Skip to main content
Internationaal

Reizigersongemak in Duitsland

Treinen die meer dan een uur te laat zijn. Opgeheven treinen. Extra overstappen. Reizen met langeafstandstreinen in Duitsland ging in een lang weekend in december 2022 bepaald niet zonder ongemak.

Alleen online  | Editie 1, 2023  |  Martin Oudenaarden

Flinke vertraging of helemaal geen trein
Foto: Martin Oudenaarden

Dit wordt geen vrolijk verhaal. In december reisde ik naar en in het zuiden van Duitsland, en weer terug naar huis – met ruim zeven uur vertraging in vier dagen. Op de terugweg stapte ik drie uur en een kwartier later mijn huis binnen dan volgens de dienstregeling had gekund.

Ongewenste trein
De geplande ICE naar Basel valt uit wegens personeelsgebrek. De volgende ICE heeft vertraging, zo’n 25 minuten. De SBB verklaart deze trein daarom tot ongewenst. Verder dan Basel Badischer Bahnhof komt hij niet. Reizigers moeten daar overstappen op een regionale trein die gelukkig op tijd is, op hetzelfde perron stopt en snel na aankomst van de ICE vertrekt. De ICE zou echter doorrijden naar Interlaken. In zo’n doorgaande langeafstandstrein zitten vaak reizigers met veel bagage op weg naar hun vakantieadres. Zij dachten comfortabel zonder overstappen Zwitserland in te kunnen reizen. Dit valt vies tegen: twee keer overstappen, in het Badischer Bahnhof en in Basel SBB. Waarom de ICE niet kon doorrijden tot Basel SBB is een raadsel. Dit zou veel reizigers een overstap hebben bespaard.
Volgens het Zwitserse tijdschrift Eisenbahn-Revue arriveert ongeveer 20% van de langeafstandstreinen uit Duitsland met meer dan 15 minuten vertraging in Basel. Extra overstappen is daardoor dagelijkse kost. Dit treft niet alleen reizigers die naar Zwitserland reizen. In de hierboven beschreven situatie kan de tegentrein niet in Interlaken beginnen. Reizigers moeten met een vervangende binnenlandse trein naar Basel en daar overstappen.

Slechte informatie
Op zondagochtend wordt de ICE naar Köln vanwege een defect aan het treinstel opgeheven in het Hauptbahnhof van Karlsruhe; de wachtende reizigers moeten dat horen van uitstappende reizigers. De automatische stationsomroep heeft een paar minuten eerder de 20 minuten vertraagde ICE aangekondigd als rijdend richting Köln. De trein staat al ongeveer een kwartier in het station als het tot de DB-systemen doordringt dat de trein niet verder rijdt en dezelfde automatische omroep dit meldt.

Een ICE op de verbinding Karlsruhe–Köln vervoert maximaal ruim 900 zittende reizigers. Heel veel reizigers moeten dus op zoek naar een alternatieve verbinding. De volgende trein op dezelfde en sommige treinen op alternatieve routes worden dus extra druk. De gestrande reizigers lopen daarbij het risico dat ze geen zitplaats kunnen vinden in de alternatieve trein; daarvoor hebben ze immers geen reservering.

Ik beland in een regionale trein Karlsruhe–Mainz, in een ICE Mainz–Düsseldorf waarvan DB niet verwacht dat hij erg druk zal zijn en in een naar verwachting superdrukke ICE Düsseldorf-Utrecht. Er worden voor deze ICE geen kaartjes en zitplaatsreserveringen meer verkocht. Wat doen? Gokken dat er nog een plaatsje vrij zal zijn? Of de regionale trein Düsseldorf–Arnhem nemen? Ik gok op de ICE en dat pakt goed uit: ik vind snel een vrije zitplaats. Al had ik staan in de ICE tot Arnhem en daar overstappen op de intercity naar Utrecht voor lief genomen om een extra uur vertraging te vermijden!

Langeafstandsreizen in Duitsland vergt dus soms doorzettingsvermogen. Reizigers moeten echt rekening houden met (lange) vertragingen. Niet alleen de treinen die ik zelf nam waren te laat. Ik zag meerdere treinen zelf, of aangekondigd worden, met vertragingen van een half uur tot anderhalf uur.