Skip to main content
De laatste nieuwtjes uit OV-land

Gespot

Editie 1, 2025  |  Frank Visser

Meer fietsplaatsen gevraagd!

Er is grote behoefte aan meer fietsplaatsen en betere voorzieningen voor fietsen in de trein, blijkt uit een enquête van de Fietsersbond onder 3.073 respondenten. Naast het tekort aan fietsplaatsen benoemen zij onduidelijke informatie en gedoe bij het meenemen van de fiets in de trein. Bijna 50% geeft aan dat het tekort aan fietsplaatsen hen tegenhoudt, terwijl anderen wijzen op ongemakken zoals slecht toegankelijke perrons of de kosten. De Fietsersbond doet 10 voorstellen voor verbetering zoals fietshaken in de trein, betere reisinformatie, fietsgoten op de trappen naar de perrons en vervangend vervoer bij werkzaamheden.

De bereikbaarheid van essentiële voorzieningen zoals ziekenhuizen, scholen en werkplekken is voor OV-afhankelijke mensen de afgelopen jaren sterk verslechterd. Dit stelt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) op basis van onderzoek. OV-reizigers lopen tegen steeds langere reistijden aan. Grote steden zijn beter met elkaar verbonden, maar de fijnmazige OV-infrastructuur binnen en rondom de steden is verslechterd. Dit is problematisch omdat 25 procent van de huishoudens, veelal lagere inkomensgroepen en jongeren, geen auto heeft. 30 procent van de ouderen kan met het OV niet binnen een half uur een ziekenhuis of polikliniek bereiken. Voor 12 procent duurt de reistijd zelfs langer dan 45 minuten. Dit probleem speelt niet alleen in landelijke gebieden, maar ook aan de randen van stedelijke gebieden. (Bron: Verkeerskunde)


Rovers hebben natuurlijk het meest aan sporen waar reizigerstreinen over rijden, maar lopen over vergane glorie is ook best aardig. Zo besteedde Op Verkenning al eerder aandacht aan het Duits Lijntje vanaf Boxtel en de Halve Zolenlijn bij Den Bosch. En niet te vergeten het ‘Dockumer Lokaeltsje’ uit de Rover-wandelgids Op Verkenning.

Maar er zijn er nog meer, en in de wandelgids Wandelen rond oude spoorlijnen bracht historisch geograaf Kees Volkers er 11 bij elkaar. De welbekende IJzeren Rijn staat erin, en ook minder bekende lijnen als het Baronnenlijntje (bij Apeldoorn), het NOLS-lijntje (Assen) en de Kersenlijn (Woudenberg). Uiteraard met uitvoerige historische beschrijvingen en foto’s van o.a. verdwenen stationsgebouwen, waar je weemoedig van kunt worden.

Wij probeerden alvast het Belse Lijntje (Tilburg–Turnhout), waarvan het stuk vanaf Alphen via Baarle Hertog/Nassau tot de grens bij Weelde in de gids wordt beschreven. Erg de moeite waard, die draaischijf voor locomotieven, dat perron met quasi-oude spanten, die wachthuizen (voormalige dienstwoningen) en douanewoningen. En je krijgt ook wat mee van de absurditeit van de twee Baarles die compleet door elkaar heen lopen. De wandelaar passeert daar menige grens. Dat smaakt naar meer – en dat gaat wel lukken met deze gids, verschenen bij Gegarandeerd Onregelmatig (www.gegarandeerdonregelmatig.nl).


Het verlaten spoor in het centrum van Groesbeek

De gemeente Kleve in Duitsland heeft onderzoek gedaan naar reactivering van de spoorlijn Kleve-Nijmegen, die in 1991 werd gesloten. De Nederlandse gemeente Groesbeek is tegen, omdat de treinen dwars door het centrum zouden gaan. In het rapport wordt nu voorgesteld een andere route ten noorden van Groesbeek te onderzoeken. Een investering van 206 miljoen euro zou een reistijd Nijmegen–Kleve van slechts 27 minuten opleveren; sneller dan de auto. De lijn zou dagelijks duizenden reizigers aantrekken, wat jaarlijks ruim 13 miljoen autokilometers betekent. Het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) nam de spoorlijn in 2023 op in haar ‘Doelnet 2040’. In Nederland heeft het project nog geen status. (Bron: Treinenweb)

Goed nieuws: meer metro’s tussen Rotterdam en Den Haag

Het Rijk investeert 555 miljoen euro in een uitbreiding van RandstadRail. Vanaf 2030 gaat de frequentie van de metrolijnen C en E omhoog. Tussen Den Haag en Rotterdam gaat de metrolijn dan elke vijf minuten rijden, in plaats van om de tien minuten nu. Het geld gaat o.a. naar geluidwering en aanpassing van het drukke station Beurs. Ook worden de tramstellen van de HTM-tramlijnen 2, 3 en 4 verlengd (Bron: Metropoolregio Rotterdam Den Haag)

Brabantse jubileum-OV-fiets

Om te vieren dat NS 15 jaar de OV-fiets aanbiedt is in elke provincie een aantal speciale fietsen gepresenteerd. Zo staan op de Overijsselse fietsen herkenbare provinciale symbolen zoals een bootje voor Giethoorn. Op de Zuid-Hollandse fiets staan het Binnenhof, het stadhuis van Gouda en de Erasmusbrug. (Bron: NS)

Over een paar jaar alleen maar zero emissie bussen in Edam

Bij de aanbesteding van de concessie Zaanstreek-Waterland wordt de hele busvloot (240 stuks) vanaf de start in december 2023 uitstootvrij. Bijzonder is dat de overheid alle bussen en laadinfrastructuur koopt. De winnende vervoerder huurt vervolgens de bussen. (Bron: OV Magazine)

“Swipend” de Limburgse bus in en uit

Arriva heeft een nieuwe manier van in- en uitchecken toegevoegd aan zijn reisapp Glimble. Met behulp van locatiebepaling op de telefoon reizen passagiers door in- en uit te swipen in de bussen en treinen van Arriva in Limburg. (Bron: Mobiliteit.nl)