Deskundigheid
Ook ik ben maar eens overstapt op NS Flex. Niet omdat ik zat te springen om reizen op rekening, maar omdat je bij incheck voor de spits en overstap in de spits naar een andere vervoerder (in mijn geval) gratis blijft reizen. Of met korting, bij andere abonnementen. Eerder maakte ik mee dat niet alle abonnementen/reisproducten op één chipkaart kunnen. Zo zit of zat NS Flex Zeeland Voordeel in de weg.
Dus ging ik maar eens informeren of mijn Connexxion-abonnement Dalvrij 65+ Zeeland/Hoeksche Waard-Goeree Overflakkee (HWGO) niet weggedrukt zou worden door mijn in Flex omgezette NS-Dalvrij-abonnement. In dat geval zou ik een tweede chipkaart nodig hebben.
Omdat ik verwachtte dat deze kwestie niet simpel zou zijn heb ik geïnformeerd bij NS, Connexxion en OV-Chipkaart. De vervoerders gaven na enige aarzeling aan dat de combinatie geen probleem zou geven. In de tussentijd ontwikkelde zich een eigenaardige mailwisseling met medewerkers van OV-Chipkaart.
Op mijn vraag naar eventuele problemen bij de combinatie van beide abonnementen was het antwoord:
- Dit kan alleen bij een Persoonlijke OV-chipkaart. Op een Anonieme kaart kunnen geen reguliere abonnementen worden geplaatst, wel tijdelijk vervangend product. Op een zakelijke kaart kan geen abonnement geplaatst worden.
- Bij meerdere kortingsproducten loopt u het risico dat het verkeerde kortingsproduct wordt aangesproken.
Beide punten raakten kant noch wal. Ik heb twee abonnementen, dus uiteraard heb ik een persoonlijke chipkaart. En de tweede opmerking is een herhaling van mijn vraag!
Goed, tweede poging dan maar. Tweede antwoord, van een andere medewerker:
- Bij het nazien van je kaart kan ik zien dat je Dal Vrij 65+ Zeeland/HWGO ook reeds had maar nog niet opgehaald is. Het abonnement NS dalvrij is toch alleen van toepassing bij het gebruik van de trein en het andere bij Connexxion-busabonnement 65+ Zeeland/HWGO autobus gebruik.
Zucht. Het busabonnement had ik natuurlijk allang opgehaald. Ik heb toen maar gemaild dat ik ook hier niets aan had en het wel zou gaan uitproberen in de praktijk. Een derde medewerker heeft vervolgens mijn vraag wel goed gelezen maar kon niet zeggen wat er wel en niet gecombineerd kan worden. Wat ik juist wel verwachtte van een organisatie als OV-Chipkaart.
Inmiddels ben ik ook een Flexer en ik heb een Zeeuwse busreis gemaakt. En kijk: niks aan de hand, het werkt als vanouds.
Maar in de deskundigheid van sommige OV-medewerkers ben ik zwaar teleurgesteld.