Skip to main content
Internationaal

Naar Noorwegen per boot en trein

Wat een geluk als je in Groningen woont, of daar in de buurt. Want dan heb je sinds afgelopen voorjaar via Eemshaven een bijna directe verbinding met het prachtige Noorwegen! Hoe vergelijkt deze reis met de tweedaagse treinreis via Hamburg en Kopenhagen? Wij namen de proef op de som.

Editie 4, 2022  |  Tekst en foto’s: Jaap Rodenburg

Kom je zoals wij uit Utrecht, dan ben je toch wel een reisdag kwijt om op tijd op de boot zitten. Die vertrekt namelijk om 15:30, en Holland Norway Lines wil graag dat je uiterlijk om 14:00 ‘incheckt’. Dat betekent op een zaterdag om 12:22 de Arrivatrein Groningen–Eemshaven, en dus al om 9:49 de IC van Utrecht naar Groningen. We bouwen graag wat extra ruimte in voor de overstap in Groningen: zeker met grote koffers ben je wel even bezig om van je aankomstspoor bij ‘Arrivaspoor’ 2a te komen, al slalommend langs verbouwingswerkzaamheden.

Vanaf station Eemshaven zie je de ferryterminal al liggen, bij de vlaggen links

Grote koffers

Mensen met grote koffers zitten er meer in de stoptrein; helaas is het treinstel daar niet op berekend. Gelukkig kan iedereen mee en staan we 51 minuten later tussen de windturbines en loodsen op station Eemshaven. Enkele stappen daar vandaan is de halte van het taxibusje (van tevoren boeken bij HNL voor € 2 pp) dat ons naar de nabije passagiersterminal brengt. Een aantal mensen besluit te gaan lopen; dat mag, ook al ontmoedigt HNL het. Wij wachten; tijd zat immers. En ‘wachten’ wordt toch een beetje het thema vandaag…

We checken in bij het vriendelijke baliepersoneel; zodra we aan boord mogen zullen zij dat aankondigen, zeggen ze. Dus zoeken we een plek op de kuipstoeltjes in de vrolijk ‘Scandinavisch’ gedecoreerde vertrekhal, compleet met een café en toiletten. Tot er op zeker moment mensen naar buiten gaan lopen om daar tussen de wachtende auto’s (die mogen ook mee) in een rij te gaan staan. De rij begint te bewegen en de hal wordt steeds leger. We sluiten dus maar aan, al is er nooit een omroepbericht geweest…

We lopen de boot op vergezeld door caravans en campers

Wachten op de lift

Langzaam bewegen we richting het schip, de MS Romantika uit 2001. Bijzonder is dat we via het autodek de boot op lopen. Ruim aanwezig personeel zorgt dat auto’s en mensen elkaar niet in de weg zitten. En dan is het weer wachten geblazen, voor een van de twee liften die ons naar de passagiersdekken moeten brengen. Met onze bagage is de trap echt geen optie.

Eenmaal op dek 9 is onze buitenhut (met raam) snel gevonden. Het interieur is wat gedateerd, maar best comfortabel. Een van de bedden, compleet met lakens, dekbed en kussen, is makkelijk om te toveren in een bank. We hebben onze eigen douche/wc en stopcontacten, maar geen eigen temperatuurregeling; de enige keuze is om de ventilatie wijder of minder wijd open te zetten. Voor de kouwelijken onder ons zit een extra dekbed of deken er helaas niet in. Zelf een extra laag meenemen is dus het devies. Wifi is er af en toe wel maar werkt nauwelijks.

Aanbiedingen

Afijn, op naar de winkels dan maar! Nou ja, de winkel eigenlijk. Geen heel uitgebreid assortiment, maar best wel wat aardige taxfree aanbiedingen, zeker als je naar Noorwegen reist met zijn pittige alcoholprijzen. Wij scoren er een lekkere The Botanist Islay gin, en een leuke jonge rode wijn voor in de hut (Fresco di Masi Organic Rosso). Dan is het om 19:00 alweer tijd voor het 3-gangendiner dat we voor 35 euro hebben geboekt in à la carte restaurant The Grill House. Voorafje en dessert zijn van een buffet; het hoofdgerecht van gegrilde groenten laat erg lang op zich wachten. Maar ach, we hebben toch geen haast. Overigens is er ook nog een goedkoper buffetrestaurant. En natuurlijk allerhande vermaak, zoals liveshows, muziek en bars. Dat alles slaan wij vanavond even over; eerder was het op het zonnedek, voorzien van bar en DJ, wel heel gezellig.

