In 1940 werd de spoorbrug bij Rhenen opgeblazen, maar omdat de Duitsers de spoorlijn wilden gebruiken tijdens de bezetting werd hij weer gerepareerd. Tegen het eind van de oorlog hadden ze echter zoveel behoefte aan ijzer dat één van beide sporen werd opgeofferd. Een geallieerd bombardement in 1944 maakte een definitief einde aan de spoorbrug en daarmee aan de verbinding met Kesteren. Nu is alleen het stuk tussen Amersfoort en Leusden nog in gebruik voor het vervoer van Volkswagens vanuit Duitsland naar auto-importeur Pon. De rest van het tracé is grotendeels omgetoverd tot wandelroute.
Het wandeltraject wordt gesierd door stukken zigzagspoor met stootblokken, overwoekerde stukken hek en een bruggetje gemaakt van bielzen, rails en bovenleiding. De weg loopt meestal kaarsrecht door de velden, wat niet vreemd is voor een oud spoortracé. In totaal wandelden we 9 kilometer van Leusden Zuid naar Woudenberg. Een mooie route tussen voornamelijk landbouwgrond en bos, met om de paar kilometer een herkenningspunt van de oude spoorlijn. In Woudenberg stond een lunchbuffet voor de wandelaars klaar bij een fijn restaurant en konden de voeten even rusten. Na een geslaagde dag vervoerde lijn 80 de wandelaars weer naar Amersfoort Centraal of Veenendaal de Klomp en keerde iedereen huiswaarts.
Klinkt zo’n excursie nou leuk? Hou dan vooral onze communicatiekanalen in de gaten! De kans is erg groot dat we volgend jaar weer een wandeling organiseren.