Eerder was er sprake van een bezuiniging van 335 miljoen al vanaf 1 januari 2026. Op Prinsjesdag was er echter goed nieuws voor reizigers in en rond Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. De bezuiniging op het OV in deze drie steden van jaarlijks 110 miljoen euro wordt namelijk uitgesteld. Rover hoopt dat van uitstel afstel komt. Juist in de grote steden worden de komende jaren veel woningen gebouwd. Het OV moet daar kunnen groeien.
De 225 miljoen euro die vanaf 2026 jaarlijks moet worden bezuinigd geldt voor alle OV in Nederland: trein, metro, tram en bus. Deze bezuiniging is een gevolg van het feit dat minder studenten gebruikmaken van het OV. Hierdoor betaalt het ministerie van onderwijs minder geld voor de OV-studentenkaart. Dit heeft in sommige regio’s grote impact omdat het aandeel studenten in het OV daar groot is. Rover betreurt deze bezuiniging.
Regionale verschillen, landelijke zorgen
Rover berekende per provincie of vervoerregio welke scenario’s er nodig zijn om aan de bezuinigingsopdracht te voldoen, wanneer er geen andere geldpotjes worden gevonden. We vroegen reizigers vervolgens de slechtste optie weg te stemmen. In Utrecht, Noord-Holland, Limburg en Zeeland werd het verdwijnen van bussen op zondag massaal afgewezen. In Friesland en Zuid-Holland was het schrappen van ritten na 19:00 uur het grootste taboe. In Groningen en Drenthe stuitte het voorstel om alle avond-, nacht- én schoolbussen te schrappen op verzet. In Brabant en Flevoland stuitte het opheffen van streekbussen op de meeste weerstand.
Minder aanbod of duurder ticket
De rekenvoorbeelden van Rover hoeven geen werkelijkheid te worden. Provincies kunnen er ook voor kiezen om minder in het aanbod te schrappen maar in plaats daarvan de kaartjes duurder te maken. Enkele provincies zoals Utrecht, Brabant en Limburg zetten tijdelijk eigen geld of reserves in om de klappen op te vangen. Maar dat gaat vaak ten koste van noodzakelijke investeringen in groei en biedt nog geen oplossing voor de lange termijn.
Rover vraagt alle politieke partijen om in het nieuwe regeerakkoord een prioriteit te maken van de betaalbaarheid van het OV en een kaalslag te voorkomen. Naast het terugdraaien van de bezuinigingen moet worden ingezet op meer investeringen zodat er meer vervoercapaciteit komt en reistijden korter worden. Zo kan het openbaar vervoer groeien in plaats van krimpen.