Na een rustige nacht is het rond 9:00 uur tijd voor ontbijt in het buffetrestaurant. We hebben niet gereserveerd, maar dat hoeft ook niet. Er is veel keuze uit warme en koude gerechten en de koffie is redelijk. Bovendien hebben we niet heel veel tijd, want rond 9:30 moeten we eigenlijk al onze hut uit zijn, al wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. We kiezen een strategische plek in het trappenhuis om op de lift te wachten. En rond 10:00 mogen we dan inderdaad weer via het autodek het schip af lopen. De rij beweegt zich buiten een stalen trap op; helaas geen lift hier, maar er is wel hulp voor wie dat nodig heeft. Bovenaan de trap gaan we dan toch de gebruikelijke voetgangersbrug in, om via de douane - vandaag bestaande uit een enthousiaste drugshond die alle bagage besnuffelt - en wat trappen naar beneden in Kristiansand terecht te komen.

Kanonnen, historische kostuums en svele op fort Christiansholm

Sights en svele

Eenmaal daar lopen we eerst naar het treinstation dat vlakbij de ferryterminal ligt. Daar gaat om 11:56 de eerste trein naar Oslo (4,5 uur reistijd) en om 12:00 de eerste naar Stavanger (3 uur). Maar wij stoppen onze bagage in een kluis en gaan eerst Kristiansand verkennen. Check: charmante oude binnenstad met witte houten huisjes, leuk stadsstrand, neogotische kathedraal én indrukwekkend historisch fort. Bij dat laatste beginnen net enkele mensen in historische kostuums svele te bakken, een soort kleine dikke pannenkoekjes met naar wens jam erop. Heerlijk!

De trein uit Stavanger komt binnen in Kristiansand, om zo verder te rijden richting Oslo

Wij nemen de trein van 16:08 naar Oslo, die wordt gereden door GoAhead Nordic. We hebben Comfort stoelen geboekt, wat in Noorwegen normaal gesproken betere koffie en meer rust betekent. Maar hier betekent het grote, brede stoelen die op alle mogelijke manieren elektrisch verstelbaar zijn. Daar kan NS nog een puntje aan zuigen! Je betaalt 1,5 keer de ‘standaardklasse’ prijs - bij een reisduur van 4,5 uur vind ik dat de moeite waard. Er is ook nog een prima buffetrijtuig aanwezig met snacks en drankjes. Een biertje is verkrijgbaar, maar dat moet je dan wel in de bar opdrinken - tenzij je er wat te eten bij koopt, maar dat moet dan wel minimaal een hotdog zijn. Tja, de alcoholregels hier… we wachten wel tot we in Oslo zijn, waar we ‘s avonds aankomen na een treinreis vol prachtige uitzichten.

Dus… boot of trein?

Door de boot te nemen bespaar je geen tijd; de reis duurt al met al nog steeds twee dagen. Goedkoper is het ook niet; wij waren 324 euro kwijt voor de boot, 111 euro voor de Noorse trein en 56 voor NS, totaal 491 euro ofwel 245 euro pp. Let wel, alles 1e klas met buitenhut en inclusief diner. De terugweg per 1e klas bus en trein kostte 332 euro in totaal, incl. een prettige hotelovernachting in Malmö. Dat is dus per persoon zo’n 80 euro goedkoper dan de boot. Alleen heb je dan wel 5 of 6 overstappen in plaats van 3, met de bijbehorende onzekerheid of je die haalt, en vaak volle treinen (reserveer altijd je stoel!). Het is dus jouw afweging: wat is extra comfort, reisgenot en rust je waard? Wij gaan de boot in elk geval vaker nemen!

Praktische info

  • Veerboot: https://hollandnorwaylines.com/nl/ . Check zeker of er nog speciale aanbiedingen zijn; wij kregen 20% korting omdat we in augustus als voetpassagiers reisden. 
  • Het standaardtarief is 150 euro pp; daar komt de (verplichte) hut dan nog bij. Wij kiezen een tweepersoons buitenhut met raam; met 105 euro is die 25 euro duurder dan een binnenhut. Je kunt met de knop ‘Selecteer hut’ zelfs een specifieke hut reserveren. Wij kiezen het hoogst mogelijke dek, dek 9 - zo ver mogelijk weg van de motoren en het autodek. En met het zonnedek onder handbereik. 
  • Onder de hutselectie kun je maaltijden reserveren. Ook kun je hier kaartjes kopen voor de ‘treintaxi’ tussen station Eemshaven en de ferryterminal (€ 2), en kennels voor eventuele honden.
  • Reis je per trein heen of terug: calculeer dan in dat aansluitingen in Duitsland onbetrouwbaar zijn. Wil je geen risico nemen, koop dan losse stoelreserveringen voor de eerstvolgende verbinding.
  • Boek Noorse treinen op vy.no, Zweedse op sj.se en de reis Malmö–NL op bahn.de. Dan kun je telkens je favoriete stoelen boeken (behalve voor Kopenhagen–Hamburg).