Skip to main content

Foto: Arjan Polderman

Ab de Vrie (69) en Addie van Cadsand (73)

Beroepen: Ab was onderwijzer en is nu postbezorger bij PostNL; Addie was Z-verpleegkundige en gastouder

OV-gebruik: “Omdat we geen auto hebben reizen we vooral met het OV. We gebruiken het vooral voor familie-uitjes en voor onze fietsvakanties. Soms huren we een auto als we naar plekken moeten die moeilijk OV-bereikbaar zijn.”

Beste OV-ervaring: “Eigenlijk hebben we over het algemeen best wel goede ervaringen. Meestal loopt alles volgens het boekje, of tegenwoordig de NS-app. En we hebben regelmatig leuke gesprekken met mensen die ook onderweg zijn. Dat zijn vaak leuke momenten.”

Slechtste OV-ervaring: “Op weg van de Randstad naar onze woonplaats Middelburg bleef de trein steken bij Kruiningen. Waarom? Dat werd niet bekendgemaakt. We moesten de trein uit en stonden op het koude perron. Het was december. Uiteindelijk maar familie gebeld die ons kwam ophalen.
Verder worden er in het zomerseizoen vaak meer fietsen toegelaten dan verantwoord is. Reizigers kunnen er dan nauwelijks langs. Je krijgt je fiets er dan moeilijk tussenuit en je hebt ook vaak een hoge afstap naar het perron, wat valpartijen kan veroorzaken.”

Wat moet nú beter: “Meer en ruimere plaatsen voor de fiets. En zorgen voor een minder hoge afstap, zodat je makkelijker de trein in en uit komt. De sprinters hebben dit probleem niet.”

Rover kan…: “… druk op NS zetten om te zorgen voor een vlotte informatievoorziening aan de reiziger bij storingen in de dienstregeling. En om de prijs van een fietskaartje niet te verhogen, want de voorzieningen worden tot nu toe ook niet beter.”