Kijkje achter de schermen
Laten liggen: wat we zoal vergeten in de trein
Blaise Pascal (1623-1662), een Franse wis- en natuurkundige en christelijk filosoof, wordt algemeen gezien als de bedenker van het openbaar vervoer. Vlak na zijn uitvinding zal ook het meereizende verloren voorwerp zijn ontdekt. De eerste OV-reizigers moesten er vast aan wennen dat je niet zomaar iets kunt laten liggen in het publiek vervoer. Vandaag de dag is dat niet anders.
Editie 1, 2024 | Willem Stegeman
Veel mensen laten sleutels liggen in de trein
Foto's: NS
Vergeetachtigheid komt in de beste families voor. Zo ook in de mijne. Mijn vader was treinmachinist en woonde toevallig aan het Blaisse Pascalplein in Nijmegen. Zodra hij ergens naartoe ging, raakte hij iets kwijt. Ook ik heb het kwijtraken van spullen tot kunst verheven – ook in de trein. Ik ben daarin niet de enige. Volgens opgave van NS bleven er in de eerste elf maanden van 2023 maar liefst 62.000 artikelen liggen in de trein of in een station – gemiddeld 185 per dag. Dat zijn ongeveer evenveel spulletjes als in 2019, maar nu reizen er zo’n 10% minder mensen met de trein. Schijnbaar hadden we het afgelopen jaar massaal ons hoofd er wat minder goed bij. Of we laten eerder onze spullen liggen nu we sinds de coronacrisis niet meer dagelijks per trein naar kantoor reizen.
Een elektrische grasmaaier
Op 22 november 2023 berichtte de NOS over een lege sarcofaag die was aangetroffen bij een bushalte in de gemeente Rheden. Wie laat er nou een sarcofaag liggen? Wie gaat er trouwens met een sarcofaag met het OV? Achteraf bleek dat de sarcofaag in de halte was neergelegd om te drogen.
Maar ook tijdens het reizen worden vreemde dingen verloren. Zeven jaar geleden liet een violiste haar Stradivarius-viool liggen in een Duitse trein. Waarde 2,4 miljoen. De viool werd teruggevonden. Wat liet ik zoal in de trein liggen? Een iPad (kwijt), tasje met waardevolle spullen (teruggekregen), een Samsung Galaxy (kwijt), een iPhone met alle pasjes (terug), een laptop twee keer (beide keren terug). En dan ben ik vast nog iets vergeten.
Het meest vergeten voorwerp in de trein blijkt een sleutelbos, laat NS ons weten. Gevolgd door tassen en koffers en daarna jassen. De top-5 wordt gecompleteerd door koptelefoons en earpods, gevolgd door portemonnees. Sleutels of een tas kwijtraken, dat kan iedereen overkomen. Maar je kijkt vreemd op als je in de trein een elektrische grasmaaier aantreft. Het gebeurde vorig jaar. Een frituurpan, een sjoelbak, een koffiemachine en zelfs een mini-motor werden achtergelaten. Er ging ook iemand op reis met een vloerkleed. Nog een bijzondere: een aantal jaar geleden liet iemand een kunstbeen achter in de trein. Hopelijk kon deze reiziger nog wel goed thuiskomen.
Centraal Bureau Gevonden Voorwerpen
Wat doet NS met al deze gevonden spullen? In de eerste instantie worden ze bewaard bij een OV Tickets en Service-winkel op het station, waar ze kosteloos zijn op te halen. Na vijf werkdagen, of direct wanneer er geen station met loket op het traject ligt, gaan de voorwerpen door naar het Centraal Bureau Gevonden Voorwerpen. Dat kan het nog opsturen naar de eigenaar tegen vergoeding van € 15. Eén op de vijf gevonden voorwerpen komt in deze fase nog terug bij de eigenaar. Op het Centraal Bureau worden voorwerpen drie maanden bewaard (sommige langer, zoals sieraden). Artikelen die niet worden opgeëist komen terecht bij diverse opkopers.
Snel melden
Soms duurt het even voordat je door hebt dat je iets kwijt bent; vaak ook merk je het vrij snel. Zo viel ik eens in slaap in de trein. Ik schrok wakker in Driebergen-Zeist: ik moest eruit. Ik ontdekte het verlies van mijn iPhone toen de trein wegreed en de muziek in mijn oortjes stopte. En dan sta je op het perron zonder bankpas, telefoon en OV-chipkaart. Hoe kom ik hier ooit weer vandaan? De onvolprezen Stationshuiskamer bracht uitkomst. Daar kon ik NS bellen en kreeg ik een OV-chipkaart om naar mijn werk in Doorn te komen. De NS-medewerker stelde de juiste vragen. Hoe laat? Welk treinstel? Waar zat u? Eenmaal in Doorn aanbeland vertelde NS mij dat ik mijn spullen kon ophalen in Utrecht. Hulde aan de Huiskamer en aan de klantenservice.
Dus merk je dat je iets in de trein te hebben laten liggen? Bel dan snel met de NS Klantenservice. Om tijd te winnen kun je het keuzemenu overslaan, onthoud dat je optie 4 moet hebben. De medewerker die je aan de telefoon krijgt stelt adequate vragen en kan snel contact opnemen met het treinpersoneel. Dat vergroot de kans dat je je eigendommen terugkrijgt. Snelheid is geboden: de eerste 48 uur is de kans het grootst dat een voorwerp nog wordt teruggevonden.
Tips voor vergeetachtigen
Hoe zorg je dat je niets laat liggen? De beste tip die NS ons meegeeft is altijd even achteromkijken voordat je de trein verlaat. Daarnaast roept de conducteur ook vaak via de omroep op om even aan de bagage te denken bij het uitstappen. Mijn eigen tips: als je vaak met de trein reist, doe dat zoveel mogelijk met dezelfde voorwerpen. Als je altijd hetzelfde tasje bij je hebt, zul je dat niet snel laten liggen. Je brein is gewend aan dat ene tasje. Alles wat ik bij mij heb waar een lus of een hengsel aan zit, wikkel ik om mijn pols. Ook handig tegen diefstal. Loop je het gevaar in slaap te vallen? Zet een wekker. Anders loop je het risico om bij aankomst wakker te schrikken, de trein uit te rennen en iets te laten liggen. En natuurlijk is het ook niet fijn om per ongeluk je station voorbij te rijden.
Geluk hebben
En dan nog even dit. Op 3e kerstdag miste ik mijn handtasje met pasjes. Ik had op Tweede Kerstdag met de trein gereisd dus heb als eerste NS gebeld. Helaas, men had niks gevonden. Ik stal mijn fiets altijd op dezelfde plek en toen ik dat de dag na kerst deed – geloof het of niet – lag mijn tasje, duidelijk zichtbaar op een rekje, nog boven de plek waar ik mijn fiets stalde. Met verloren voorwerpen moet je een beetje geluk hebben, maar dat heeft niet iedereen. In 2021 kon iemand een dag nadat hij iets verloor, de volgende dag in de krant lezen dat het concept-regeerakkoord was gevonden in de trein. Zoals ik al schreef: vergeetachtigheid komt in de beste families voor.