Skip to main content

Reisverslag internationaal

Noorwegen met boot, trein en taxi

Vorige zomer maakten mijn vrouw en ik een lang verbeide boottocht met de Hurtigrute langs de Noorse kust, gekoppeld aan de fameuze spoorlijn Oslo-Bergen met de spectaculaire zijtak Myrdal-Flåm.

Editie 2, 2024  |  Arjan Polderman 

De vlag laat zien dat Hurtigruten een officiële postdienst onderhoudt
Foto: Arjan Polderman

 

Het plan was: 23-24 juli (nacht) veer Emden-Kristiansand; 24 juli trein Kristiansand-Oslo; 28 juli trein Oslo-Bergen; 28 juli-8 augustus Hurtigrute Bergen-Kirkenes-Bergen; 9 augustus veer Bergen-Flåm; 10 augustus trein Flåm-Myrdal-Drammen-Kristiansand; 11-12 augustus veer Kristiansand-Emden.

In februari begonnen we te boeken: eerst de Hurtigrute, dan de aansluitende verbindingen en tot slot de overnachtingen. De Hurtigrute was snel geregeld, evenals de veerdienst Emden-Kristiansand (maar Holland Norway Lines ging in september failliet, dus dat veer bestaat niet meer).

Voor de treinreizen kochten we een Interrail Noorwegen, drie dagen binnen een maand. Voor de langeafstandstreinen (dat waren ze allemaal) waren zitplaatsreserveringen nodig. Met dat reserveren ging van alles mis; dat zou dan wel komen als we op een Noors station zouden zijn. Kristiansand heeft geen loket, dus het werd Oslo. Maar op 24 juli was er al geen plaats meer in treinen die ons op 28 juli bijtijds in Bergen konden brengen. Upgrade eerste klas misschien? Ook vol. De uitkomst was een slaapcoupé in de nachttrein van 27 juli; weinig kans om het imposante landschap te bewonderen.

In Oslo konden we met een driedaagse toeristenkaart allerlei musea bezoeken per metro, tram, bus en boot. Het openbaar vervoer voldeed goed in deze prachtige groene stad. Speciale vermelding verdient de veerdienst naar het museumeiland Bygdøy.

Boot

In Bergen startte onze elfdaagse tocht naar het uiterste noordoosten van Noorwegen en terug. De meeste schepen van de Hurtigrute – een opmerkelijke combinatie van veerdienst, vrachtvervoer, postboot en cruiseschip – kunnen tot 600 mensen vervoeren. Een recreatieteam verzorgt excursies (van musea tot hikes), lezingen over cultuur en natuur (muziek, walvissen), demonstraties (koningskrab kraken, zalm fileren) en meer. Veel voedsel wordt vers ingekocht in de 34 plaatsen op de route. De prijzen zijn pittig: de goedkoopste mogelijkheid, vijf nachten van Kirkenes naar Bergen in de simpelste hut, varieert van € 913 begin december tot € 1664 rond 21 juni. 21 juni is ideaal voor de middernachtzon, maar wij ervoeren dat je ook zonder middernachtzon om 1 uur ’s nachts nog buiten een boek kunt lezen (Tromsø, 5 augustus).

Een maatschappij met een vergelijkbaar aanbod is Havila Kystruten. De websites havilavoyages.com en norske.nl/rondreis-noorse-fjorden bieden informatie.

Terug in Bergen was wegens stormachtige wind een sleepboot nodig om ons schip veilig aan de kade te krijgen. Door de extra uren die dat kostte, hebben nogal wat mensen hun vliegtuig gemist. Voor ons begon het probleem pas nadat we de volgende dag naar Flåm waren gevaren, door de schitterende Sognefjord.

Flåmsbana nabij Flåm
Foto: Arjan Polderman

 

Trein

Het havengebied van Flåm is door en voor toeristen volkomen bedorven, maar het Spoorwegmuseum is boeiend. Flåms grootste attractie is de treinreis heen en terug naar Myrdal. Die tocht biedt overweldigende vergezichten en spectaculair natuurschoon (zoek op internet naar Flåmsbana). Voor een fabelachtige waterval wordt een fotostop ingelast.

Interrail geldt niet op Flåmsbana. De aparte kaartjes voor de ochtend van 10 augustus waren op 7 juli al uitverkocht (daar kom ik op terug), de middag was te laat voor de aansluiting naar Kristiansand, dus boekten we de laatste trein van 9 augustus. Tot Myrdal ging alles normaal, maar door het noodweer in Noorwegen (storm Hans van 6-9 augustus) was de lijn Oslo-Bergen versperd en konden we vanuit Myrdal niet het in Voss geboekte hotel bereiken. In overleg met het treinpersoneel keerden we terug naar Flåm en boekten daar een hotel. De volgende ochtend, zodra het toeristenbureau openging, stonden we in de rij voor het beste alternatief. (Nu bleek dat er nog steeds kaartjes verkocht werden voor de ‘volle’ ochtendtreinen naar Myrdal; bovendien was Interrail goed voor korting op dit traject.)

Taxi

De eerste serieuze mogelijkheid om in Kristiansand te komen, was met de nachttrein van Bergen naar Drammen en daar overstappen naar Kristiansand. Die nachttrein zou om 1:20 uur langskomen in Myrdal. We regelden (opnieuw) een slaapcoupé. Toen we ons rond 18 uur meldden voor de trein naar Myrdal, werd duidelijk dat ook die nachttrein niet zou rijden. Toch wilden we hoe dan ook over 20 uur in Kristiansand zijn voor de boot naar Emden. Bij gebrek aan andere opties werd het een taxi die ons in 7 uur van Flåm naar Kristiansand bracht. Om 3:30 uur stapten we uit en 13 uur later zaten we op de boot naar Emden.

Dat fameuze traject tussen Oslo en Bergen moet maar een andere keer.

Dag veerboot, hallo nachttrein

Helaas vaart de ferry Emden–Kristiansand v.v. niet meer. Maar de EuroNight-nachttrein tussen Hamburg en Malmö geeft nieuwe reismogelijkheden. Stap rond 16:00 in Utrecht op de trein, en je staat – als alles goed gaat – de volgende dag om 14:02 uur in Oslo. En vertrek je om 15:46 uit Oslo, dan kun je de volgende dag lunchen in Utrecht. Qua comfort zijn er allerlei opties, inclusief een privé slaapcoupé met eigen douche en toilet. Meer info bij Seat 61: LINK.
Boeken via www.sj.se.
I.c.m. Interrail boek je alleen een reservering.
Tip:
plan vooral in Duitsland ruime overstaptijden.
(Jaap Rodenburg)