Skip to main content
De laatste nieuwtjes uit OV-land

Gespot

Editie 3, 2023  |  Redactie Frank Visser, foto's Martin Oudenaarden

Verbouwing Amsterdam Centraal is gestart

De verbouwing van Amsterdam Centraal is begonnen. Perrons worden verbreed en er komt een extra fietsenstalling met 8500 plekken. Diverse winkels zijn inmiddels gesloten of verplaatst om plek te maken voor bouwlieden. Vanaf december dit jaar sluit de ingang van de westelijke passage aan de centrumkant en de opgangen naar het perron van spoor 1 en 2. De steile hellingbaan verdwijnt en wordt vervangen door trappen. Ook komt er een lift naar de passage en een lift naar het perron van spoor 1 en 2. De eerste stap duurt tot medio 2024. Daarna volgen stapsgewijs de andere sporen.

In Nijmegen gaat vanaf 1 oktober op proef de StadsHopper rondrijden: een elektrisch aangedreven busje dat een vaste route rond en in de binnenstad rijdt. Op verschillende haltes op de route kan er gratis in- of uit worden gestapt. De proef moet inzicht geven of bezoekers van de binnenstad die niet meer in het centrum kunnen parkeren, behoefte hebben aan dit vervoer. Er is ruimte voor maximaal 4 passagiers. Een opklapbare rolstoel en/of rollator kan ook mee. Busvervoer voor meer passagiers is geen optie op korte termijn. Hiervoor is een ontheffing van de provincie nodig is, die hoogstwaarschijnlijk niet wordt verleend. Gezien de herfstige pilotperiode is gekozen voor een bus in plaats van andere opties zoals een riksja of golfkar. (Bron: Gemeente Nijmegen)


De nieuwe fietsenstalling bij station Dordrecht aan de kant van het Weizigtpark wordt ProRails eerste circulaire fietsenstalling. De fietsenstalling met 2000 plekken is demontabel, er is veel hout gebruikt en er komen zonnepanelen op het dak. (Bron: ProRail)

Nachttrein Hilversum

Na eerder uitstel door corona komt hij er vanaf 10 december 2023 echt: de nachttrein Amsterdam–Hilversum–Utrecht. De trein rijdt in het weekend 1x per nacht in beide richtingen. De trein stopt op alle stations in Hilversum, maar niet op andere stations op de route. Hij wordt betaald door de gemeente Hilversum.


De treinen in Barneveld zijn eind dit jaar van Keolis

Vanaf 10 december 2023 wordt de verbinding Amersfoort­–Barneveld–Ede-Wageningen verzorgd door Keolis. Deze vervoerder heeft de concessie voor 13 jaar gewonnen. Treinen worden gemoderniseerd en gaan rijden onder de merknaam RRReis. Er komen geen extra treinen. Tijdens de spits is het daarom onvermijdelijk dat sommige reizigers moeten staan. De provincie betaalt Keolis voor het uitvoeren van de dienstregeling. De inkomsten gaan naar de provincie. Zo zijn de risico’s voor de vervoerder kleiner, nu er veel onzekerheid is over de ontwikkeling van het aantal reizigers. (Bron: OVPro)

De tram door de Binckhorst komt er

Gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en de Metropoolregio hebben ingestemd met een nieuwe tramverbinding van Den Haag Centraal via de Binckhorst naar Voorburg respectievelijk Rijswijk en Delft. Samen met het Rijk wordt 575 miljoen euro geïnvesteerd in de realisatie van de tramlijn. Tot 2026 worden de plannen verder uitgewerkt. (Bron: MRDH)

In de 9292 app zien dat de bus stil staat bij de halte Kibbelveen in Noord-Sleen

In de nieuwste versie van de 9292 reis-app zijn de live locaties van bus, tram, trein of metro op te vragen. Je vindt de huidige locatie van het voertuig door naar de live vertrektijden te gaan. (Bron: DroidApp/PVMagazine)

Elektriciteit die vrijkomt bij het remmen van de metro in Amsterdam wordt vanaf eind 2024 teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. (Bron: OVPro)