Onderzoek
Kan die hinder niet wat minder?
Elke treinreiziger krijgt er wel een keer mee te maken, de meesten zelfs regelmatig: overlast door werkzaamheden. We onderzochten hoe reizigers de hinder beleven en hoe dit minder kan. In die beleving zagen we grote verschillen.
Editie 1, 2025 | Sanne van Galen
Informatie: ontzettend belangrijk en nooit te veel!
Foto: Frank Visser
In de zomer en het najaar van 2024 onderzochten we bij 3.500 reizigers hoe zij de grootschalige spoorwerkzaamheden rond Amersfoort en Almelo beleefden. Steeds meer reizigers krijgen immers te maken met omreizen, minder en/of volle treinen, vervangend vervoer en andere ongemakken. Als dit bovendien door het hele jaar voorkomt, in plaats van alleen ’s nachts of in de vakanties, wat is dan het minst slechte moment voor spoorwerkzaamheden? In het weekend, zeggen de meeste reizigers. En is het beter om het werk uit te smeren over een langere tijd, maar met beperkte overlast? Nee, dan liever kort maar krachtig, was daarop het meest gegeven antwoord. Een korte, intensieve hinder met een focus op de weekenden, dat wordt hier dus de aanbeveling aan de spoorsector.
Nooit te veel informatie
De grootste hinder ervaren reizigers die niet weten wat ze kunnen verwachten. Informatie kan er nooit te veel zijn, bleek uit het onderzoek. In de onderzochte voorbeelden wist 69% van de reizigers die met Keolis reizen, dat er werkzaamheden gepland waren. Dit was de beste score, gevolgd door Arriva. De NS-reiziger was het minst op de hoogte. Keolis scoorde relatief goed omdat reizigers vooral van familie, vrienden en bekenden over de werkzaamheden hoorden, én door de borden op de stations. Bij Arriva kwam de boodschap vooral binnen via omroepberichten. Er moeten dus meerdere kanalen worden gebruikt om veel reizigers te bereiken. We adviseren vervoerders ook om reizigers aan te moedigen de informatie actief te delen met collega’s, vrienden of familie. In reisplanners zou meer maatwerk mogelijk moeten zijn voor reizigers die meer gedetailleerde informatie willen. En informatie zou verder moeten gaan dan alleen het kale feit van geplande werkzaamheden: reizigers hebben daarvoor meer begrip als de achterliggende reden duidelijk is. Het is bovendien beter te pruimen dat je trein een paar weken niet rijdt als je weet wat je ervoor terugkrijgt, zoals een snellere verbinding, een betere overstap of een grotere betrouwbaarheid.
3 maanden vooraf
Reizigers laten bovendien weten dat zij al 2 tot 3 maanden van tevoren willen weten wanneer er werkzaamheden gepland zijn. Tenslotte maken veel mensen ook hun plannen al maanden vooraf. Deze wens van reizigers wordt bepaald niet vervuld. Door mogelijke wijzigingen in de planning van ProRail, bijvoorbeeld door incidenten of personeelsgebrek, zijn vervoerders terughoudend en informeren zij reizigers vaak pas kort voor de werkzaamheden. De meeste korte werkzaamheden worden uiterlijk 10 dagen vooraf in de reisplanners verwerkt. De spoorsector zou een voorbeeld moeten nemen aan hoe het gaat op de weg: kondig werkzaamheden een aantal maanden van tevoren aan en geef zodra beschikbaar gedetailleerde informatie over de gevolgen. Gaan de werkzaamheden niet door? Dan is dat alleen maar een meevaller voor de reiziger.
Werk aan het spoor in Groningen
Foto: Martin Oudenaarden
Spits mijden?
Het is een bekend advies in de reisplanners wanneer er minder treinen rijden: mijd de spits, er worden volle treinen verwacht. Hoeveel mensen doen dat ook echt? Best veel, maar dat heeft weinig met werkzaamheden te maken. Een aanzienlijk deel (39%) van de reizigers mijdt namelijk in een normale week al regelmatig de spits. Maar de hele spits vermijden vanwege werkzaamheden gaat de meesten te ver. Ze moeten nu eenmaal op tijd naar school of het werk. Wel blijken reizigers iets eerder of later te willen vertrekken. In plaats van “mijd de spits” zou de boodschap “neem één trein eerder” dus wel eens beter kunnen werken. Maar het meest effectief is scholen en bedrijven in een vroeg stadium betrekken bij de hinderaanpak. Zo kunnen zij bijvoorbeeld lessen later laten beginnen.
Alternatief vervoer
Bij grootschalige spoorwerkzaamheden worden vaak vervangende bussen ingezet. Zo’n 37% van de deelnemers aan ons onderzoek gebruikte die; 32% reisde om per trein en 22% nam de auto. Alternatieven zoals thuiswerken, carpoolen of thuisblijven waren minder populair. Maar populair of niet, erg tevreden was men niet over het vervangende vervoer. In Amersfoort gaf men dit gemiddeld een 5,9 als rapportcijfer, in Almelo zelfs maar een 4,9. Een mogelijke verklaring is dat er in Almelo relatief gezien meer doorreizigers waren, die deels moesten overstappen van de ene treinvervangende bus op de andere. Dit is te verbeteren door te zorgen voor meer directe busverbindingen die het station of werktraject passeren.
Werk aan station Amersfoort
Foto: Freek Bos
Compensatie
Naar compensatie had 79% van de deelnemers wel oren. De meest genoemde vorm is korting op de reis of geld terug bij veel extra reistijd. Ongeveer de helft van de deelnemers vindt de werkzaamheden dan minder vervelend en zal vaker het alternatief vervoer gebruiken. Maar een vergoeding weegt nog steeds niet op tegen de overlast van langdurige werkzaamheden.
Verschillende reizigers, verschillende meningen
Verschillende reizigers kunnen dezelfde hinder toch heel anders beleven, afhankelijk van het reismoment – en wellicht ook van de bestemming. Zo bleek dat weekend- en dalurenreizigers ontevredener waren over de gevolgen van de werkzaamheden. Weekendreizigers hebben dan ook meer behoefte aan extra’s zoals gratis koffie of korting. En dat is geen slecht idee, want een tevreden weekendreiziger komt mogelijk op een werkdag ook nog eens terug. Opvallend genoeg lieten veel spitsreizigers juist weten dat de hinder achteraf gezien wel meeviel. Mochten zij misschien wat later komen van de baas? Of misschien is de dagelijkse reiziger eerder op het ergste voorbereid, waardoor de praktijk juist meevalt.
Grootschalige werkzaamheden in 2025
Tijdige informatie is belangrijk, blijkt uit dit onderzoek. Daarom hebben wij alvast alle verwachte grootschalige werkzaamheden in 2025 op een rij gezet. Kijk op www.rover.nl/werkzaamheden voor alle bij ons bekende spoorwerkzaamheden die minstens een week duren of een grote impact hebben.