag en Scheveningen het aantal reizigers nauwelijks aan. De afgelopen zomer besloot de HTM op een avond de trams niet meer te laten stoppen bij de belangrijkste halte in Scheveningen. De trams waren daar bij aankomst al overvol. De fractie van D66 in de Haagse gemeenteraad opperde om een metro aan te leggen tussen Den Haag en Scheveningen. Dit idee is niet nieuw: in oude plannen van RandstadRail wordt al geopperd om de metro uit Rotterdam door te laten rijden naar Scheveningen.