Skip to main content
Op Verkenning

Per Drielandentrein naar Flikken Maastricht

Luik: ooit een rijke mijnstad, daarna vervallen, maar nu erg de moeite waard om Op Verkenning te gaan. Aanleiding is de Drielandentrein die na jaren vertraging eindelijk is gaan rijden. Het loopt door personeelstekort nog niet allemaal lekker. Maar goed, we wagen het erop en het gaat goed.

Editie 4, 2024  |  Gerda Spaander

De Trappenstraat
Foto: Gerda Spaander

 

Voor reizen vanaf Maastricht maakt het eigenlijk niks uit: de dienstregeling is hetzelfde, het tarief ook. Weliswaar horen we in de trein dat je in Luik niet moet vergeten uit te checken met je pinpas of OV-chipkaart, maar vooralsnog staat er daar echt geen chippaal (zoals in Aken). Het is wel bedoeling dat die er komt, maar dat kan nog even duren. Overigens lijkt het nu in de Arrivatrein wel drukker dan vroeger in de enigszins aftandse NMBS-trein. Al had je daarin wel meteen het gevoel dat je in het buitenland zat.

We kijken natuurlijk nog even rond op station Luik-Guillemins. Op zich is het al zeer spectaculair door de omvang en de vorm van de glazen kap, nu is het een paar jaar nog opvallender (in ieder geval van binnenuit) door de gekleurde strips. 

 

Vogels op de kerk

Het ligt het meest voor de hand om het station te verlaten aan de centrumkant. Als je dan naar het zuiden kijkt vallen voorbij het station altijd een witte koepel en een toren op, die duidelijk afsteken tegen het bos. We gaan ze deze keer maar eens van dichtbij kijken, verlaten het station aan de achterkant, en al snel begint daar de eerste klim. Op weg naar boven is daar ook al een trappenstraat, zij het met minder treden dan de bekende trappenstraat die ook op ons lijstje staat.

De koepel blijkt een kerk te zijn, de Sacre Coeur maar liefst. Maar deze Heilig Hartkerk is aan het vervallen, en zeer opvallend is de beschildering met veel uitvliegende vogels. Of hier sprake is van enorme graffiti (nauwelijks voorstelbaar gezien de plek en de omvang) of een bedoeld project (zou ook heel curieus zijn) vertelt het verhaal niet. De kerk heeft gezelschap van het Monument voor de Intergeallieerden, samen met de kerk gebouwd na de Eerste Wereldoorlog.

Flikken Maastricht

Na deze betekenisvolle plek gaan we richting centrum. En komen daarbij langs een plek die onderdeel uitmaakt van de tweede aanleiding om naar Luik te gaan: Flikken Maastricht. Volgers van deze tv-serie hebben in de tweede aflevering van het negende seizoen verschillende plaatsen in Luik gezien. Een daarvan was het karakteristieke huis op de hoek van de Rue des Abeilles en de Rue des Acacias. Hier werd in de serie een agente zwaar gemolesteerd. Het kostte wat moeite om deze plek te achterhalen, maar het lukte. Hier hebben we een mooi uitzicht over het centrum, en de afdaling via de Rue des Acacias mag er ook zijn.

In het centrum komen we de trambaan in aanbouw tegen. Ook dit project duurt veel langer dan de bedoeling was, maar de kans is groot dat je hier volgend jaar in de tram kunt stappen.

Na het centrum met veel verleidelijke winkeltjes met chocolade, wafels en ijs is daar de Place Lambert, met busstation, het grote bisschoppelijk paleis en weer een koepelkerk.

Informatie

Waarheen

Deze Op Verkenning beschrijft een 14 km lange rondwandeling die begint en eindigt bij station Luik-Guillemins. De routebeschrijving is te vinden op www.rover.nl/wandelroutes.

