Vereniging
Rover-wandeling langs de Ponlijn
De traditionele jaarlijkse Rover-wandeling werd dit jaar nieuw leven ingeblazen. Een groep enthousiaste wandelaars verkenden de verdwenen spoortracé Kesteren–Amersfoort.
Editie 4, 2024 | Marloes Hofstede
Groep wandelaars
Foto: Marloes Hofstede
In het verleden organiseerde een groepje actieve Rover-leden jaarlijks een wandeling – meestal in maart, op de eerste zaterdag van de lente. De ervaring met het weer in die periode was helaas niet altijd positief en door de pandemie kwam de organisatie helemaal stil te liggen. Dit jaar vonden we het hoog tijd om de excursie te heractiveren en organiseerden we een wandelexcursie over een verdwenen spoortracé, voor leden en geïnteresseerden van onze vereniging. Op zaterdag 24 augustus stonden dus 23 enthousiaste wandelaars klaar bij station Amersfoort Centraal, waar ze werden opgewacht door Gerrit Bakkenes. De eerste etappe was maar kort want de eerste stop was het Rover-kantoor, voor een kop koffie en iets lekkers. Op een lege maag is het immers minder fijn wandelen. Daarna nam de hele groep bus 80 naar Leusden Zuid om daar te beginnen aan de wandeling.
In 1886 werd de spoorlijn Kesteren–Amersfoort geopend, vooral voor personenvervoer. In Kesteren sloot de lijn aan op de verbinding naar Nijmegen en Kleef. In de loop der jaren werd het goederenvervoer steeds belangrijker en kreeg de lijn in de volksmond de ‘kersenlijn’, omdat hij veel mensen vanuit het noordwesten toegang gaf tot de Betuwe. Maar ook voor steenkoolvervoer was de lijn enorm belangrijk.
Impressie van de wandeling
Foto's: Marloes Hofstede
In 1940 werd de spoorbrug bij Rhenen opgeblazen, maar omdat de Duitsers de spoorlijn wilden gebruiken tijdens de bezetting werd hij weer gerepareerd. Tegen het eind van de oorlog hadden ze echter zoveel behoefte aan ijzer dat één van beide sporen werd opgeofferd. Een geallieerd bombardement in 1944 maakte een definitief einde aan de spoorbrug en daarmee aan de verbinding met Kesteren. Nu is alleen het stuk tussen Amersfoort en Leusden nog in gebruik voor het vervoer van Volkswagens vanuit Duitsland naar auto-importeur Pon. De rest van het tracé is grotendeels omgetoverd tot wandelroute.
Het wandeltraject wordt gesierd door stukken zigzagspoor met stootblokken, overwoekerde stukken hek en een bruggetje gemaakt van bielzen, rails en bovenleiding. De weg loopt meestal kaarsrecht door de velden, wat niet vreemd is voor een oud spoortracé. In totaal wandelden we 9 kilometer van Leusden Zuid naar Woudenberg. Een mooie route tussen voornamelijk landbouwgrond en bos, met om de paar kilometer een herkenningspunt van de oude spoorlijn. In Woudenberg stond een lunchbuffet voor de wandelaars klaar bij een fijn restaurant en konden de voeten even rusten. Na een geslaagde dag vervoerde lijn 80 de wandelaars weer naar Amersfoort Centraal of Veenendaal de Klomp en keerde iedereen huiswaarts.
Klinkt zo’n excursie nou leuk? Hou dan vooral onze communicatiekanalen in de gaten! De kans is erg groot dat we volgend jaar weer een wandeling organiseren.