Een paar treinreisjes in Schotland
Vlak voor de zomer reisde Renée Hendriksen met een georganiseerde groepsreis per bus en boot naar Schotland. Daar pakte zij de gelegenheid om ook even de trein uit te proberen.
Alleen online, editie 2, 2023 | Renée Hendriksen
Glasgow Queen Street is een kopstation met 7 perrons waar je pas vlak voor vertrek op kunt
Actuele vertrekinformatie op Glasgow Queen Street
Foto's: Renée Hendriksen
Met Scotrail van Glasgow naar Oban
Glasgow ligt in het westen van Schotland en Oban ligt nog wat verder richting de grillige westkust. Het station Glasgow Queen Street heeft een moderne en ruime stationshal met een paar winkels. Boven de poortjes staan op digitale schermen alle komende treinen in volgorde aangekondigd, compleet met vertrektijden en per bestemming alle tussenliggende stations. Perronnummers worden pas vlak voor vertrek gemeld, dus tot die tijd is het opletten en afwachten. Daarna ga je met je ticket het draaihekje door.
Ruimte voor fietsen in de trein!
Een eenvoudige halte onderweg
Een afwisselend takenpakket
De trein ziet er pico bello uit. Er is aan alles gedacht: een aparte afdeling voor fietsen, grote rekken voor bagage, aansluitingen voor telefoon en laptop. De rit duurt ruim 3 uur en rijdt slechts een paar keer per dag. De conductrice doet eerst een serviceronde en neemt daarna ook de railcatering op zich. Zij komt dan weer langs met zo’n karretje vol versnaperingen dat in eerdere jaren ook bij NS gebruikt werd. De bekers koffie hebben een flink formaat, net als overal in Schotland. Hoewel er per coupé wel een kleine afvalbak is, wordt gelukkig na ongeveer een uur toch met een grote vuilniszak al het afval opgehaald, wederom door diezelfde conductrice. In de trein is te zien welke stations komen gaan, maar het reisinformatiescherm laat het wel eens afweten in de verlaten gebieden. Het zijn 13 stations die we langs zien komen onderweg. Vaak klein en simpel, soms met een eenvoudig gebouwtje, soms alleen een abri, wat zitbanken op het perron, vaak struiken en zelfs grote potplanten, maar altijd met digitale schermen met reisinformatie. De plaatsnamen worden in het Engels en in het Gaelisch vermeld.
Het traject loopt door een prachtig en wisselend landschap van heuvels, bergen, meren en heel veel bomen en struiken. De vele bomen vlak langs het spoor belemmeren vaak het uitzicht en maken het nemen van goede foto’s bijna onmogelijk: er staat altijd een boom in de weg. Met ongeveer 20 minuten vertraging komen we in Oban aan. Een prachtige rit gehad dus de vertraging deert ons niet.
Spoorbrug in Glenfinnan
Schotse Hooglander op de Schotse trein
Van Fort William naar Mallaig
Een treinreis nog wat noordelijker aan de westkust.
Het was de bedoeling dat we dit traject heen en terug zouden afleggen, maar ook bij Scotrail hapert het kennelijk wel eens: de heenreis was niet mogelijk per trein. Wel was er vervangend busvervoer, maar wij hadden onze eigen touringcar naar Mallaig.
Halverwege het traject ligt Glenfinnan. Onze bus maakt daar een stop waardoor wij een pad bergop kunnen lopen naar een geweldig uitzichtpunt. We zien links een groot meer, voor ons een hoge berg en vandaar naar rechts een hoge spoorbrug met bogen. De spoorbrug bepaalt het uitzicht vanaf de berg waar wij opstaan. Mede dankzij het heldere zomerweer (een uitzondering voor Schotland?) is het een fantastische belevenis. Mallaig is een vissersplaatsje waar rond 1900 deze West Island Railway line werd aangelegd, waardoor de economische bloei van de plaats inzette. De vis kon landinwaarts worden vervoerd en toeristen reisden gemakkelijker naar de kust.
De terugweg kunnen we wel per trein afleggen, ook met Scotrail, door een groen en bomenrijk traject. Deze rit duurt ongeveer 1,5 uur en gaat slechts een enkele keer per dag: goed plannen dus! Je kunt trouwens ook met een stoomtrein dit traject afleggen: de Jacobite. Het hoge spoorviaduct bij Glenfinnan wordt met een omroepbericht aangekondigd en met een vrolijk muziekje tjoekert de trein over de langste spoorbrug van Schotland, die ook bekend is van de Harry Potter films. Achteraf vinden we het een voordeel dat we op de heenweg het viaduct vanaf het uitzichtpunt goed hadden bekeken. De trein is er tenslotte in een paar minuten al overheen.
Terug op het station van Fort William zien we nog een toepasselijke afbeelding op een gereedstaande trein: een Schotse Hooglander.
Meer internationaal
- 80 weken hinder!
- De eerste nachttrein van European Sleeper
- Een paar treinreisjes in Schotland
- Een zware zomer voor de treinreiziger
- Eropuit: Berlijn
- Fotoverslag: met de trein door Japan
- Gestrand, vertraagd en niet geïnformeerd: op reis met de Duitse trein
- Hoppin: het nieuwe motto in Vlaanderen
- Met de Nightjet naar Wenen
- Met het OV door Sauerland
- Naar Noorwegen per boot en trein
- Noorwegen met boot, trein en taxi
- Op reis naar het hoogstgelegen station van Europa
- Openbaar vervoer in Peru
- Per boot en trein naar Oxford en Glasgow
- Per trein naar Stuttgart: vertraging en gezelligheid
- Reisverslag Kopenhagen
- Reisverslag: met de trein naar Stuttgart
- Reizen met het OV voor negen euro per maand
- Reizigersongemak in Duitsland
- San Sebastián en Bilbao per trein
- Treinen door Cuba
- Wanneer kunnen we eindelijk eenvoudig internationaal boeken?
- Wens: een centraal station voor Parijs
- Woerden–Valencia per trein