Bijna de gehele route gaat over verharde paden/wegen

Raadpleeg voor het openbaar vervoer www.ns.nl, www.9292.nl of www.belgiantrain.be

Interessante websites:
bit.ly/heilighartkerk over Heilig Hart kerk en het monument
bit.ly/flikkenseizoen9 voor Flikken Maastricht seizoen 9 (met abonnement NPO Plus)
bit.ly/drielandentrein over de Drielandentrein

De stad uit binnen de stad

Allemaal mooi, maar we willen weer naar boven, en wel via de Rue Pierreuse. Geen trappenstraat, maar wel heel steil. Halverwege gaan we door een poort van de voormalige ‘Boerderij van de Koe’, en treffen we tot onze verrassing volkstuinen aan, die een bijdrage moeten leveren aan maatschappelijke integratie. Voorbij de volkstuinen is er een open veld, Favechamps genaamd, met fruitbomen en drie belangstellende ezels. Langs het pad blijken er ook mensen te ‘wonen’: op een paar plaatsen zien we tentjes, die er zo te zien al langer staan. Nog hogerop wordt we beloond met een prachtig uitzicht over de stad. Heel verrassend om midden in Luik ineens zo ‘buiten’ te zijn. Ook een mooie plek voor een rustige lunch.

Straat met 374 treden

We klimmen nog wat hoger, en zitten dan zo’n 100 meter hoger dan het station. Maar dat is het dan ook wel. Langs de citadel, die hier niet erg spectaculair is, gaan we richting trappenstraat, de Montagne de Bueren. In Flikken Maastricht kwam de eerdergenoemde agente hier aan haar einde, nadat haar collega’s aan vele deuren hadden gebeld om haar te vinden. Op flinke afstand van het eerdere huis aan de Bijen/Acaciastraat, terwijl het in de serie om de hoek lijkt te zijn.

Deze straat is erg in trek bij toeristen: er wordt druk omhoog en omlaag gelopen over de 374 treden. Leuk als je bovenaan begint en dan de mensen tegenkomt die hijgend boven komen. Die klim hebben wij al gehad via de Rue Pierreuse en langs het open veld.

Station Liège-Guillemins
Foto: Gerda Spaander

Bergaf naar de Maas

Als we bijna beneden zijn volgt er nog één Flikken Maastricht-locatie, en wel de Impasse des Ursulines. Op deze doorgang met steegjes en trappen en nog meer steegjes en trappen rende rechercheur Eva van Dongen achter de boef aan en kreeg hem niet te pakken. Wij doen het op ons gemak en hebben alweer mooie uitzichten. Apart te bedenken dat hier de trein van/naar station Lambert onder ons doorrijdt. Je merkt er niets van. We hoeven nu alleen nog maar bergaf te gaan, via een straat met portretten van de bewoners, het treinstation Lambert in verbouwing, plekken met veel afval waar ’s nachts daklozen lijken te bivakkeren en waar ook nu iemand door de politie wordt weggestuurd.

Langs verschillende kerken die er minder of meer florissant bij staan komen we uit bij de Maas, en steken die over naar het stadsdeel Outremeuse, tussen de Maas en een afwateringskanaal ervan. Dit stadsdeel eindigt in een parkachtige punt met het imposante kunstmuseum La Boverie.

Eerst kruisen we nog de Ourthe die zich hier bij de Maas voegt, en gaan dan via de monumentale Pont de Fragnée met veel goud, beeldhouwwerk en zuilen met vergulde engelen (gebouwd ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling van 1905) richting station.

Aix-la-Chapelle

En dan terug naar Maastricht. De trein naar Maastricht en Aken moet op spoor 2 staan, maar op het bord staat Aix-la-Chapelle. Geen idee waar dat ligt, in de Ardennen misschien? Maar nee, op hetzelfde bord staat ook Maastricht. Aix-la-Chapelle staat voor Aken, je moet het maar weten.  

Als je echt naar Aken wilt kun je overigens beter rechtstreeks reizen, dan ben je er in 22 minuten (ICE) of 64 minuten. Met de drielandentrein duurt de reis ruim 1,5 uur, door de veel langere afstand maar ook door de stop van 12 minuten in Maastricht.