Skip to main content
De laatste nieuwtjes uit OV-land

Gespot

Editie 3, 2024  |  Martin Oudenaarden

Eind juni 2024 eindigde een tijdperk. Na ruim 71 jaar rijdt de bus uit Zeeuws-Vlaanderen niet meer naar Breda. Het nieuwe eindpunt is Roosendaal. Enkele dagen na de Watersnoodramp van 1953 startten de toenmalige Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg Maatschappij (ZVTM) en Brabantsche Buurtspoorwegen en Autodiensten (BBA) een nieuwe busdienst via België, om de verbinding tussen Zeeuws-Vlaanderen en de rest van Nederland te behouden. Via de Westerscheldeveren en Zuid-Beveland was dat toen onmogelijk geworden. De bus door België is na het herstel van deze verbindingen gebleven, sinds kort dus naar Roosendaal.

Plotsklaps kondigde de RET eind mei aan dat scootmobielen niet meer mogen in de tram. Dit besluit werd binnen een week teruggedraaid, na protesten van o.a. ouderenbonden, gehandicaptenorganisaties en personeel van de Rotterdamse vervoerder. De RET had naar eigen zeggen een foutje gemaakt bij het opnieuw ‘vertalen’ van de vervoersvoorwaarden.


Tweedehands bussen uit Berlijn zijn populair bij sommige Nederlandse vervoerders. Arriva in Noord-Brabant, EBS in de Zaanstreek en Waterland en onderaannemer TCR/BusiNext van Connexxion op Zuid-Hollandse eilanden rijden ermee. Prima bussen, van hetzelfde type rijden er honderden in ons land. Alleen die stoelen! Goed zitvlees is beslist noodzakelijk; na een paar haltes is het alsof je op de houten banken van de 3e klasse in een museumtrein zit. De stoelen zijn goed voor een stadsbus waarin je hooguit een kwartiertje zit, maar niet voor een regionale bus waarin je soms meer dan een uur zit voordat je op je bestemming bent. Bij EBS rijden deze bussen niet heel lang meer; er worden splinternieuwe elektrische bussen afgeleverd. Arriva en TCR/BusiNext zouden de reizigers een groot plezier doen met een stoelen-make-over!

Buurtbus 45 jaar

De buurtbus in de gemeente Pijnacker-Nootdorp bestaat 45 jaar. Twee busjes verbinden elk uur de vier kernen Nootdorp, Pijnacker, Delfgauw en Oude Leede met elkaar en met het treinstation Den Haag Ypenburg. De buurtbusvereniging vierde het jubileum met de uitgave van een jubileumboek met buurtbusverhalen. Wandeltip: de buurtbus brengt u dicht bij de Ackerdijkse Plassen, een mooi wandelgebied tussen Rotterdam en Delft.


HTM omarmt de OV coach

Den Haag en Rotterdam omarmen de OV coach. De Haagse OV coach is een MBO- of HBO-student die een opleiding volgt om later te gaan werken met mensen met een beperking. De OV coach begeleidt mensen met een beperking met als doel om zelfstandig met het openbaar vervoer te kunnen reizen. Bij het project zijn o.a. de HTM en de RET betrokken.

Het Deutschlandticket, dat sinds 1 mei voor 49 euro per maand onbeperkt toegang geeft tot het Duitse regionale openbaar vervoer, is een succes. Het leverde bijna een miljoen nieuwe reizigers op. Voor reizigers uit Nederland is het Duitslandticket ook interessant: het is al geldig op de Nederlandse grenstreinen vanaf Arnhem, Enschede. Een overzicht van de geldigheid staat op bit.ly/deutschlandgeldig. Je kunt het Deutschlandticket ook in het Nederlands kopen, via een app van Arriva: www.bit.ly/deutschlandapp .

Vanaf 21 juli 2024 rijdt de Amsterdamse tramlijn 25 door van Amstelveen naar Uithoorn. Deze tramverbinding wordt ook wel de Amsteltram genoemd. In Uithoorn zijn drie nieuwe tramhaltes. De bussen van Connexxion in Amstelveen, Aalsmeer en Uithoorn veranderen door de komst van de tram.